Reklama

Gimnazjaliści w sieci – rozrywka i ….

Data:

- Reklama -
Mash up: Dzieci Sieci - kompetencje komunikacyjne najmłodszych (fragment).
Mash up: Dzieci Sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych (fragment).

Uczniowie epoki smartfona w Internecie szukają rozwiązań zadań domowych. Sieć służy im głównie do rozrywki, także do przeglądania treści pornograficznych. Niepokojących wniosków w raporcie Dzieci Sieci 2.0 jest jednak więcej.

Młode pokolenie internautów nie posiada odpowiednich kompetencji, by korzystać ze wszystkich zasobów i możliwości tzw. nowych mediów. W dodatku szkoła nie zapewnia im potrzebnej edukacji w tym zakresie. Raport dotyczący kompetencji komunikacyjnych młodych – Dzieci Sieci 2.0 w dużym stopniu potwierdza wyniki badań na temat barier „cyfryzacji” szkoły.

Narzędzia dydaktyczne (rzutniki, interaktywne tablice), choć znajdują się w coraz większej liczbie szkół, nadal uznawane są za atrakcyjne gadżety, których nauczyciele nie używają na co dzień. To generalizacja, jednak odpowiada zarzutowi dotyczącemu pomijania przestrzeni internetowej w programach nauczania. Jeśli technologia nie jest wykorzystywana w trakcie zajęć, w jaki sposób młodzi ludzie mają nabyć odpowiednie umiejętności z zakresu chociażby kontroli internetowej tożsamości. Efektem tego – co potwierdza raport Dzieci Sieci 2.0 – jest aktywność gimnazjalistek na fanpage’ach typu „dupeczki” i „nastoletnie dupeczki” (studium przypadku na bazie grupy uczniów uczestniczących w badaniu).

Internet to dla większości młodzieży codzienność. 43,1 proc. badanych potwierdziło, że korzysta z Internetu od ponad 6 lat. 62,7 proc. surfuje w sieci przez komórkę, pozostali korzystają z komputerów stacjonarnych i przenośnych. Najczęściej odwiedzają serwisy społecznościowe, czaty i blogi (Facebook, Ask.fm, YouTube, Kwejk.pl). Niecałe 5 proc. respondentów szuka w Internecie materiałów dydaktycznych, szkolnych, informacji związanych z rozwijaniem hobby czy zainteresowań. 2 proc. badanych ginnazjalistów przyznało otwarcie, że w sieci szuka pornografii.

Rozrywka to jedno, korzystanie z „gotowców” to co innego. Gimnazjaliści nie nabyli umiejętności przetwarzania znalezionych informacji. Na podstawie danych można wnioskować, że plagiat jest plagą w polskich szkołach. Młodzi ludzie nie znają również apektów prawnych dystrybucji i udostępniania treści w sieci (muzyka, filmy, fotografie etc.). W dodatku sami takich treści nie tworzą (jeśli coś udostępniają sami, są to głównie wypracowania). Z problemu zdaje sobie sprawę zaledwie 4 proc.

Znakomita większość badanych wie za to, gdzie szukać rozwiązania zadań szkolnych (z matematyki – sciaga.pl, zadane.pl, zapytaj.pl, czy j. polskiego – Google, Wikipedia). Młodzież ma także problem z rozróżnieniem wiarygodnych źródeł informacji – według poprzedniej edycji badania według gimnazjalistów wszystkie informacje na portalu Onet.pl są prawdziwe – bez znaczenia pozostaje dla nich też fakt, czy czytają artykuł, czy… materiał reklamowy (nie potrafią ich rozróżnić). O tym, że młodzież ma trudności z czytaniem ze zrozumieniem autorzy badania pisali już w poprzednim raporcie.

Zdaniem rodziców i opiekunów Internet zabiera młodzieży czas (Dzieci Sieci cz. 1). Ale ten czas można przecież wykorzystać pożytecznie. Treść raportu dostępna TUTAJ. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Rekord aukcyjny artysty z Podlasia

Leon Tarasewicz to jeden z najważniejszych współczesnych polskich artystów....

Spektakl „Cicho… sza…” jedzie w teren

Teatr Dramatyczny otrzymał dotację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa...

500 rowerzystów na Suwalszczyźnie – już w maju czwarta edycja Sudovii Gravel

17 maja 2024 r. wystartuje Sudovia Gravel, nawiązując swoją...

Z regionu: Studenci z Cerber Motorsport budują nowy bolid hybrydowy CMS-09

Nowy bolid CMS-09 studentów z zespołu Cerber Motorsport z...