Przed nimi ostatnie przygotowania, potem starty bolidu Politechniki Białostockiej na europejskich torach wyścigowych: we Włoszech, w Czechach i na Węgrzech. Za kilka dni drużyna Cerber Motorsport wyjeżdża na zawody Formula Student, które odbywać się będą na torze Ricardo de’Melegari, Varano we Włoszech.

W poprzednim sezonie na tym torze bolid Politechniki Białostockiej zajął 2. miejsce w 3 konkurencjach dynamicznych: Skid Pad, Acceleration, Endurance. Sumarycznie zespół PB uplasował się w klasyfikacji generalnej zawodów na 2. miejscu – to historyczny wynik: najlepszy jaki w zawodach Formula Student osiągnął zespół z Polski.

Formula Student to międzynarodowa seria prestiżowych zawodów organizowana co roku przez organizację SAE International (ang. Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji funkcjonujące od 1905 roku). Studenci z najlepszych uniwersytetów i politechnik z całego świata projektują, konstruują i budują bolid wyścigowy, aby po odbytej fazie testów, ścigać się na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie.

Białostocka drużyna testowała bolid CMS-04 na torze w Białej Podlaskiej. Teraz przygotowujemy się do konkurencji statycznych i szlifujemy nasze auto- z uśmiechem mówi Ewelina Moczulska – studenta Wydziału Mechanicznego pracująca w zespole  Cerber Motorsport. Konkurencje statyczne obejmują: ocenę bolidu ze strony technicznej, prezentację kosztów przed sędziami oraz prezentację biznesową – konkurencję, która nie dotyczy technicznych aspektów auta, a umiejętności jego zaprezentowania, zareklamowania.

Zespół Cerber Motorsport jest aktualnie najwyżej sklasyfikowanym polskim zespołem w rankingu globalnym. Zajmuje 35. miejsce na 547 zespołów z całego świata. Taki wynik udało się osiągnąć po pełnym sukcesów roku 2016, kiedy to nasi studenci z bolidem CMS-03 z powodzeniem wystartowali na europejskich torach wyścigowych: w Anglii, Czechach, we Włoszech i na Węgrzech. Zaraz po powrocie studenci zajęli się projektowaniem i budową nowego, ulepszonego bolidu. Praca trwała 8 miesięcy, a w projekcie uczestniczyło aktywnie 27 osób – przede wszystkim studentów Wydziału Mechanicznego.

Studentom udało się osiągnąć główne założenia postawione 9 miesięcy temu przed projektem CMS-04: zmniejszyć masę pojazdu w porównaniu do poprzedniego modelu, zwiększyć jego moc i zachować niezawodność auta. Nowy pojazd waży ok. 200 kg, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w czasie poniżej 3,5 sekundy.

Fot. Politechnika Białostocka

Pozostałe parametry techniczne CMS-04 to:

  • zmodyfikowany, motocyklowy silnik Honda CBR 600 RR,
  • moc: 85KM,
  • moment obrotowy: 62 Nm,
  • zmodyfikowana skrzynia biegów,
  • niezależne zawieszenie z pełną regulacją geometrii,
  • układ wydechowy wykonany z tytanu – zmniejszenie masy o 60%,
  • zbiornik paliwa, elementy układu chłodzenia hamulców oraz kolektor dolotowy wykonany w druku 3D,
  • konstrukcja nośna wzmacniana kompozytowymi panelami, w celu zwiększenia
  • sztywności przy zachowaniu niskiej masy,
  • dedykowane do Formuly Student magnezowe felgi mocowane na centralną nakrętkę.

Ekipa CMS-04 wystartuje w trzech edycjach Formula Student 2017: Formula SAE Italy 2017 – 19-23 lipca 2017 r.; Formula Student Czech Republic 2017 – 1-5 sierpnia 2017 r.; Formula Student Hungary 2017 – 17-20 sierpnia 2017 r.

Wyjazd na zawody Formula Student możliwy jest dzięki wsparciu Prezydenta Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta.

Fot. Politechnika Białostocka

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj