W jaki sposób malowali artyści – monachijczycy? Jakiej używali technologii i jakich farb? Czy zmieniali koncepcje swoich prac i jakie sceny „ukrywali” pod warstwą farby? Dzięki projektowi konserwacji i restauracji 12 obrazów ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Suwałkach udało się odpowiedzieć na wiele pytań.

Projekt „Konserwacja eksponatów ze stałej wystawy zbiorów Działu Sztuki” uzyskał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 34,5 tys. zł. Aby jednak wykonać zaplanowane prace, które pochłonęły w sumie 69 tys. zł, potrzebne było wsparcie z kasy miasta. Dzięki tym środkom swój blask odzyskało 12 prac – w tym 5 autorstwa Alfreda Wierusza-Kowalskiego i 7 pędzla innych artystów.

Podczas wtorkowej (20 listopada) konferencji prasowej w Muzeum Okręgowym w Suwałkach autorka i kierownik projektu – kustosz Eliza Ptaszyńska przypomniała, że była to trzecia duża konserwacja eksponatów. – W 2015 roku została przeprowadzona konserwacja prac Czesława i Joanny Wierusz-Kowalskich – dodała E. Ptaszyńska, zaznaczając, że istota niedawno ukończonego przedsięwzięcia to nie tylko rekonstrukcja i oczyszczenie obrazów, ale też wykonanie badań i przygotowanie ich dokumentacji, obejmującej informacje na temat użytych farb, technologii wykonania obrazu, składu chemicznego. Nie jest wykluczone powstanie zbiorczego opracowania przeznaczonego dla konserwatorów sztuki zajmujących się malarstwem Wieruszów.

Ciekawostką podczas prowadzonych prac okazał się obraz Aleksandra Augustynowicza – „Scena figuralna w kościele”. Rentgen pokazał, że pod obrazem znajdują się dwa inne – scena przy oknie i portret mężczyzny.

O szczegółach prowadzonych prac i wyzwaniach konserwatorskich opowiada Karina Sosnowska:

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda

Leave a Reply