Odcinek Rail Baltiki z Suwałk do Trakiszek (granicy państwa) ma powstać w latach 2023-2027. W tej chwili przygotowywane jest studium wykonalności. W czwartek, 5 grudnia w Urzędzie Miejskim w Suwałkach odbyły się konsultacje społeczne dotyczące projektowanego przebiegu trasy linii kolejowej w granicach miasta.

Projektowanie odcinka z Ełku do Suwałk, Trakiszek planowane jest na 2020 rok. Linia o długości około 100 km będzie miała drugi tor, cały odcinek zostanie zelektryfikowany. Musi też powstać infrastruktura techniczna, pozwalająca na poruszanie się po tej trasie pociągów osobowych z prędkością nawet do 250 km/h i towarowych do 120 km/h. Jak przyznali przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych – w związku z wieloma protestami społecznymi dotyczącymi powstania stacji w Puńsku, zdecydowano o pozostawieniu stacji w Trakiszkach i maksymalnym zbliżeniu przebiegu linii do istniejących torów. Docelowo przejazd z Ełku do granicy państwa nie będzie zajmować już 1 godz. i 24 minut, a około 37 minut.

W Suwałkach linia będzie przebiegać po śladzie już istniejącym, ale z pewnymi wyjątkami. Jak tłumaczą inżynierowie, aby “autostrada kolejowa” spełniała swoją funkcję, linia w mieście musi zmienić przebieg na łukach, ponieważ w tej chwili jej geometria nie jest przystosowana do kolei dużych prędkości. W Suwałkach pociągi mają poruszać się z prędkością 160, 120 i 100 km/h.

Projektanci zdecydowali się na przebieg linii najmniej ingerujący w istniejącą zabudowę. Wyburzenia planowane są przede wszystkim na stacji Papiernia. Ale o tym za chwilę. Na ulicy Raczkowskiej zostanie wybudowany wiadukt drogowy. Sama stacja Papiernia ma być rozbudowana – i to znacząco. Powstanie tam więcej torów bocznych do obsługi ruchu towarowego, który całkowicie zniknie z centrum miasta (z okolic Suwałki Plaza). Na Papierni powstaną więc place i rampy ładunkowe. Właściciele budynków w tamtych okolicach mogą liczyć się z wyburzeniami – dotyczy to zakładu obróbki drewna i sąsiadujących budynków. Zlikwidowana zostanie też nastawnia.

W planach jest mała zmiana układu torowego na stacji Las suwalski. W okolicach ulicy Staniszewskiego powstanie przystanek kolejowy (dla pociągów osobowych) – Suwałki Południe. Będzie to przystanek obsługujący pociągi, które nie zajeżdżają na stację główną. Ruch pojazdów w tamtej części miasta będzie odbywał się pod wiaduktem (jest w budowie). W całym mieście zostaną zlikwidowane przejazdy kolejowe – samochody będą wykorzystywać wiadukty, zwiększające bezpieczeństwo i samych kierowców, i pasażerów szybkich pociągów.

W przypadku ulicy Sejneńskiej koleje planują budowę tunelu – wiaduktu kolejowego o długości około 50-60 metrów, a także układu rozjazdów.

Stacja główna w Suwałkach zostanie przygotowana pod inwestycję na przyszłość, zakładającą powstanie tam ogromnego centrum handlowego i dworca kolejowo-autobusowego. Więcej o pomyśle w artykule poniżej:

Czesław Renkiewicz o pomyśle na zintegrowany dworzec kolejowo-autobusowy (audio, wideo)

Przygotowanie związane będzie z usunięciem torów towarowych. Zostaną tam 2 perony (i w sumie 5 torów), do których prowadzić będą przejścia podziemne. Dodatkowo, dwa przejścia podziemne mają zostać przeprowadzone pod torami w okolicach obecnie wykorzystywanego przejścia przez układ torowy. Uwolniony w ten sposób teren kolej przekaże miastu pod inwestycje.

W okolicy bocznicy elektrociepłowni zmieni się przebieg linii, powstaną też tory obiegowy i wyciągowy. W okolicach ulicy Północnej planowany jest kolejny wiadukt kolejowy.

Stare linie mają zostać rozebrane, a grunty przekazane miastu.

Wykup terenów ma być prowadzony dopiero po powołaniu przez wojewodę rzeczoznawcy do wyceny gruntów, zabudowań i nieruchomości. Zanim to nastąpi, kolej musi przeprowadzić m. in. przetarg na dokumentację projektową, przygotować raport środowiskowy, otrzymać decyzję środowiskową, zatwierdzić podziały działek.

Mapy z propozycją przebiegu planowanej trasy Rail Baltica przez Suwałki można znaleźć w Urzędzie Miejskim (w Wydziale Inwestycji).

Fot. Niebywałe Suwałki

1 KOMENTARZ

  1. Trzymam kciuki za powodzenie w realizacji tego przedsięwzięcia. Dzięki tej inwestycji w Suwałki i Suwalszczyznę tchnięte zostanie nowe życie.

Dodaj komentarz