Władysław Sowul, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, został laureatem nagrody głównej 5. edycji programu ADAMED SmartUP.
Władek zdobył 11. miejsce w finale XXVI Międzynarodowych Mistrzostw w Grach Matematycznych i Logicznych w Paryżu i 15. miejsce w finale XXVII edycji tego samego konkursu. Uzyskał tytuł laureata I stopnia w ogólnopolskiej Olimpiadzie Matematycznej Juniorów oraz został finalistą ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Technicznej. Rozpoczął studia w trybie dla uczniów wybitnie uzdolnionych na Politechnice Warszawskiej, na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa.
Jaka dziedzina nauki najbardziej Cię interesuje?
Inżyniera lotnicza.
Skąd się wzięło Twoje zainteresowanie nauką?
Z chęci poznania praw rządzących, tym co się dzieje dookoła mnie oraz potrzeby wiedzy niezbędnej do konstruowania różnych rzeczy, w których działaniu widzę naprawdę piękne elementy.
Co miało największy wpływ na Twoje naukowe zainteresowania?
Mam to szczęście, że nie widzę żadnego zewnętrznego bodźca, który by mnie ukierunkował. Z wiekiem coraz bardziej specjalizowałem się w tym, co mnie interesuje. W kontekście lotnictwa całkiem spore znaczenie mogło mieć to, że daje prawdziwą możliwość działania w trzecim wymiarze otaczającego nas świata, który na co dzień jest dość mocno ograniczony.
Kto jest Twoim największym autorytetem naukowym?
Nie mam żadnego konkretnego, ale jeśli miałbym wybrać – to może Burt Rutan. Nie bardzo znam jego życiorys, ale samoloty, które konstruował były naprawdę nieszablonowe, a to jest to co najbardziej cenię w nauce i inżynierii – nieszablonowość.
Skąd dowiedziałeś się o programie ADAMED SmartUP i dlaczego zdecydowałeś się na udział?
Od znajomych podczas warsztatów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Postanowiłem wziąć udział w rekrutacji, bo widziałem w programie możliwość znacznej akceleracji mojego rozwoju naukowego.
Jakie zajęcia, w których uczestniczyłeś w trakcie obozu najbardziej Ci się podobały?
Naturalnie, te praktyczne, dające najwięcej swobody w działaniu, najbliższe „rzucaniu na głęboką wodę”, chociaż aż tak bym ich nie określił: budowanie robota podczas pierwszego tygodnia oraz konstrukcja szybowca podczas drugiego.
Co zyskałeś dzięki programowi ADAMED SmartUP? Poznałem nowych, ciekawych ludzi. Zyskałem przydatną w dalszych działaniach inżynieryjnych wiedzę.
W jaki sposób chciałbyś wykorzystać nagrodę główną, czyli program indywidualnych konsultacji edukacyjnych?
Z pewnością potrzebuję wskazówek odnośnie aplikacji na studia – najbardziej chciałbym się dostać na MIT. Przydałyby mi się również konsultacje odnośnie konstrukcji, które chciałbym zbudować. W procesie rozwoju różnych projektów natrafiam na wiele problemów zarówno technicznych, jak i bardziej „miękkich” – w radzeniu sobie z nimi mam jeszcze wiele do nauczenia.
Jakie są Twoje przyszłe plany dotyczące edukacji oraz kariery naukowej?
Studia planuję w obszarze inżynierii lotniczej, aczkolwiek nie jest to jedyna dziedzina, w której się widzę. Myślę np. również o inżynierii morskiej jako drugim kierunku, ale to już w dużej mierze zależy od uczelni, na którą trafię. Dalsza kariera to na razie odległa przyszłość. Na pewno chciałbym konstruować dużo jak najmniej oklepanych rzeczy, czy to w ramach doktoratu, czy to w przemyśle.
Dziękuję za rozmowę.