Okres pandemii nie oznaczał bezczynności uczniów i nauczycieli. Okazuje się, że można ten czas wykorzystać efektywnie i nie wychodząc z domu, podróżować po Europie, dbać o naszą planetę i świetnie się bawić. Tak nauczanie zdalne realizowane było przez uczniów 2D klasy o profilu dwujęzycznym w III LO w Suwałkach – pod opieką Marcina Hościłowicza.

Źródło: Marcin Hościłowicz

Projekt Eco-Logical and Trendy w ramach Programu eTwinning zrodził się w głowach już na początku lutego i od początku marca był realizowany wspólnie przez uczniów. W projekcie wzięli udział uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach, Cumhuriyet Anadolu Lisesi, Burdur Turcja oraz Madrid, SpainIES Palomeras Vallecas, Madryt Hiszpania.

Projekt odnosił się do kwestii świadomości pojęcia konsumpcjonizmu w społeczeństwie. Uczniowie analizowali wpływ przemysłu odzieżowego na zmiany klimatyczne oraz globalnej produkcji śmieci. Zaplanowane zostały działania takie jak: analiza cen odzieży używanej, analiza danych odnoszących się do wydatków przeciętnego obywatela Europy na produkty odzieżowe, badań dotyczących trendów modowych wśród nastolatków. Projekt był interdyscyplinarny i odnosił się do wielu płaszczyzn edukacyjnych: ekologii, ekonomii, praw człowieka, przedsiębiorczości i kulturoznawstwa.

Uczniowie w trakcie realizacji projektu w grupach międzynarodowych przygotowywali pytania ankietowe dotyczące kwestii zakupów, trendów modowych, tradycji związanych z ubraniami, potrzeb kupowania nowych ubrań, kwestii etycznych oraz ekonomicznych (czy potrzebne są wyprzedaże, jaki jest koszt produkcji jednego T-shirta, ile wody jest zużywanej przy produkcji jednej koszulki, które obszary świata są eksploatowane w związku z produkcją bawełny, w jakich krajach produkowana jest odzież i w jakich warunkach jest produkowana), poruszane były kwestie globalizacji: kto jest wykorzystywany, a kto zarabia najwięcej w przemyśle odzieżowym. Uczniowie pisali listy do firm odzieżowych z zapytaniami o warunki pracy, kwestie ekologiczne, koszty produkcji.

Uczniowie dyskutowali o wadach i zaletach kupowania używanych ubrań, stworzyli targ odzieży używanej wystawiając na wymianę swoje ubrania za darmo. Stworzyli przewodnik, o czym należy pamiętać przy zakupach ubrań, na co zwracać uwagę i na co uważać. Wszyscy byli zgodni, że należy zachować rozsądek i robić przemyślane zakupy, a jeśli to możliwe – korzystać z ofert sklepów z odzieżą używaną. Zrobione zostały również koszulki projektu. Uczniowie samodzielnie malowali na swoich używanych koszulkach logo projektu, co dało ubraniom drugie życie.

Uczniowie korzystali z wielu narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej: answergarden, Canva, Padlet, Powtoon, Google Forms, Flipsnack. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele – koordynatorzy spotykali się na cotygodniowych wideokonferencjach na platformie ZOOM i omawiali postęp prac, dyskutowali na tematy związane z projektem. Dzięki temu mogli podnieść swoje umiejętności językowe i komunikacyjne.

Cele projektu zostały zrealizowane. Uczniowie podnieśli swoją świadomość ekologiczną, dowiedzieli się, jak ogromny koszt jest ponoszony przy produkcji odzieży i jak ogromny wpływ ma to na zmiany klimatyczne na świecie. Dzięki projektowi zdecydowanie podnieśli swoje umiejętności językowe (językiem projektu był angielski), nie wychodząc z domu mieli okazję „podróżować” do Hiszpanii, Turcji i Polski, poznając ludzi, tradycje. Istotnym czynnikiem motywującym uczestników był czas pandemii i izolacji domowej.

Leave a Reply