Po tym jak Zarząd Województwa Podlaskiego podjął decyzję o przekazaniu Suwałkom 6 mln zł na budowę pasa startowego przyszedł czas, aby przystąpić do pracy. W czwartek, 6 września w południe na plac budowy wejdzie wykonawca inwestycji.
Przypomnijmy, że najlepszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm. Według tej wyceny budowa pasa pochłonie ponad 27 mln zł, czyli o wiele więcej niż zakładano. Suwalski samorząd dodatkowe środki otrzyma nie tylko z budżetu województwa podlaskiego, ale też od od Fabryk Mebli Forte, których prezes zadeklarował przekazanie na ten cel 10 mln złotych.
Prezydent Suwałk, Czesław Renkiewicz mówi o budowie pasa startowego i kolejnych inwestycjach komunikacyjnych w Suwałkach:
Zgodnie z umową oraz ze złożonym harmonogramem przez wykonawcę prace zakończą się w połowie przyszłego roku.
Konsorcjum firm zbuduje pas o długości 1320 m i szerokości 30 m. Będą mogły z niego korzystać samoloty pasażerskie przewożące do 50 osób, w tym śmigłowce, szybowce, motolotnie, awionetki czy małe samoloty o napędzie tłokowym. W ramach tej inwestycji powstaną też: płyta do zawracania, płyta postojowa, droga kołowania czy infrastruktura techniczna.
Suwalskie lotnisko będzie miało parametry zbliżone do białostockiego portu w Krywlanach, na którym też będą mogły lądować śmigłowce, szybowce, motolotnie, awionetki i małe samoloty pasażerskie. Zapewnione ma też mieć oświetlenie pasa, drogę kołowania, płytę postojową, ogrodzenie.
Zakres robót budowlanych obejmie:
budowę głównej drogi startowej (DS-1) o długości 1320 m i szerokości 30 m
• nawierzchni sztucznej wraz z pasem drogi startowej o nawierzchni trawiastej oraz z płytą do zawracania przy DS-1 o nawierzchni sztucznej;
• budowę płyty postojowej PPS o wymiarach 65 m x 130 m o nawierzchni sztucznej;
• budowę drogi kołowania DK szerokości 15 m, łączącej drogę startową DS-1 z płytą postojową PPS, nawierzchni sztucznej;
• budowę drogi startowej (DS-2) o długości 800 m i szerokości 60 m, o nawierzchni naturalnej darniowej;
• budowę niezbędnej infrastruktury technicznej.