V jubileuszowa Ars Musica – wielka gratka dla artystów i publiczności

Don_Giovanni

Święto muzyki klasycznej – V Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Ars Musica” rozpoczął się już w Suwałkach 12 sierpnia VII Seminarium Barokowym, prowadzonym przez prof. Liliannę Stawarz. Natomiast już w sobotę, 15 sierpnia o godz. 19.00 w Konkatedrze pw. Św. Aleksandra w Suwałkach, zostaną zainaugurowane atrakcyjne koncerty festiwalowe. Ta edycja to dwanaście dni ogromnie wytężonej, codziennej pracy podczas seminariów, kursów, koncertów wokalno – instrumentalnych i niespodzianek, na które może liczyć coraz większe grono melomanów.

„Ars Musica” jest ważną częścią letniej oferty kulturalnej Suwalszczyzny. Ten festiwal to prawdziwa „Ars wirówka” – ze względu na niezwykle bogaty, różnorodny program, z którego korzystają nie tylko słuchacze, ale i uczestnicy kursów, przyjeżdżający do Suwałk z Polski i z zagranicy. W tym roku przypadają kolejne już edycje poszczególnych części warsztatowych – VII Ogólnopolskie Seminarium Barokowe dla Wokalistów, Klawesynistów, Pianistów i Instrumentalistów – prowadzone przez prof. Liliannę Stawarz; I Ogólnopolskie Seminarium Akordeonowe prowadzone przez dr. Rafała Grząkę; V Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Aktorskiej prowadzone przez Marka Cichuckiego; X Ogólnopolski Kurs Orkiestrowy prowadzony przez Tomasza Radziwonowicza, dyrygenta Sinfonii Viva, laureata prestiżowej nagrody Złotego Orfeusza, przyznawanej przez francuską Academie du Disque Lyrique; oraz XII Ogólnopolski Kurs Wokalny – Warsztaty Operowe prowadzone przez prof. Bogdana Makala.

Festiwal "Ars Musica", 2012 rok (fot. arch. Niebywałe Suwałki).
Festiwal „Ars Musica”, 2012 rok (fot. arch. Niebywałe Suwałki).

Przez lata festiwal „Ars Musica” rozrósł się do takich rozmiarów dzięki zaangażowaniu Marleny Borowskiej, śpiewaczki, sopranistki – kameralistki, kierownik Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu Państwowej Szkoły Muzycznej w Suwałkach, pomysłodawczyni wydarzenia. – Wszystko zaczęło się od drewnianej ławeczki przy działającym jeszcze wówczas Domu Pracy Twórczej w Wigrach, gdzie odbywały się próby orkiestry „Aukso”, na której ustalałyśmy z prof. Jadwigą Rappe plany pierwszego kursu wokalnego, mającego odbywać się w Suwałkach. Było to lato roku 2003 – wspomina Marlena Borowska. Kursy wokalne prowadzone przez polską śpiewaczkę stały się zauważalnym i znaczącym wzbogaceniem działań edukacyjnych w zakresie wokalistyki w regionie. Jadwiga Rappe z festiwalem związana była przez długie lata, do 2010 roku.

Czas płynął, a do kolejnych edycji kursu wokalnego dodawane były kolejne elementy edukacyjnego programu, ze sprawdzianem praktycznym w formie koncertów dla publiczności. – Widziałam ogrom potrzeb i dziedzin do zagospodarowania – dodaje Marlena Borowska, przypominając, że młodzi adepci wokalistyki, którzy przewinęli się w ciągu tych wszystkich lat przez kursy, osiągają teraz sukcesy nie tylko na scenach polskich, ale i europejskich. – Docierają do nas informacje zwrotne, że to najlepszy tego typu kurs w kraju. Nie tylko dlatego, że dzięki stale pozyskiwanemu przez organizatorów dofinansowaniu nie jest drogi, ale z powodu bogatej oferty, na którą składają się: seminarium aktorskie, barokowe, akordeonowe, chopinowskie, kursy orkiestrowe, kursy wokalne, a od 2011 r. – warsztaty operowe – dodaje organizatorka i pomysłodawczyni wszystkich edycji „Ars Musica”, zaznaczając, że nie lada wyzwaniem było stworzenie programu, który byłby atrakcyjną ofertą podnoszącą w niezwykle krótkim czasie kwalifikacje zawodowe i profesjonalne umiejętności młodych adeptów wokalistów i instrumentalistów.

Program, który przygotowują w trakcie kursu młodzi artyści, to nie lada sprawdzian ich umiejętności technicznych i interpretacyjnych. Dotychczas śpiewacy i instrumentaliści mieli okazję wykonać obszerne fragmenty oper W. A. Mozarta w adaptacjach scenicznych z profesjonalną orkiestrą tj. „Wesele Figara”, „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”. – Na takim ,,tryptyku Mozartowskim” można już budować bazę do kolejnych projektów i wyzwań. – Nie słyszałam, by gdziekolwiek indziej realizacja adaptacji operowych odbywała się w tak krótkim czasie. Przygotowanie tych partii jest olbrzymim wyzwaniem, wymaga ogromnych umiejętności technicznych oraz mobilizacji wszystkich uczestników kursów – wyjaśnia Marlena Borowska.

Na zdj. Justyna Ołów.
Na zdj. Justyna Ołów.

Podjęty ogromny wysiłek jednak opłaca się, i to bardzo. Kursy wokalne organizowane w Suwałkach stały się okazją do rozwinięcia skrzydeł wielu młodych artystów. Andrzej Filończyk, wychowanek prof. Bogdana Makala, laureat wielu konkursów wokalnych, zdobywca nagrody dla najlepszego wokalisty suwalskiego kursu, zaistniał już na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu – na początku 2015 roku. Jego rola Tonia w „Pajacach” Leoncavalla zrobiła piorunujące wrażenie i zdobyła uznanie profesjonalnej krytyki w postaci nagrody dla najlepszego debiutującego młodego wokalisty. Inna uczestniczka kursów – Justyna Ołów, uczennica Marleny Borowskiej, zaledwie po trzech latach nauki w muzycznej szkole średniej, na Wydziale Wokalnym PSM I i II st. w Suwałkach, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w tryptyku trzech oper współczesnych – FuturOpera, projekcie Jarosława Praszczałka. – Ten rok obfitował w sukcesy. Do listy należy dodać debiut na wielkiej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, niezwykle utalentowanej sopranistki Anny Jeruć – Kopeć, która na co dzień spełnia się jako śpiewaczka w Londynie. – Ania jest także wychowanką Wydziału Wokalnego PSM i i II st. w Suwałkach, bierze udział w znaczących, niezwykle cenionych przez krytykę, przedsięwzięciach operowych na scenach teatrów operowych i w prestiżowych festiwalach europejskich – dodaje Marlena Borowska. To chyba znak czasów, że świetni śpiewacy mają większe szanse zaistnienia w świecie muzyki za granicą. Często bywa tak, że gdy po odniesieniu sukcesu w Europie lub na świecie wracają do Polski, dopiero wtedy są zauważani.

W tym roku emocji i niespodzianek będzie jeszcze więcej – w Suwałkach wystąpi artystka scen moskiewskich – Elena Terentieva, która już gościła nad Czarną Hańczą, podczas wcześniejszego kursu prowadzonego prof. Jadwigę Rappe. Koncert Wieczorny festiwalu z jej udziałem odbędzie się w sobotę, 22 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Suwałkach (ul. Noniewicza 83, wstęp wolny). Moskiewski Słowik – solistka Novaya Opera w Moskwie wystąpi wraz z tenorem Konstantym Moshkinem oraz pianistką, Mariną Biełaszuk. Natomiast Orkiestra Kameralna Kursu pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, zaprezentuje niezwykle ciekawy program z udziałem koncertmistrza Warszawskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonia Viva, skrzypka wirtuoza Cezarego Gójskiego.

Na zdj. Marlena Borowska, Ars Musica.
Na zdj. Marlena Borowska, Ars Musica.

W interesującym programie tegorocznej edycji „Ars Musica” znalazły się jeszcze trzy inne koncerty. Koncert inauguracyjny, który odbędzie się w sobotę, 15 sierpnia o godz. 19.00 w Konkatedrze pw. Św. Aleksandra (ul. Emilii Plater 2, wstęp wolny) będzie okazją do wysłuchania cenionych śpiewaczek, w szlachetnym repertuarze muzyki sakralnej, sopranistki Marleny Borowskiej i mezzosopranistki Joanny Motulewicz – Krasuskiej, solistki Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, która we wrześniu wcieli się w tytułową rolę Carmen – w nowej realizacji Europejskiego Centrum Sztuki. W czasie tego koncertu wystąpią jeszcze – znakomici: Rafał Sulima – organy oraz gościnnie, utalentowany młody organista, Sebastian Kuczyński, uczeń PSM I i II st. w Suwałkach w klasie organów Ewy Wołczek. Należy dodać, że Marlena Borowska stale i z powodzeniem koncertuje w kraju i za granicą, natomiast jej kolejna wychowanka – także absolwentka Wydziału Wokalnego PSM i i II st. w Suwałkach, Joanna Motulewicz – Krasuska, ma za sobą niezwykle udane debiuty na wielu scenach europejskich teatrów operowych.

W piątek, 21 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Suwałkach (ul. Noniewicza 83, wstęp wolny) odbędzie się koncert akordeonistów – uczestników seminarium akordeonowego, także z udziałem wokalistów z kursu wokalnego.

ars_MusicaNa zakończenie – „Don Giovanni” i inne niespodzianki! Koncert finałowy odbędzie się w niedzielę, 23 sierpnia o godz. 19.00 w Suwalskim Ośrodku Kultury (ul. Papieża Jana Pawła II 5, bilety). W pierwszej części wystąpi Orkiestra Kameralna Kursu oraz Suwalska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza – ze specjalnym udziałem znakomitego akordeonisty – Rafała Grząki. W drugiej części koncertu publiczność usłyszy i zobaczy sceniczną adaptację fragmentów opery W. A. Mozarta – Don Giovanni z towarzyszeniem Suwalskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego w reżyserii: Marka Cichuckiego, z udziałem wokalistów i pianistki Mariny Biełaszuk, realizującej partię basso continuo.

W konkursie na stronie „Niebywałych Suwałk” czytelnicy mogą wygrać podwójne zaproszenie na koncert finałowy festiwalu „Ars Musica”. Wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Podczas tej edycji „Ars Musica” w Suwałkach wystąpi Joanna Motulewicz-Krasuska, którą we wrześniu zobaczymy w Białymstoku – w operze „Carmen” Georgesa Bizeta – w reżyserii Beaty Redo-Dobber. Którą autorską realizacją operową w Europejskim Centrum Sztuki będzie „Carmen”?; odpowiedź (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) prosimy przesłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

1 KOMENTARZ

Dodaj komentarz