Reklama

Uczta dla zmysłów – jubileuszowa prezentacja nowego nabytku Muzeum Okręgowego w Suwałkach

Data:

- Reklama -
20.07.2016; Suwalki; Muzeum Okregowe. Prezentacja obrazu Alfreda Wierusza – Kowalskiego Pocztarek. © 2016 Wojciech Otlowski
20.07.2016; Suwalki; Muzeum Okregowe. Prezentacja obrazu Alfreda Wierusza – Kowalskiego Pocztarek.
© 2016 Wojciech Otlowski

Mały jubileusz – jak mówili o prezentacji nowego obrazu pracownicy muzeum, to w rzeczywistości duże święto dla osób, którym sztuka nie jest obca. Jubileusz, bo to już piąty nabytek w tym roku wzbogacający zasoby Muzeum Okręgowego w Suwałkach – zakupiony dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz własnemu wkładowi wyasygnowanemu przez suwalski Urząd Miejski obraz „Pocztarek” to kolejna praca naszego krajana, urodzonego w Suwałkach Alfreda Wierusz-Kowalskiego, która trafiła do placówki.

Jak podkreślił na początku spotkania dyrektor Jerzy Brzozowski, na dobre muzeum składają się eksponaty, budynki oraz ludzie, a z tej triady najistotniejszym jest pierwszy element. Stąd ciągłe zabiegi, by to, co mogą oglądać zwiedzający, było coraz bogatsze, by zbiory powiększały się. Zaś kolekcja, która prezentuje danego twórcę w pełni, przyciąga zwiedzających – zatem od wielu już lat wszelkie eksponaty dotyczące Alfreda Wierusz-Kowalskiego oraz jego prace to obiekty, które muzeum stara się pozyskać.

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych takich eksponatów pojawiło się sporo, potem z różnych powodów przybywało ich niezbyt wiele, na szczęście ostatnie dwa lata to swego rodzaju przełom – ocenił dyrektor Brzozowski. Ponadto nie tylko prace pochodzącego z Suwałk malarza, ale też i dzieła monachijczyków, do którego to grona jest on zaliczany, wzbogacają zasoby suwalskiej placówki. Równo miesiąc temu, 20 czerwca, zaprezentowane zostały dwa nowe nabytki – „Scena figuralna w kościele” Aleksandra Augustynowicza oraz „Sianokosy” Kazimierza Alchimowicza.

Środowa prezentacja była okazją do przypomnienia dorobku Alfreda Wierusz-Kowalskiego. Kustosz Eliza Ptaszyńska przybliżając jego dokonania wyjaśniła, iż nie był on rewolucjonistą, lecz wirtuozem. Za cel nadrzędny swego malarstwa przyjął oddanie epoki, w której tworzył, uwiecznianie zdarzeń, które widział, portretowanie życia małych miasteczek. W czasach, gdy tak widoczna była dominacja wykształcenia akademickiego i narzucanie tematów, a za najważniejsze uważano malarstwo batalistyczne, Wierusz-Kowalski zdecydował się szukać własnej drogi. Jeden niedokończony obraz o takiej tematyce – „Śmierć Stefana Czarnieckiego” przekonał go, że lepiej czuje się na odmiennym obszarze zagadnień, inne postacie i zdarzenia są mu bliższe. Malował zatem portrety, sceny rodzajowe, bliska jako źródło inspiracja staje mu się twórczość Maksymiliana Gierymskiego: powstawały obrazy ukazujące małe miasteczka, życie ich mieszkańców.

Równie ciekawym nurtem są – jak to określiła Eliza Ptaszyńska – „przejazdy” – dzieła, których tematem jest podróż, przemieszczanie się. Taką pracą, pokazującą „jasną stronę życia” – według słów Zofii Mocarskiej-Tycowej, jest właśnie „Pocztarek”. Prezentowany obraz to jedna z wersji tego tematu, który upodobał sobie Wierusz-Kowalski, a który przyniósł mu wyjątkowe wyróżnienie – na wystawie w Monachium dostał Mały Złoty Medal za płótno o takiej właśnie tematyce. Pierwsza praca miała nieco większe rozmiary, kolejne – zrobione na zamówienie, bo nagroda wywołała spore zainteresowanie, różniły się właśnie wielkością, orientacją kompozycji, rozmaitymi szczegółami.

Znajdujący się w zasobach suwalskiego muzeum obraz stworzony na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX wieku zachwyca swobodą w operowaniu pędzlem. Uwagę widza skupia duża grupa figuralna na pierwszym planie – tytułowy pocztarek obejmujący towarzyszącą mu młodą kobietę to pasażerowie dwukółki ciągniętej przez białego konia. Ale kompozycja zwraca uwagę swą narracyjnością, bo na drugim planie widzimy grupę osób. Wierusz-Kowalski jest uznawany za mistrza w ukazywaniu wody, topniejącego śniegu – przez taki właśnie podmokły teren przejeżdża powóz, a błyszcząca woda rozjaśnia tę kompozycję namalowaną oszczędną paletą barwną, zharmonizowaną, nieco cieplejszą wokół postaci, ale utrzymaną raczej w chłodnej gamie, bardzo nastrojową.

Prezentacji obrazu towarzyszył krótki występ muzyczny – dwa utwory autorstwa Fryderyka Chopina oraz Felixa Mendelssohna- Bartholdy’ego wykonała uczennica piątej klasy II stopnia Państwowej Szkoły Muzycznej w Suwałkach, Gabriela Bielecka.

A niespodzianką dla przybyłych na prezentację „Pocztarka” miłośników sztuki był jubileuszowy tort, na którym pięć świeczek symbolizowało nowe nabytki muzeum. Przedstawiciel Urzędu Miasta, radny Wojciech Pająk, życzył podwojenia tej liczby. A kolejne nabytki nie są abstrakcyjną wizją – kustosz Eliza Ptaszyńska wróciła niedawno z Kolonii, gdzie znalazła następne godne uwagi dzieło, które mogłoby wzbogacić zbiory naszego muzeum. Oby te plany się ziściły!

Katarzyna Otłowska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Jerzy Brzozowski w Radzie ds. Muzeów i Miejsc Pamięci Narodowej

W środę, 13 marca w siedzibie Muzeum Historii Polski...

Wyprawy z Etnoekipą: Odkrywanie kultury ludowej w zabawny i nowoczesny sposób

- W ostatnich kilkunastu latach zrozumienie kultury ludowej uległo...

W tym tygodniu niemało wrażeń

W nadchodzącym tygodniu w Suwałkach i innych miejscowościach subregionu...

Rok Alfreda Wierusz-Kowalskiego: Na pierwszej wystawie archiwalia

W Suwałkach świętujemy właśnie obchody Roku Alfreda Wierusz-Kowalskiego. To...