Reklama

Woody Allen jest w formie. Dołącz do „Śmietanki towarzyskiej”

Data:

- Reklama -

Nowa komedia romantyczna napisana i wyreżyserowana przez Woody’ego Allena to już 46. film tego twórcy. Akcja rozgrywa się w latach 30. ubiegłego stulecia, a jej tłem są modne kluby nocne, eleganckie przyjęcia i malownicze zakątki Nowego Jorku i Los Angeles. Film będzie prezentowany w „Cinema Lumiere” już od piątku, 12 sierpnia (pierwsze seanse o godz. 16.15 oraz 20.00).

Na podst. informacji prasowej.

O popis najwyższej klasy aktorstwa, jak zwykle u Allena, zadbała plejada znakomitości. A wśród nich m.in. nominowani do Oscara i Złotego Globu – Jesse Eisenberg („The Social Network”) i Steve Carell („Foxcatcher”), jedna z najpopularniejszych aktorek młodego pokolenia, nagrodzona Cezarem Kristen Stewart („Zmierzch”) oraz Blake Lively („Wiek Adaline”), Corey Stoll („O północy w Paryżu”, „Ant-Man”, seria „House of Cards”), Anna Camp („Służące”) i Parker Posey („Nieracjonalny mężczyzna”). „Śmietanka towarzyska” otworzyła 69. edycję festiwalu filmowego w Cannes.

smietanka1Bobby (Jesse Eisenberg) jest wrażliwym romantykiem z Bronxu. Licząc na spełnienie marzeń o wielkiej karierze, wyrusza w podróż do Los Angeles, gdzie zaczyna pracę u swojego wujka Phila (Steve Carrell) – agenta topowych gwiazd Hollywood. Na miejscu poznaje piękną sekretarkę Vonnie (Kristen Stewart). Chłopak bez pamięci zakochuje się w dziewczynie, nie wiedząc jeszcze, że ta znajomość wywróci jego życie do góry nogami.

Podobnie jak w wielu klasycznych powieściach, wszystkie wątki „Śmietanki towarzyskiej” snuje odpowiednio wysławiający się narrator, stanowiący w tym przypadku alter ego samego autora filmu. Z tego względu Allen zadecydował, że sam podejmie się tego wyzwania i użyczył narratorowi własnego, rozpoznawalnego przez każdego miłośnika kina, głosu. „Zatrudniłem sam siebie z jednego powodu – doskonale wiedziałem, w jaki sposób chciałbym, żeby narrator modulował głos, w jaki sposób akcentował różne frazy, słowa czy spółgłoski”, opowiada Allen. „Uznałem, że skoro napisałem już kiedyś książkę, będzie tak, jakbym czytał własną powieść”.

smietanka3Oryginalny tytuł „Café Society” (pol. „śmietanka towarzyska”) odnosi się do bywalców i bywalczyń salonów, arystokratów, artystów oraz celebrytów, którzy w ostatnich dekadach XIX wieku i pierwszych kilkudziesięciu latach XX stulecia gromadzili się tłumnie w modnych kawiarenkach i restauracjach Nowego Jorku, Paryża oraz Londynu. Określenie to zyskało na popularności w latach 30. XX wieku w Nowym Jorku, mieście wychodzącym z dopiero co zakończonego okresu Prohibicji oraz wstępującym bezceremonialnie na ścieżkę dziennikarstwa tabloidowego, którego przedstawiciele z wielką chęcią pisywali o poczynaniach ludzi należących do „śmietanki towarzyskiej”.

Złota Epoka Hollywood mieniła się również wieloma odcieniami życia towarzyskiego, choć nocne życie na Zachodnim Wybrzeżu wyglądało zupełnie inaczej od tego prowadzonego przez nowojorską socjetę. „Chodziło się do eleganckich klubów Cocoanut Grove czy Trocadero, one były modne i glamour”, tłumaczy Allen. „Ale w gruncie rzeczy nie było w Los Angeles zbyt wielu podobnych miejsc. Życie toczyło się we wcześniejszych godzinach. Ze względu na panujące upały ludzie nosili znacznie lżejsze ubrania. I wszyscy poruszali się samochodami, bo inaczej nie dało się nigdzie dotrzeć na czas”, kontynuuje reżyser i scenarzysta „Śmietanki towarzyskiej”. „Hollywood miało gwiazdy filmowe, co było ogromną zaletą i nadawało danemu miejscu towarzyskiego blichtru, ale do klasy i finezyjności nowojorskiego nocnego życia było mu bardzo daleko”.

smietanka2Film został nakręcony głównie przy użyciu statycznych ujęć oraz szerokich kadrów, które odpowiadały wizualnie epoce, w ramach której rozgrywa się akcja, natomiast w scenach pozakadrowej narracji Storaro i Allen skorzystali z dobrodziejstw Steadicamu. „Narrator nie przynależy do żadnego okresu, do żadnej dekady, do żadnego konkretnego miejsca czy kultury. Jest tworem całkowicie abstrakcyjnym”, wyjaśnia włoski autor zdjęć. „W scenach, gdy snuje swoją opowieść, chcieliśmy zapewnić mu własny punkt widzenia. Ostatecznie podjęliśmy decyzję, by wykorzystać płynność i stabilność Steadicamu, żeby obraz łączył się z emocjami postaci”.

smietanka
Premiera „Śmietanki towarzyskiej” 12 sierpnia.

Przed kostiumograf Suzy Benzinger postawiono zadanie stworzenia garderoby, która podkreślałaby różnice pomiędzy Nowym Jorkiem i przepychem Fabryki Snów. „Hollywood powstało na bazie sztuczności, to świat, który zaistniał tylko po to, żeby zachęcić miliony ludzi do chodzenia do kina”, opowiada Benzinger. „Jednym z kluczowych założeń tamtych lat było sprawienie, by wszystkie gwiazdki wyglądały oszałamiająco i wyróżniały się na tle innych ludzi – specjaliści od wizerunku przebierali je za każdym razem, gdy wychodziły z domów. Wszyscy dobrze znamy te ociekające przepychem zdjęcia z premier filmowych z lat 30. Kobiety nosiły szykowne futra upiększone orchideami itd. A prawda jest taka, że wiele z tych wydarzeń odbywało się w sierpniu, kiedy w Kalifornii panuje niemiłosierny upał”, tłumaczy kostiumograf „Śmietanki towarzyskiej”. „W Nowym Jorku wszystko wyglądało o wiele bardziej realistycznie. Na zewnątrz było znacznie chłodniej, więc kobiety przywdziewały między innymi zdobne kapelusze”.

Nowojorski styl był zupełnie inny, ponieważ ludzie, dając się ponieść otaczającemu ich zewsząd kulturalnemu i społecznemu przepychowi, kupowali chętnie smokingi i byli na bieżąco ze światem mody luksusowej. „Nowojorskie kobiety były nieco bardziej europejskie i wyszukane od tych mieszkających w Kalifornii”, wyjaśnia Benzinger. „W tamtych czasach francuscy projektanci zdobywali przebojem Nowy Jork, a wśród pań panowała ostra rywalizacja, rósł popyt na marki takie jak Chaneli czy Schiaparelli”. Kostiumograf nie mogła polegać na zdjęciach z tamtego okresu, ponieważ były one czarno-białe, ale znalazła sposób na odkrycie prawdy o strojach noszonych w latach 30. „Zaczęłam nałogowo czytać artykuły z ówczesnych czasopism dedykowanych modzie, które starannie opisywały wszystkie kreacje. To była kopalnia wiedzy!”

W naszym konkursie można wygrać 2 pojedyncze bilety na premierę filmu „Śmietanka towarzyska” w „Cinema Lumiere” w Suwałkach. Aby otrzymać wejściówki, wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Do współpracy przy nagrywaniu muzyki do filmu Vince Giordano zaprosił jedną ze współczesnych wokalistek z obszaru vintage. Podaj jej nazwisko. Odpowiedzi prosimy przesyłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

X Muza w obronie przyrody – pokaz filmu „8 Gifts Of The World” w Cinema Lumiere

Obawa o środowisko, o nasz świat, wewnętrzna potrzeba –...

„Spencer” w Cinema Lumiere

Chilijski reżyser i producent Pablo Larraín („Nie”, „El Club”,...

Paweł Górniak i Maciej Orłoś – goście „no to OSOBOWOŚĆ” w ramach notofest

Festiwal „notofest” daje widzom możliwość obejrzenia wartościowych filmów, ale...

Jazzowo w „Kinochłonie”. DKF zaprasza na dwa filmy i spotkanie z gośćmi

Dobre kino i okazja do spotkania, rozmowy z osobami...