Przed laty czytelnicy portalu „Niebywałe Suwałki” byli stopniowo wprowadzani w świat zrównoważonej komunikacji i metody Nonviolent Communication (NVC) przez samą autorkę książki. Ewa Mażul opublikowała kilka artykułów na ten temat na naszej stronie. Niedawno opublikowała książkę „Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy” – praktyczny przewodnik po tajnikach komunikacji pozbawionej prymitywnych emocji.

Zbliżają się święta, zawarte w książce porady będzie można przetestować na członkach rodziny. A tak zupełnie poważnie – książka „Od czerwieni do turkusu”, mimo że nosi podtytuł „Jak lepiej porozumiewać się w pracy”, może być doskonałą lekturą dla każdego z nas. Sprawnej, skutecznej komunikacji, pozbawionej opresji, nakazów, czy bezradności można się nauczyć.

Ewa Mażul to wieloletni praktyk w tej dziedzinie – to trenerka i doradczyni, która wiele przykładów z życia wziętych umieściła właśnie w tej pozycji.

Ale o co chodzi z tymi kolorami? No właśnie – warto zacząć od zdefiniowania sposobu komunikowania – czy to w firmie, czy wśród znajomych/przyjaciół, czy w rodzinie. Jaki kolor dominuje – czy jest to czerwony – opresyjny, motywowany strachem, podszyty przemocą, a może turkusowy – empatyczny, motywujący, oparty na NVC? To dwie skrajności, bowiem pomiędzy czerwonym a turkusowym jest jeszcze mnóstwo kolorów. Pytanie, w którym kierunku dążymy, jak motywujemy pracowników lub członków rodziny; czy jesteśmy mistrzami komunikacji, czy wręcz przeciwnie – w sytuacji napięcia lub strachu stajemy się furiatami i terroryzujemy rozmówców.

To poradnik w pigułce, z przykładami i pytaniami pomocniczymi do szybkiej analizy. Instrukcja, w jaki sposób krok po kroku dążyć do skutecznego wzajemnego zrozumienia i porozumienia, bez wytaczania armat i z zachowaniem zimnej krwi.

Ewa Mażul zdaje sobie sprawę, co w książce podkreśla wielokrotnie, że świat turkusu jest trudno dostępny, wymaga pracy i wiąże się z całkowitą zmianą sposobu komunikowania. To właśnie mistrzostwo komunikacji: poziom świadomości turkusu to całkowita wolność od przemocy. Jak to osiągnąć? Odpowiedź znajdziecie w książce.

Opis wydawnictwa: Niezależnie od tego, czy jesteś menedżerem, osobą zarządzająca zespołem, czy też samodzielnym pracownikiem, na pewno odczuwasz skutki dominującej w pracy komunikacji. Czy jest ona koloru czerwonego – mocno opresyjna, wręcz agresywna, czy może barwy turkusowej – oparta na empatii? Czy dany styl komunikacji nam odpowiada? I przede wszystkim – czy wspiera osiąganie założonych przez nas i firmę celów? Ewa Mażul w swojej książce „Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy” nie tylko pomaga zdiagnozować dominującą barwę danej organizacji, ale też podpowiada, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Autorka od wielu lat współpracuje z polskimi przedsiębiorcami, pomagając im w prawidłowy i skuteczny sposób zarządzać komunikacją. Na co dzień zajmuje się wdrażaniem programów opartych na zasadach zrównoważonej komunikacji, komunikacji bez przemocy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Książka „Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy” nie jest zwykłym podręcznikiem. Pozycja ta ma charakter praktycznego poradnika. Kolejne poziomy świadomości
i powiązane z nimi style komunikacji zostały oznaczone kolorami od czerwieni, poprzez bursztyn, pomarańcz i zieleń, do turkusu. Ewa Mażul charakteryzując typowe dla każdego poziomu mechanizmy komunikacji opisuje pułapki, jakie czyhają na osoby używające blokad komunikacyjnych związanych z pasmami czerwieni i bursztynu, przedstawia możliwości porozumienia się na poziomie asertywnego pomarańczu oraz pokazuje perspektywy, jakie otwiera przed rozmówcami prowadzenie dialogu w empatycznym (zielonym i turkusowym) stylu.

Ta wiedza z jednej strony pozwala czytelnikom świadomie wybrać i konsekwentnie stosować taki styl komunikacji, którego sami chcą używać. Z drugiej strony – pomaga uodpornić się na próby wciągania w niechciane rozmowy – takie jak kłótnie, jałowe dyskusje czy rozmowy suto okraszone emocjami i łzami. Pokazuje też jak można, stając się liderem zrównoważonej komunikacji, inspirować do tego innych i wspierać ich w dążeniu do zmian.

Ta książka nie narzuca czytelnikowi jak ma rozmawiać z innymi: w sposób dyrektywny, asertywny czy empatyczny. Pokazuje jedynie, jak bardzo styl wypowiedzi stosowany w danym momencie jest powiązany z poziomem świadomości, z jakiego w danej chwili „operuje” mówiący. Czy jest to poziom mściwego mafioso, pouczającego satrapy, asertywnego kooperanta czy może empatycznego członka wspólnoty, jaką może być zarówno rodzina, firma, jak też …. świat. To pozycja dla każdego, kto chce skutecznie porozumiewać się z innymi. W pracy i poza nią. 

Strona wydawnictwa (tu kupisz książkę).

Ewa Mażul — pracuje jako doradca i trener komunikacji. Od ponad 10 lat propaguje i wdraża w firmach programy oparte na zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), zrównoważonej komunikacji i metodzie Nonviolent Communication (NVC). Uczyła się jej między innymi bezpośrednio od Marshalla Rosenberga — twórcy NVC. Jest doradcą do spraw CSR wpisanym na listę doradców Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Napisała ponad 100 artykułów na temat komunikacji, które zostały opublikowane między innymi w miesięcznikach: Charaktery, Sens, Personel i Zarządzanie, „Personel Plus”. Więcej na http://ewamazul.pl/

Trudne rozmowy w pracy i w domu, z dziećmi i dorosłymi

Między złością a bezradnością

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj