Masz przed sobą ważną prezentację biznesową, dwoisz się i troisz, aby była wartościowa merytorycznie, mając nadzieję, że przyciągnie uwagę odbiorców. Jednak bez dobrej oprawy – odpowiedniej estetyki i bez pomysłu – ryzykujesz, że prezentacja nie wywoła oczekiwanego efektu. Dlaczego? Poza ciekawymi treściami, ważna jest również forma podania. Dowiedz się, jak przygotować i przedstawić prezentację biznesową, aby okazała się ona sukcesem.

Materiał partnera.

Profesjonalnie przygotowana prezentacja biznesowa to klucz do sukcesu – przyciąga uwagę i rzeczywiste zainteresowanie odbiorców. Aby ją zrobić – przygotować siebie i plik do prezentacji, należy przestrzegać kilku żelaznych zasad:

1.       Spójność

Prezentacja, która jest ciekawa nie tylko pod względem merytorycznym, ale także wizualnym to podstawa. Jednak nie można przesadzać, szczególnie w kwestii graficznej. Wykorzystywanie różnych czcionek i kolorów, mnogość rozmaitych ikonek i zdjęć, aby było ciekawie, to za dużo. Przez takie działania gubi się spójność. Wszystkie slajdy powinny posiadać elementy wspólne i prezentować motyw przewodni całej prezentacji. Dlaczego jest to takie ważne?

Gdy na każdym slajdzie odbiorcy zaskakiwani są nowymi pomysłami, prezentacja robi się męcząca. Zresztą podobnie dzieje się, kiedy każdy slajd jest niemal identyczny. Dlatego warto zadbać o to, aby wybrane elementy powtarzały się przez całą prezentację i posiadały wspólny mianownik, a może nim być np. charakterystyczny pasek w rogu lub wzorek lub podobny styl zdjęć na wszystkich slajdach. Dzięki temu prezentacja będzie miała stały i powtarzalny rytm.

2.       Jakość, nie ilość

Na slajdach ilość tekstu oraz informacji powinna być ograniczona – nie umieszczamy na nich wszystkiego. Prezentacja ma być tak naprawdę wyłącznie tłem, do tego, o czym mówimy. Ilość zamieszczonych na slajdzie informacji może przytłoczyć odbiorcę, który po pewnym czasie przestanie skupiać się na prezentowanych wiadomościach. Przydatnym zabiegiem jest rozbicie zaplanowanych list i wypunktowań na osobne slajdy, zamiast upychanie wszystkiego na jednej stronie. Przesada i chaos to coś, czego należy się wystrzegać, tworząc zamiast tego prezentację prostą i przejrzystą.

3.       Nie tylko tekst

Obrazy przyciągają uwagę odbiorców szybciej niż ciąg lanego tekstu. Dlatego w prezentacji warto korzystać ze zdjęć i ikon, nie ograniczając się wyłącznie do tekstu. Ilustracje i inne grafiki pomagają wywołać emocje i wzbudzają ciekawość. Atrakcyjnym działaniem może być np. interesujący graficzny wstęp do prezentacji lub jej podsumowanie. Warto każdy slajd potraktować jak mini-infografikę, której zadaniem jest przekazanie jednej konkretnej informacji. Pamiętaj przy tym, że wszystkie elementy graficzne muszą do siebie pasować.

4.       Odpowiedni zapis prezentacji

Odpowiedni zapis prezentacji w komputerze lub na przenośnym dysku jest kluczowy. Jeśli jednak zdarzy się tak, że przypadkiem utracimy całą wykonaną przez nas pracę, nie należy panikować. Co zrobić w takiej sytuacji? Po pierwsze – nie działaj na własną rękę. Po drugie – zgłoś się do specjalistów, którzy odzyskiwanie danych mają w małym palcu. Po trzecie – ciesz się odzyskaną prezentacją i ćwicz przemowę.

5.       Sposób prowadzenia prezentacji – mowa ciała

Poza merytoryką, podstawą dobrej prezentacji jest także sposób jej przeprowadzenia. Słabe wystąpienie może zmarnować nawet najlepszej jakości materiał. Warto więc poświęcić trochę uwagi mowie ciała. Oto kilka cennych wskazówek, dotyczących właśnie tego aspektu: stój w pozycji wyprostowanej, utrzymuj postawę otwartą – dzięki temu będziesz człowiekiem bardziej pewnym siebie i godnym zaufania dla odbiorców, utrzymuj kontakt wzrokowy – nie dłużej niż kilka sekund, wodząc wzrokiem po sali, uwzględniając jak największą liczbę osób, poruszaj się swobodnie – nie stój w miejscu. Istotną kwestią jest również używanie rąk, dzięki którym możesz podkreślić ważne kwestie w prezentacji i jeszcze bardziej zainteresować publiczność. Pamiętaj jednak, że nie należy też przesadzać – gestykulacja powinna być zrównoważona.

Prezentacje biznesowe są niezwykle istotnym aspektem w świecie interesów. Dlatego odpowiednie przygotowanie – zarówno prezentacji multimedialnej, jak i sposobu jej przedstawienia, jest tu niezwykle kluczowe. Ważny jest także zapis wykonanej pracy, aby nie martwić się o ewentualną utratę danych. Warto wziąć wszystkie te elementy pod uwagę, bo lista korzyści, jakie płyną z dobrej prezentacji biznesowej, może być naprawdę długa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj