Reklama

„Wałęsa. Człowiek z nadziei” w cyklu „Przedpremierowo”

Data:

- Reklama -

WAŁĘSAWłoska dziennikarka Oriana Fallaci nazwała Lecha Wałęsę próżnym ignorantem. Mimo to, ten właśnie wywiad stanowi ważny akcent w filmie z Robertem Więckiewiczem w roli głównej. Najnowszy obraz Andrzeja Wajdy ocenia Artur Cichmiński.

Kiedy pomyślisz na przykład, że taki pijak jak Jelcyn był carem, a taki ignorant jak Wałęsa symbolem wolności, zapiera ci oddech. Faktem jest, że w ostatnich dziesięcioleciach nasza epoka zrodziła jedynie dwóch liderów: Karola Wojtyłę i Bin Ladena. Oriana Fallaci

To mit o bohaterze czy film edukacyjny, który obejrzą w październiku uczniowie polskich szkół, a może zgrabnie nakręcona historia człowieka, wokół którego wciąż jest mnóstwo kontrowersji? Oczekiwany film Andrzeja Wajdy wejdzie do kin 4 października. Od początku było wiadomo, że scenariusz produkcji zostanie stworzony w oparciu o historię wielkich przemian – zebrania partyjne, Okrągły Stół, ale też codzienne życie ludzi – a w nim „opowieść o mężu, ojcu, prostym robotniku, który wyzwolił ukryte w sercach milionów ludzi marzenie o wolności” (z opisu dystrybutora).

Na zdj. Robert Więckiewicz i Agnieszka Grochowska
Na zdj. Robert Więckiewicz i Agnieszka Grochowska

W roli Oriany Fallaci zobaczymy Marię Rosarię Omaggio (Monica Bellucci także była brana pod uwagę), jednak to nie jej kreacja przyciąga uwagę. – „Przełożenie” Wałęsy na ekran przez Roberta Więckiewicza wypadło znakomicie. Można pokusić się nawet o tak daleko idące porównanie jak przywołanie skali 1:1 – ocenia Artur Cichmiński. – Więckiewicz ucieka od parodiowania Wałęsy, balansuje na granicy humoru sytuacyjnego i językowego. To daje zaskakujący efekt – dodaje krytyk filmowy.

Robert Więckiewicz i Agnieszka Grochowska (w roli Danuty Wałęsowej) podjęli spore wyzwanie. O ile Więckiewicz odtwarza prostolinijność i bufonadę Wałęsy w mistrzowski sposób, o tyle filmowej Danuśce czegoś brakuje. – Owszem, Agnieszka wychodzi obronną ręką, dźwiga ciężar roli Danuty, jednak nie do końca jej delikatność i inteligencja korespondują ze sposobem bycia pierwowzoru. To, co powiem, będzie kontrowersyjne, jednak uważam, że Grochowska jest zbyt elegancka i zbyt wrażliwa na taką rolę – zaznacza Artur Cichmiński.

„Wałęsa. Człowiek z nadziei” jest filmem opartym na faktach, choć – jak powszechnie wiadomo – fakty te były ostatnio szeroko dyskutowane. Mimo całej otoczki, produkcja posiada pewną wartość poznawczą. – „Wałęsa” to portret bardzo ludzki, film bez wątpienia uczący fragmentu historii Polski, wskazujący jednocześnie na cienie, które położyły się imieniu i osobie przywódcy „Solidarności” – dodaje dziennikarz.

Na zdj. Maria Rosaria Omaggio jako Oriana Fallaci
Na zdj. Maria Rosaria Omaggio jako Oriana Fallaci

Warto powiedzieć wprost, że Wajda stworzył film unikający dwuznaczności. Są tam sceny podpisania współpracy z agenturą, ale też i wiele  sytuacji próbujących tę decyzję tłumaczyć. W efekcie wydźwięk produkcji to założenie, iż Wałęsa żałuje tego, co zrobił i najchętniej odciąłby się od gorzkiego, ohydnego kompromisu, na który zdecydował się pójść. W filmie nie ma analizy psychologicznej tylko powszechnie znane fakty.

Zdaniem Artura Cichmińskiego w „Wałęsie” – prócz kreacji Więckiewicza – przykuwa uwagę również dobra realizacja. Jak podkreśla dziennikarz – mamy tu przyjemną w odbiorze historię, z rockową ścieżką dźwiękową w tle, podkreślającą istotę walki z systemem. – To dobry film, jednak na ile prawdziwy? Nie podejmuję się udzielenia odpowiedzi na to pytanie. Niech ten film będzie punktem wyjścia do poszukiwań własnej prawdy, szczególnie przez młodych ludzi, którzy „Solidarności” nie pamiętają – zachęca dziennikarz.

Fot. Materiały promocyjne.

CichminskiArtur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Dziennikarz newsowy, felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Oprócz poszukiwania i redagowania newsów dotyczących rodzimej branży filmowej, rozmów z jej przedstawicielami, zajmuje się również realizacją reportaży z planów filmowych, uroczystych premier oraz festiwali filmowych. Wśród ostatnio odwiedzonych planów była chociażby „1920. Bitwa warszawska” Jerzego Hoffmana, „Róża” oraz „7 dni” Wojciecha Smarzowskiego, „Lęk wysokości” Bartka Konopki czy „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Patryka Vegi, a także „W ciemności” Agnieszki Holland.

Jako ekspert i komentator zapraszany jest do stacji telewizyjnych: Superstacja, Polsat, TVP Info, TVP Kultura. Krytyk w magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm. Oprócz portalu Stopklatka.pl publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

O potrzebach młodzieży – (Nie)Dorzeczne rozmowy w Plazie

Niemal półtora miesiąca po wrześniowym spotkaniu na Bulwarach grono,...

Wrześniowe (Nie)DoRzeczne rozmowy o przyszłości Suwałk

Nowe miejsce – z niedługim stażem działania, ale już...

X Muza w obronie przyrody – pokaz filmu „8 Gifts Of The World” w Cinema Lumiere

Obawa o środowisko, o nasz świat, wewnętrzna potrzeba –...

Śladami Andrzeja Wajdy – animacje w trakcie Festiwalu Filmowego „Wajda na nowo”

Wajda blues to warsztaty adresowane do dzieci, dorosłych, całych...