Poznaj barokowe Mazury

BarokNaMazurach2016_0011Instrumenty – birbyne, klawesyn i viola zabrzmiały w niedzielę, 3 lipca w Olecku podczas koncertu ”Polsko-litewskie spotkania z barokiem”, inaugurującego Międzynarodowy Festiwal „Barok na Mazurach”.

W tym roku „Barok na Mazurach” potrwa do 10 lipca. Koncerty zaplanowane w programie wydarzenia odbędą się nie tylko w Olecku, ale też w Gołdapi. Muzyczne ciekawostki przybliżą publiczności twórczość nie tylko do kompozytorów znanych, jak: Bach, Scarlatti czy Telemann, ale też anonimowych i tych mniej rozpoznawalnych.

Festiwalowi towarzyszy wystawa plenerowa fotografii autorstwa Ewy Kozłowskiej przy kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Olecku. Tematyka zdjęć to bezpośrednie nawiązanie do epoki festiwalu. W folderze towarzyszącym wystawie autorka fotografii podkreśla: Dziś, na Mazurach odnaleźć można ślady po tych, którzy tworzyli także w Berlinie czy też Poczdamie, ślady architektów włoskich i holenderskich. Ślady i dzieje rodów, które starały się zaznaczyć swoją obecność, jak i wpływy czasów powojennych zauważalne chociażby w symbolice farby olejnej, która pokryła niemal wszystko, co połączyło się z pospieszną egzystencją baroku, gdyż budowano wówczas szybko, królowała symetria i równowaga, ale i nierzadko tandeta, później rokokowa asymetria. (…) Paradoksalnie, niektóre ślady dawnych gustów i ambicji mogły przetrwać jedynie dzięki różnym odcieniom dziś już łuszczącej się orzechowej farby olejnej, która jednocześnie unicestwiając, zachowała przeszłość, jak i dzięki zaciętości niewielkiej grupy ludzi, których priorytetem było zachowanie tego, co zastaliśmy na Mazurach po 1945 roku.

Każdy kolejny koncert, począwszy od niedzielnego, słuchaczy będzie przenosił w czasie – od początku baroku – w głąb epoki i twórczości muzycznej. W kościele pw. NMP Królowej Polski w Olecku wystąpili w niedzielę, 3 lipca znakomici muzycy grający na instrumentach historycznych: Darius Klišys – birbyne (Litwa); Eugenijus Čiplys – birbyne (Litwa); Robertas Bliskevičius – viola da gamba (Litwa); Marek Toporowski – klawesyn (Polska); Irmina Obońska – pozytyw organowy (Polska). W programie koncertu muzyki XVII wieku publiczność usłyszała kompozycje m.in.: Marcina Mielczewskiego – Canzona terza a 3; Tarquinio Meruli – Canzone „La Miradoro” czy Adama Jarzębskiego. Jako że barokowi kompozytorzy rzadko lub wcale wskazywali instrumenty, dla których przeznaczali poszczególne głosy kompozycji, olecka publiczność miała okazję, by wysłuchać niezwykle ciekawego połączenia instrumentarium.

Podczas festiwalu organizowanego przez Fundację Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury „Na Mazurach” można będzie jeszcze usłyszeć: 7 lipca o godz. 19.00 w Olecku (Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego) Rafaela Przybyłę – obój barokowy (Polska) i Dariusza Hajdukiewicza– pozytyw organowy (Polska); 8 lipca o godz. 19.00 w Olecku (Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego) Hélène Schmitt– skrzypce barokowe (Słowacja); Blankę Pavlovičovą– skrzypce barokowe (Słowacja); Jakuba Stračinę – violone grande (Słowacja); Jána Krigovskiego – violone grande (Słowacja); Marka Čermáka – organy (Słowacja). Ostatni koncert w Olecku odbędzie się 9 lipca o godz. 19.00 (Kościół pw. NMP Królowej Polski). „Stabat Mater” G. B. Pergolesiego wykonają: Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja); Matej Benda – kontratenor (Słowacja); Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja). Jedyny koncert w Gołdapi odbędzie się 10 lipca o godz. 19.00 w kościele pw. NMP Matki Kościoła. W programie również „Stabat Mater”, ale autorstwa innego kompozytora – N. B. Logroscino. Wystąpią: Hilda Gulyásová – sopran (Słowacja); Matej Benda – kontratenor (Słowacja) oraz Collegium Wartberg pod kierunkiem Janko Krigowsky’ego (Słowacja).

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda

ZOSTAW ODPOWIEDŹ