Marszałek Mieczysław Baszko spotkał się w czwartek, 10 września z przedstawicielami Przewozów Pasażerskich Spółki Koleje Litewskie – dyrektorem departamentu technicznego, Stanisławem Łuczyńskim i zastępcą dyrektora departamentu obsługi, Andriusem Pietruszysem.
Źródło: Wrota Podlasia
Połączenie kolejowe Białystok – Kowno ma być szansą na ożywienie stosunków gospodarczych, kulturalnych, obywatelskich. To kolejny krok w kierunku otwarcia się regionu na kraje sąsiadujące. O tym, że zostanie uruchomiony pociąg z Białegostoku do Grodna wspomniał marszałek Mieczysław Baszko we wtorek, 8 września podczas posiedzenia Komitetów Monitorujących Regionalne Programy Operacyjne na lata 2007-13 oraz 2014-20, którym przewodniczył. Marszałek poinformował swoich staraniach, by przyspieszyć budowę połączeń drogowych i kolejowych naszego województwa z Warszawą i krajami sąsiadującymi.
Temu służyła m. in. niedawna podróż decydentów z Komisji Europejskiej, z polskiego rządu i z państw nadbałtyckich trasą „Rail Baltica”. Wizyta studyjna dygnitarzy z UE i państw sąsiednich oraz ministerstw transportu Polski, Litwy, Łotwy i Estonii oraz linii kolejowych polskich i litewskich miała miejsce w dniach 27-28 sierpnia. Jej celem były rozmowy o „Rail Baltice”. Goście przejechali wócwzas szynobusem z Białegostoku do Kowna, czyli po części planowanej trasy Rail Baltica.
W ramach pierwszego naboru dla projektów CEF (instrument finansowy „Łącząc Europę”), który został ogłoszony we wrześniu 2014 r., Polska zgłosiła między innymi zlokalizowany na ciągu „Rail Baltica” projekt modernizacji odcinka Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Szacowana wartość tego projektu wynosi 2,7 mld zł. Natomiast projekt modernizacji na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) wstępnie planowany jest do zgłoszenia w drugim lub trzecim konkursie CEF.