Twoje auto nie przyspiesza po dodaniu gazu? A może nienaturalnie szarpie podczas jazdy? Przyczyn takich komplikacji może być kilka, a żadnej z nich nie można lekceważyć. Warto dokładnie zbadać problem i poznać czynniki, które go mogą wywoływać.

Artykuł partnera.

Pamiętaj, że jazda niesprawnym samochodem to zagrożenie nie tylko dla Ciebie, ale również Twoich pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Zawsze przed wyruszeniem w drogę upewnij się, że żarówki w kierunkowskazach nie są przepalone, sprzęgło i filtr paliwa działają prawidłowo, w zbiorniku jest paliwo, a auto reaguje prawidłowo na wykonywane przez Ciebie czynności.

Auto nie przyspiesza po dodaniu gazu i czujesz spadek mocy?

Czasami kierowcy będący w trasie czują, że z ich samochodem dzieje się coś niedobrego. Zdarza się np., że auto nie przyśpiesza po dodaniu gazu i traci moc na wolnych obrotach. Co jest przyczyną takiego zjawiska, jak mu zaradzić i czy tylko obroty są tu problemem?

Wyeksploatowany silnik czy poważniejsza przyczyna?

Zużyty silnik może prowadzić do pewnych spadków mocy. Zwykle jednak te ubytki są na tyle niewielkie, że gdy kierowca dodaje gazu, nawet się ich nie odczuwa. Najczęściej na jaw wychodzą dopiero w hamowni, nie przekładają się jednak na codzienną jazdę. Problem może tkwić więc gdzieś indziej.

Brak mocy w samochodzie

Za problemy odpowiadać może też nieprawidłowa praca przepustnicy, np. w sytuacji uszkodzenia czujnika TPS. Wpływa to na tworzenie zbyt bogatej lub ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej przez potencjometr. Złe działanie czujnika w pewnym momencie opóźnić może reakcję na wciśnięty gaz.

Problemy z turbosprężarką czy winny jest zapłon?

Inną przyczyną może być awaria turbosprężarki. Bez doładowania silnik z trudem wkręca się na wyższe obroty po tym, jak w chwili przyspieszania rozkręci się turbina. Przed tą sytuacją często występują charakterystyczne gwizdy z turbosprężarki oraz nierównomierny rozwój mocy. Niskie obroty mogą prowadzić też do utraty mocy w przypadku wystąpienia przebicia na przewodach zapłonowych. Wystąpić wtedy może szarpanie oraz przerywanie silnika.

Wina przepływomierza albo sondy lambda?

Oba te czujniki powinny wytwarzać odpowiednią mieszkankę paliwowo-powietrzną. W momencie awarii w paliwie dochodzi do zachwiania proporcji, przez co spalanie zostaje zwiększone, a to przekłada się na spadek mocy silnika.

Jak widać to, że auto nie przyspiesza po dodaniu gazu, może mieć wiele przyczyn. Jeśli nie jesteśmy pewni, dlaczego nasz samochód nie ma mocy na niskim biegu i nie tylko, warto skontaktować się z mechanikiem. Doświadczony specjalista będzie wiedział, czy jest to mały problem, czy może konieczna będzie poważna naprawa.

Gdy naciskasz pedał gazu, samochód zaczyna szarpać?

Gdy czujesz szarpanie przy dodawaniu gazu, obroty silnika nagle zaczynają skakać, a auto po chwili jedzie znów normalnie, coś jest nie w porządku. Odpowiedzi mogą tkwić w silniku i jego nierównomiernej pracy. Jeśli dzieje się tak już od pewnego czasu, trzeba jak najszybciej znaleźć przyczynę problemu. Długotrwała jazda z usterką skończyć się może poważną awarią jednostki napędowej i kosztowną naprawą.

Silnik pracuje nierównomiernie, samochód szarpie, obroty silnika wariują

Takie zachowanie samochodu może być związane z tym, że wtrysk oleju napędowego jest zbyt mały, przez co silnik nie może wytworzyć momentu obrotowego na odpowiednim poziomie. Uszkodzone wtryskiwacze uratować można dzięki dodaniu do paliwa specjalnego preparatu, który ma właściwości czyszczące cały układ wtryskowy.

Instalacja LPG czy na benzynę?

W przypadku samochodów jeżdżących na benzynie, często to problemy z zapłonem objawiają się charakterystycznym szarpaniem. Auta z LPG z kolei szarpią czasem podczas przełączania zasilania na jazdę na gazie. Można unikać tego np. dzięki regularnej wymianie świec oraz przewodów zapłonowych. Jeśli problem się powtarza, warto przyjrzeć się też samej instalacji LPG i sprawdzić np. przewody zapłonowe.

Nieprawidłowy pomiar i ilość powietrza

Czujka mierząca ciśnienie w dolocie lub nieszczelnościach, przez które do cylindra trafia powietrze nieprzeliczone przez komputer sterujący jednostką napędową, również może wywołać poważne problemy. Jej niewłaściwa praca przełożyć się może na zły skład mieszanki, która spalana jest w cylindrze. Efektem tego z kolei również może być to, że auto pracuje nierówno.

Informacje technologiczne na wyciągnięcie ręki

Jak widać, auto może szarpać z wielu powodów. Często są one wywołane awarią różnych elementów i części, od których uzależnione jest prawidłowe funkcjonowanie całego samochodu. Gdy problem jest długotrwały i nie da się go usunąć, zalecana jest wizyta u mechanika. On w profesjonalny sposób zajmie się silnikiem, a przy naszej szybkiej reakcji, może uda się uniknąć wysokich kosztów.

Miłośnicy mechaniki i majsterkowania z pewnością przed oddaniem swojego auta, będą chcieli jednak poszukać problemu na własną rękę. Jest to o tyle atrakcyjne wyjście, że obecnie wszystkie informacje technologiczne znaleźć można w Internecie, nawet bez wstawania od biurka. Pamiętajmy jednak, by zawsze kierować się przede wszystkim kwestiami bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania na drodze.

3 KOMENTARZE

  1. Miałem coś podobnego jak mi się szczotki kończyły w pompie paliwowej. Samochód jak się mocniej nacisnęło na gaz zamiast ruszyć z piskiem opon przygasał i startował metodą kangurka. Z początku nie mogłem się domyśleć o co chodzi. Następnie doszedł objaw taki, ze na drugi dzień rano nie chciał odpalić. Jak pohuśtałem samochodem to odpalał. Skończyło się tym, że palił dotąd dopóki jechałem jak się zatrzymałem to nie odpalał. Odpalał jak postukało się w karoserie pod tylnym siedzeniem. Wtedy już miałem pewność, że to pompa paliwowa uległa awarii. Kupiłem używano na szrocie i wymieniłem. Wszystkie te dziwne objawy zniknęły jak ręko odjął. Może komuś ten przypadek pomoże w naprawie.

  2. właśnie miałem taką sytuację ze zapaliłem samochód i przy dodawaniu gazu auto ledwo robiło 2000obr i nic a nic wyżej choć wciskałem kilkukrotnie pedał gazu do deski. zrobiłem kila rzeczy, odchyliłem przewód od alternatora bo może miał przebicie?stykał sie z metal rurką, zmieniłem wężyk od gruszki z turbo do czujnika ciśnienia, wyczyściłem przepływomierz. Auto zapaliło od razu i reagowało na gazowanie, moc że można było ruszyć na piskach. Wątpię ze to co zrobiłem miało jakiś wpływ na te niskie obroty, podejrzewam ze będzie to coś z turbo bo tydzień temu była w regeneracji.

  3. Warto sprawdzić i wykonać również regulację zaworów. Prawda jednak jest taka, że przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo dużo. Najlepiej udać się na dobrą diagnostykę, żeby szybko zlokalizować i usunąć usterkę. Z drugiej strony, co raczej dotyczy świeżych kierowców – brak przyspieszenia po dodaniu gazu może również wynikać z używania niewłaściwego biegu w stosunku do prędkości i stopnia pochylenia drogi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj