Wystartowała XVII edycja internetowego plebiscytu WIRTU@LNE GĘŚLE – na folkową płytę roku 2019. Głosowanie potrwa do 30 kwietnia. Wśród 72 albumów szeroko rozumianą muzyką folkową, tradycyjną, etniczną, muzyką świata i muzyką źródeł znalazły się dwie płyty doskonale nam znanych zespołów: Ugla i Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego. Głosujmy!

Najlepszą folkową płytę 2019 roku wybierają słuchacze spośród opublikowanych na stronie konkursu albumów. Dodatkowo każdy głosujący ma możliwość wybrania najładniejszej jego zdaniem okładki płyty.

Specyfiką muzyki folkowej jest jej ogromna różnorodność oraz bogactwo inspiracji – zarówno stylistycznych jak i geograficznych. Od tradycji i źródeł (wiejskich muzykantów), po muzykę współczesną, rockową, folk-jazz czy folk-metal. Od polskiej muzyki tradycyjnej (miejskiej i wiejskiej), po inspiracje bliskimi i dalekimi kulturami z całego świata. Wśród płyt z WIRTUALNYCH GĘŚLI znajdziemy całą różnorodność i bogactwo muzycznych pomysłów.

GŁOSUJ

Ugla

Debiutancka płyta zespołu Ugla. W styczniu 2019 roku wydali samodzielnie debiutancki album Linienie. Linienie /łac. ecdysis/, to proces zrzucania zewnętrznej warstwy ochronnej. Może przybierać postać powolnej transformacji lub gwałtownego przeobrażenia. Uwalnia drzemiący wewnątrz potencjał wzrostu, zwiastun nachodzących zmian i rozwoju.

ugla to kwartet grający muzykę z pogranicza snu i baśni, kreujący dźwiękiem niezwykłe, oniryczne przestrzenie. Ich muzyka to opowieść przenosząca w krainę liści, mchu i lasu, wypełniona narracją pełną symbolicznych znaczeń, wyrastających z przeżywania osobistego, kobiecego doświadczenia. W warstwie brzmieniowej inspirują się muzyką ludową różnych kultur, łącząc tradycję pieśniarską z elektroniką i awangardowym eksperymentem. Zespół wykorzystuje akustyczne instrumenty, łącząc transową energię z delikatnością. Kompozycje bazują na technice live loopingu – zapętlania, przetwarzania i nakładania na siebie kolejnych warstw prostych motywów. Eksperymentują z barwą instrumentów wykorzystując efekty, a formy ich utworów pozostają otwarte na improwizacje. Autorką muzyki i tekstów jest Magdalena Sowul – wokalistka i klarnecistka, laureatka 47. Festiwalu FAMA 2017 w kategorii Wokaliści. Finaliści plebiscytu Gazety Wyborczej Sanki 2019 dla najciekawszych nowych twarzy w polskiej muzyce,  finaliści Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja.

UGLA na płycie – niebawem premiera debiutanckiego krążka

Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego

Książka z dwiema płytami:
Cd 1: “Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego”
Cd 2: “Tratwa Muzykantów pomiędzy Nowym Jorkiem a Sejnami”

Pierwsza płyta zawiera materiał w pełni zrealizowany i zaaranżowany przez Orkiestrę, płyta druga to cykl kompozycji wspólnie zaaranżowanych i wykonanych przy udziale mistrzów Orkiestry – Davida Krakauera, Michaela Alperta, Mikołaja Trzaski, Franka Londona i Raphaela Rogińskiego. Nagrania odbywały się od maja do grudnia 2017 roku w Dworze Krasnogrudzkim.

Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego istnieje już ponad dwadzieścia lat. Dopiero teraz przyszedł czas na pierwszy autorski album. Wcześniej powstawały płyty nagrywane wspólnie z Mistrzami. Dlaczego tak późno? Bronili się przed dziełem końcowym, które domykałoby proces tworzenia i poszukiwania, od zawsze najistotniejszy w ich pracy. Zamiast zachęcać swych fanów do kupowania płyt, woleli ich zapraszać na muzyczne biesiady z pieśnią i tańcem albo na jam sessions po koncertach; woleli budować przestrzeń dla międzyludzkiego spotkania albo podróżować z żywą muzyką w gościnne dla niej miejsca. Nie trzeba było ich długo namawiać, by zagrali w maleńkiej synagodze albo gminnym ośrodku kultury na drugim krańcu Polski.

Orkiestrę Klezmerską Teatru Sejneńskiego kierowaną przez Wojciecha Szroedera, tworzą młodzi ludzie związani z Fundacją i Ośrodkiem “Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach. Obie te instytucje w swojej pracy edukacyjnej i artystycznej odwołują się do wielokulturowego dziedzictwa Europy Środkowowschodniej. Orkiestra powstała w trakcie pracy nad teatralną inscenizacją “Dybuka” Szymona An-skiego. Premiera spektaklu miała miejsce w 1996 roku. Od tego czasu trwa fascynująca przygoda młodych ludzi z pogranicznych Sejn z muzyką klezmerską. Dzisiaj to już kolejne pokolenie sejneńskich muzyków. Wielu młodych w Sejnach miało już okazję wtajemniczać się w sekrety muzyki klezmerskiej, ciągle dochodzą nowi, młodsi, zajmując miejsce odchodzących w dorosłe życie kolegów. Zmienia się też instrumentarium zespołu a tym samym jego brzmienie. Muzyka klezmerska jest obecna w Sejnach w Białej Synagodze niemalże na co dzień. Letnie koncerty gromadzą szeroką publiczność i wrosły już w krajobraz sejneńskich wydarzeń kulturalnych. Orkiestra Klezmerska dla młodych z Sejn jest doświadczeniem, które czasem prowadzi dalej i wpływa na wybory oraz staje się ścieżką życia.

Muzyka to ich żywioł: David Krakauer i Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego (fotorelacja)

Emocje w muzyce są najważniejsze. Wywiad z Davidem Krakauerem, klarnecistą grającym klezmer jazz

Jak dotąd laureatami Folkowej Płyty Roku zostali:
2003: HULAJ PÓKI CZAS – Czeremszyna
2004: ROCKHILL – Beltaine
2005: INDIALUCIA – Michał Czachowski
2006: HUCULSKIE MUZYKI – Orkiestra św. Mikołaja
2007: KONCENtRAD. – Beltaine
2008: NOWA EX-TRADYCJA – Żywiołak
2009: VOO VOO i HAYDAMAKY – Voo Voo i Haydamaky
2010: TRIU – Beltaine
2011: GORE – R.U.T.A.
2012: NORD – Kapela ze Wsi Warszawa
2013: OJ TAK! – Chłopcy Kontra Basia
2014: SLAVA! PIEŚNI SŁOWIAN WSCHODNICH – Percival
2015: DANSING – Tęgie Chłopy
2016: UMÓWMY SIĘ NA DZIŚ – Warszawska Orkiestra Sentymentalna
2017: WIEJSKI DŻEZ – Kapela Maliszów
2018: SLAVA III PIEŚNI SŁOWIAN ZACHODNICH – Percival

Dodaj komentarz