Nietuzinkowe spotkanie z przeszłością i kulturą swojej małej ojczyzny stało się udziałem uczniów sejneńskiej Szkoły Podstawowej. Dwustu młodych ludzi miało sposobność uczestniczyć od września do grudnia w ciekawych zajęciach przybliżających sztukę, tradycje Sejneńszczyzny, ale też wziąć udział w twórczych działaniach związanych z szeroko rozumianą kulturą. Ta możliwość zaistniała dzięki projektowi ośrodka „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, a także za sprawą dofinansowania przyznanego z ministerialnego programu Kultura Dostępna na program zatytułowany „Dziecięcy Uniwersytet Pogranicza”.

Fot. źródło: Ośrodek „Pogranicze” – oficjalny fanpage, na zdj. Bożena Szroeder i Wiesław Szumiński

Formuła objęła osiem klas o profilu artystycznym, a adresowana była do uczniów starszych klas szkoły podstawowej – od trzeciej do ósmej.

Zajęcia prowadzony wokół kilku bloków tematycznych. Klasa Literacka poznawała bliżej trzech pisarzy, wywodzących się z trzech różnych tradycji kulturowych, związanych z sejneńskim pograniczem: Czesława Miłosza, Antanasa Baranauskasa, Morisa Rozenfelda.

Uczniowie klasy siódmej uczestniczyli w zajęciach Klasy Muzyki Klasycznej, które pozwoliły na poszerzenie wiedzy młodych ludzi w zakresie historii muzyki.

Klasa Teatralna zrodziła się z potrzeby przybliżenia historii teatru. To temat w niewielkim stopniu obecny podczas zajęć szkolnych. Celem było wyposażenie młodych ludzi w wiedzę o europejskiej kulturze humanistycznej, w której tradycje teatru sięgają źródeł starożytności i kultury śródziemnomorskiej.

Zajęcia Klasy Muzyki Miejsca zakładały stworzenie zespołu muzycznego spośród uczestników. Niebanalnym aspektem tego muzycznego projektu było użycie tradycyjnych instrumentów akustycznych i nowoczesnych instrumentów elektronicznych, wzbogacone również o dźwięki natury – wody, kamieni i drewna.

Klasa Sztuki Ludowej dała uczniom okazję do zapoznaniu się z tradycjami rękodzielniczymi kultywowanymi na Sejneńszczyźnie, a finalnym efektem było samodzielne wykonanie przez uczestników zakładki do książki lub krajki przy wykorzystaniu podstawowego płóciennego splotu tkackiego.

Mimo trudności wynikających z ograniczeń związanych z pandemią udało się przeprowadzić zajęcia ciekawe, intrygujące, nie zabrakło też wycieczek. Jak wspomina jedna z organizatorek projektu, Małgorzata Sporek-Czyżewska, udało się sfinalizować wyjazd do teatru, do tego młodzieży dane było nie tylko obejrzeć spektakl, ale też poznać teatr od strony kulis, porozmawiać z ludźmi, którzy tej dziedzinie sztuki poświęcili całe życie. To szczególne cenne, gdyż historia teatru to także historia kultury, literatury, a udział w zajęciach dał umiejętność odbioru spektakli, ponadto zachęcił do uczestniczenia w tego typu propozycjach kulturalnych.

Podtytuł projektu brzmi „Małe centrum świata”, zatem kultura najbliższych okolic, wielonarodowe tradycje wpisane w rozmaite dziedziny sztuki, działalności, były tematem powracającym i w rozmaitych aspektach pokazywanym. Przewodnikami i mistrzami w poznawaniu tych zagadnień byli wybitni artyści różnych profesji. Edukacyjne koncerty, projekcje filmów, wspólne poznawanie i tworzenie muzyki, warsztaty tkackie, poznawanie historii staroobrzędowców, Żydów, Litwinów – sąsiadów i dziś zamieszkujących te okolice – to sposobność do poszerzenia horyzontów, dostrzeżenia bogactwa i różnorodności kulturowej swojej małej ojczyzny.

Zajęcia w ramach „Dziecięcego Uniwersytetu Pogranicza” to spotkania i on-line, i w realu. Dla młodych ludzi ta pierwsza forma jest niejako naturalna, zatem w sposób aktywny i efektywny mogli uczestniczyć we wszelkich działaniach, niezależnie od ich formuły. Cennym wsparciem dla tego projektu było zaangażowanie rodziców, którzy wyrazili gotowość do odbierania materiałów, podejmowania wspólnych aktywności z młodymi uczestnikami przedsięwzięcia.

Poznawanie wielokulturowego dziedzictwa stało się ciekawą przygodą, rozbudziło twórcze pasje. O zajęciach młodzi uczestnicy rozmawiali, brali w nich udział chętnie i aktywnie. To nastawienie dla organizatorów było najlepszym dowodem na celowość podjętych działań. W planach jest zatem kontynuowanie tego projektu, zaproponowanie udziału kolejnej grupie uczestników.

Więcej informacji na temat projektu oraz zrealizowanych zajęć można znaleźć na stronie sejneńskiego ośrodka „Pogranicze”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj