Reklama

Przebieg trasy Via Carpathia nie jest przesądzony. Trwa analiza wariantu przez Raczki, Augustów i Sztabin

Data:

- Reklama -

Ostateczna decyzja o tym, czy przebieg Via Carpathii zostanie zatwierdzony przez Ełk czy po trasie S8, zapadnie w II kwartale 2023 roku. W tej chwili prowadzone są prace projektowe uwzględniające również wariant przebiegu drogi przez Raczki, Augustów i Korycin.

Przypomnijmy, że w grudniu 2020 r. na wniosek przewodniczących klubów Rady Miejskiej i Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk radni Rady Miejskiej jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltica (S-61) w miejscowości Raczki. Do Urzędu Miejskiego w Suwałkach właśnie dotarła odpowiedź na te wystąpienie.

Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie informuje, że „w chwili obecnej trwają prace projektowe mające na celu opracowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (etap I) dla inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej S16”.

W piśmie czytamy również, że „początkowo analizowano trzy warianty przebiegu drogi ekspresowej S16. Jednakże biorąc pod uwagę problemy napotkane w takcie prac projektowych, związane m.in. z przejściem przez Biebrzański Parki Narodowy, kolizję z zabytkiem architektury militarnej – Twierdzą Osowiec, a także bliskość linii kolejowej, włączono do dalszych analiz również wariant 4 przebiegający częściowo po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 Raczki – Augustów – Korycin”.

Jak podkreśla Tomasz Żuchowski „ostateczny wariant przebiegu drogi ekspresowej S16 zostanie wskazany w decyzji środowiskowych uwarunkowaniach […] Przewidywany termin uzyskania decyzji to II kwartał 2023 roku”. Roboty budowlane miałyby ruszyć w 2026 roku. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w swoim piśmie zastrzega również, że „na obecnym etapie prac przygotowawczych nie ma możliwości wskazania wariantu przebiegu drogi ekspresowej S16 Ełk – Knyszyn”.

– Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, Ełki to trasa dłuższa o 30 km niż obecny ślad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miałoby nią jechać 10 tysięcy pojazdów dziennie, to spalą one o 12 mln litrów paliwa więcej w ciągu roku i wyemitują w tym czasie więcej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiłyby to na DK8. Jeżeli chronimy środowisko, to również chrońmy atmosferę i powietrze. Uważam, że ze względów ekonomicznych i środowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez Suchowolę i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona – podsumowuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.

We wtorek, 19 stycznia interpelację w sprawie przebiegu Via Carpathii wystosował do ministra infrastruktury poseł Robert Tyszkiewicz.

Poseł Tyszkiewicz: Via Carpathia tylko śladem S8

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Samorządowcy wspólnie apelowali o „ekspresówkę”

Droga krajowa nr 8 - pomiędzy Augustowem i Białymstokiem...

Poseł Zieliński pyta premiera o drogi ekspresowe

Ostatni tydzień przyniósł wyjątkowe zainteresowanie tematem budowy dróg ekspresowych...

Poseł Tyszkiewicz: Via Carpathia tylko śladem S8

Suwalscy radni oficjalnie już w grudniu 2020 r. zabrali...

Co dalej z Via Carpathią? Radni przyjęli stanowisko

Radni Rady Miejskiej jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie poparcia...