Trwa głosowanie Wirtu@lne Gęśle. Oddaj głos na muzyków z Suwałk, Sejn lub Białegostoku

1
303

Właśnie wystartowała XIV edycja internetowego plebiscytu WIRTU@LNE GĘŚLE na folkową płytę roku 2016. Głosowanie potrwa do północy 30 kwietnia. Wśród płyt biorących udział w konkursie są wydawnictwa z udziałem muzyków związanych z sejneńskim środowiskiem artystycznym, a także z Suwałk i Białegostoku.

Głosujący z listy płyt mogą wybrać 4 krążki (w dowolnej kolejności). Każda z wybranych płyt musi być inna – nie można zaproponować tego samego tytułu na dwóch lub więcej miejscach. Konkurs obejmuje również wybór najciekawszej okładki. Szczegóły na stronie Wirtu@lne Gęśle – www.gesle.folk.pl

W gronie dotychczasowych laureatów Folkowej Płyty Roku znalazły się takie zespoły jak: Żywiołak, Czeremszyna, Voo Voo i Haydamaky, Kapela ze Wsi Warszawa, Chłopcy Kontra Basia czy Percival.

Na jakie płyty chcielibyśmy zwrócić uwagę naszych czytelników?

Ola Bilińska – Libelid

Na „Berjozkele” udało się zawrzeć opowieść o dzieciństwie, czy jego wspomnieniu, ale też o nocy, przyrodzie, cierpieniu, tęsknocie – o śmierci; o ciemnej stronie ludzkiej duszy. Ale zamarzyła mi się płyta, która byłaby drugą stroną tej monety: o miłości – o życiu. I tak oto powstał „Libelid”: osiem przedwojennych kompozycji o różnych odcieniach i obliczach miłości. W ich tekstach wyraźne są wątki z obyczajowości żydowskiej, która silnie wpływała na życie uczuciowe i rodzinne członków społeczności: małżeństwa kojarzone, silne więzy rodzinne, obrazy z codziennego życia – takim, jakie było przed Zagładą. (…) – pisze autorka w książeczce albumu.

Brzmieniowo muzyka znów balansuje pomiędzy instrumentami akustycznymi, tradycyjnymi, a nowoczesnymi elektronicznymi – dodaje Ola Bilińska. – Naszym celem było stworzenie nastroju, oprawy do wybrzmienia bogactwa emocji zawartych w tekstach – czułości, namiętności, odrzucenia, zadumy nad uczuciem dawno minionym lub utraconym…

Skład: Ola Bilińska – głos, syntezator OP1, gitara elektryczna, delay Moogerfooger; Edyta Czerniewicz – wiolonczela, głos; Kasia Kolbowska – harfa celtycka, głos; Michał Moniuszko – kontrabas, mandolina, głos; Kacper Szroeder – trąbka, flugelhorn, cymbały białoruskie, głos; Adriana Witkowska – głos (2, 8); Paweł Szamburski – klarnety (7).

Banda Nella Nebbia

Radical Ethno – nikt do tej pory nie zaproponował lepszego określenia opisującego muzykę zespołu Banda Nella Nebbia. Dzika, pierwotna energia przy jednoczesnej dyscyplinie wykonawczej. Skomplikowana formalnie i jednocześnie swobodnie zagrana, czytelna i łatwa do słuchania. Ten precyzyjnie nakręcony, dziesięcioosobowy mechanizm poruszany jest przez jedną osobę – basistę, dyrygenta i kompozytora litewskiego pochodzenia – Franciszka Szpilmana.

W tworzonej przez zespół muzyce znajdziemy wiele punktów odniesienia do historii muzyki popularnej– by wymienić najważniejsze – Frank Zappa, Les Claypool i Primus, John Zorn, Hypnotix Brass Ensemble. Jednakowo ważnym źródłem inspiracji jest także tradycyjna muzyka litewska, klezmerska i polska. Odwołując się do tak szerokiej tradycji, zespół buduje swoje własne brzmienie poprzez świadomą dekonstrukcję popkulturowych klisz. Serwując nam przy tym przedziwną, zaskakującą i zapierającą dech jazdę na karuzeli.

Skład: Kacper Szroeder – trumpet; Piotr Krukowski – trumpet; Tomasz Stawiecki – saxophone, clarinet, bass clarinet; Piotr Wróbel – bass trombone, tenor trombone; Piotr Janiec – tuba; Mateusz Szemraj – lute; Konstanty Szemraj – mandolin, guitar; Dominika Korzeniecka – drum; Amar Ziembiński – percussions; Franciszek Szpilman – bass guitar, viola.

Klezmafour Orkiestronicznie (Rafał Grząka)

„Klezmafour Orkiestronicznie” to wyjątkowy album w karierze grupy Klezmafour. Jego ukazanie się jest efektem współpracy muzyków z orkiestrą symfoniczną, a więc jednocześnie spełnieniem artystycznych aspiracji, o których niektórzy mogą jedynie pomarzyć… […]

Pomysł współpracy z orkiestrą symfoniczną padł pod koniec 2013 roku, w bardzo luźnych rozmowach po kolejnym naszym koncercie. Jeszcze wtedy nie sądziliśmy, że szczecińska Filharmonia tak chętnie podejdzie do tego pomysłu. Okazało się, że nasze intencje są spójne. Artystyczną opiekę nad tym projektem powierzyliśmy naszemu przyjacielowi, Nikoli Kołodziejczykowi, który jest autorem wszystkich aranżacji, a do tego dyrygował koncertem premierowym w styczniu 2015 r. Entuzjastyczne reakcje widowni utwierdziły nas w przekonaniu, że to, co robimy, ma sens, postanowiliśmy zatem zarejestrować materiał, który właśnie oddajemy w Państwa ręce. Klezmafour

Skład: Andrzej Czapliński – skrzypce, śpiew; Wojciech Czapliński – klarnet; Rafał Grząka – akordeon; Kamil Siciak – perkusja; Gabriel Tomczuk – kontrabas; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie.

https://www.youtube.com/watch?v=EvzG6Py9J7U

KAROLINA CICHA & SHAFQAT ALI KHAN

Album został stworzony i nagrany w Pakistanie. Białostoczanka Karolina Cicha wraz z Bartem Pałygą i Mateuszem Szemrajem pojechali tam na zaproszenie Ambasady Polskiej, która projekt zorganizowała. Album jest efektem spotkania dwóch muzycznych kultur tradycyjnych: Europy Wschodniej i Południowej Azji.

Skład: Karolina Cicha – wokal vocal, akordeon accordion, sampler sampler; Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna electric cello, lira korbowa hurdy gurdy, drumla Jew’s harp, duduk, śpiew gardłowy throat singing; Mateusz Szemraj – cymbały dulcimer, rubab, gitara elektryczna electric guitar; Shafqat Ali Khan – śpiew vocal, cytra zither; Zohaib Hassan – sarangi; Kashif Ali – tabla.

Żywizna – Genowefa Lenarcik oraz Raphael Rogiński

Żywizna (po kurpiowsku natura) to duet gitarzysty Raphaela Rogińskiego i Genowefy Lenarcik, śpiewaczki oraz córki wielkiego przedstawiciela folkloru Kurpiów Stanisława Brzozowego. Twórcy „Żywizny” korzystają z tradycji śpiewów leśnych, przywołując we wspólnych utworach dzikość i tajemnicę Puszczy Zielonej. Charakter utworów tworzą wyjątkowa liryka tradycyjnych tekstów kurpiowskich oraz czerpiąca z wielu kultur, współczesna gitara Raphaela Rogińskiego.

Skład: Genowefa Lenarcik – śpiew; Raphael Rogiński – gitara

SENSUM QUARTET – Białystok

Płyta „Echo” to utwory utwory o tematyce lirycznej, religijnej, a także pieśni obrzędowe, w których słychać echo przenikających się kultur mniejszości narodowych Podlasia i wschodnich kresów Polski. Jest to połączenie tradycyjnych melodii regionu oraz brzmienia kwartetu smyczkowego. Próba skupienia się wyłącznie na muzycznej sferze pieśni. Słowa i treści zobrazowane są poprzez środki wyrazu zawarte w autorskich aranżacjach.

Sensum Quartet powstał w 2015 roku z inicjatywy altowiolistki Magdaleny Szczebiot-Murawskiej. Skład kwartetu tworzą solistki, kameralistki członkinie orkiestr – na co dzień działające w obrębie muzyki klasycznej. Zespół ten, skupiając się na źródłach muzyki tradycyjnej, stara się zgłębić jej pierwotną istotę.

Skład: Maria Nowak – I skrzypce; Agnieszka Wenda – II skrzypce; Magdalena Szczebiot-Murawska – altówka; Katarzyna Winkiewicz – wiolonczela.

1 KOMENTARZ

  1. Nie tyle „Głosujący z listy płyt mogą wybrać 4 krążki (w dowolnej kolejności)”, a wybrać 1 nagrodę główną, wyżej punktowaną, oraz te 4 wyróżnienia, a także – jak już poprawnie napisaliście – oddzielnie nagradzaną najciekawszą okładkę. Gratuluję tak muzykalnego regionu (ale 🙂 nie wszystko wybraliście, choćby muzycy z Sejn grają też na cd „Bum Bum Orkestar” i „Balkan Sevdah”, a pieśni z Podlasia i okolic są w repertuarze u wielu), a z recenzjami zapraszam na Listę Muzykant at man.torun.pl

Leave a Reply