Reklama

Podlaska młodzież będzie szlifować kompetencje przyszłości

Data:

- Reklama -

Samodzielne uczenie się, izolacja od ludzi i brak odpowiednich warunków do nauki w domu — według badania takie są trzy najczęściej zgłaszane przez młodzież trudności w ciągu 2 lat pandemii. Jednak najważniejszym zadaniem w nowym roku szkolnym jest zadbanie o odbudowę relacji międzyludzkich — widać to w badaniach i wskazują na to organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy od 19 do 30 września będą rozmawiać z uczniami w ponad 900 szkołach w ponad 150 miastach w całej Polsce, w tym w województwie podlaskim – w Białymstoku, Augustowie, Łomży i Suwałkach. Wszystko po to, aby zachęcać nastolatków do działania i aktywnego rozwiązywania problemów, które widzą w swoim otoczeniu.

Na zdj. głównym uczennice Technikum nr 4 w Suwałkach, laureatki konkursu

Badanie z kwietnia 2022 r. wśród psychologów i pedagogów szkolnych wskazuje, że w czasie edukacji w trybie zdalnym uczniom oprócz trzech wyżej wymienionych problemów najbardziej brakowało bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z klasy czy szkoły – tak uważa 88% ankietowanych (źródło: Małe Charaktery, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu). Powrót do szkoły może okazać się nie tylko wyczekiwany, ale i trudny pod kątem odświeżania starych znajomości czy poznawania nowych ludzi.

Wie to z pewnością Żaneta Kopcik-Olendzka z VII Liceum Ogólnokształcącego im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Białymstoku, która od 13 lat uczy języka polskiego. – Uczniowie mają dużo problemów z nawiązywaniem relacji. Sami doskonale wiedzą o tym, dlatego w zeszłym roku zrealizowano tego typu projekt. Wyszli z założenia, że po pandemii dystans społeczny bardzo się pogłębił, a ich rówieśnicy wycofali się z życia. Wpadli na pomysł, aby przeprowadzić kampanię społeczną, która te tematy wprowadzi do debaty publicznej. Młodzież była zadowolona, a oprócz tego pozyskała praktyczne umiejętności takie jak: samodzielność i praca w zespole. Ukierunkowanie na relacje to ważna sprawa, stale o tym przypominam na godzinie wychowawczej. Myślę, że w tym roku skupimy się na wsparciu psychologicznym i pracy nad sobą – mówi Żaneta Kopcik-Olendzka, której szkoła w zeszłym roku realizowała projekt społeczny i znalazła się dzięki temu w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.

Łącznie w zeszłej edycji w województwie podlaskim zostało zrealizowanych aż 14 projektów młodzieży. Najlepszym projektem w województwie został “Fit and Active”, który polegał na zorganizowaniu serii wydarzeń publicznych popularyzującej sport i zdrowe odżywianie wśród uczniów i przedszkolaków. Siedem uczennic z suwalskiego Technikum nr 4 w Zespole Szkół nr 4 zorganizowało targ zdrowej żywności, zajęcia dla przedszkolaków z piramidy żywienia i akcje w mediach społecznościowych zachęcające do aktywności sportowej. Jak twierdzą przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii, zainteresowanie działaniem społecznym w podlaskim rośnie. — To dla nas ważne, aby z roku na rok coraz więcej młodych ludzi było zainteresowanych działaniem społecznym, ponieważ z doświadczenia wiemy, że zespołowe działanie na rzecz dobra wspólnego wpływa pozytywnie nie tylko na dobrostan psychiczny uczniów, ale też budowanie relacji międzyludzkich. Te znajomości trwają latami — Mariusz Szerszeniewski z Fundacji Zwolnieni z Teorii i dodaje, że istotną rolę w tym działaniu mają nauczyciele.

Najczęściej czynnikiem motywującym do działania w olimpiadzie projektów społecznych jest nauczyciel czy nauczycielka, która wspierając swoich uczniów, pomaga ich na każdym kroku. Jak podają organizatorzy, już 20% liceów i techników w całej Polsce angażuje swoich uczniów w olimpiadę społeczną Zwolnieni z Teorii. By zachęcić dziesiątki tysięcy młodych ludzi do zrobienia własnego projektu społecznego z rówieśnikami 60 ambasadorów Zwolnionych z Teorii we wrześniu każdego roku jedzie w dwutygodniową trasę po całej Polsce. W tym roku ruszają 19 września, a w województwie podlaskim odwiedzą cztery miasta: Białystok, Łomżę, Augustów i Suwałki.

Zwolnieni z Teorii to największa olimpiada projektów społecznych w Polsce, w której udział każdego roku biorą tysiące uczniów. Jej uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły, określają problem społeczny, na który chcą odpowiedzieć i planują własny projekt społeczny, którego realizacja ma pozytywnie wpływać na odbiorców. Następnie przy wsparciu mentora lub mentorki oraz specjalnej platformy, na której otrzymują wskazówki, jak krok po kroku przejść przez realizację projektu, wprowadzają go w życie. Każdy uczestnik, który ukończy swój projekt, odbiera międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami stworzony z Project Management Institute ATP. To prestiżowa instytucja zrzeszająca 500 tys. kierowników projektów z całego świata, uznawana przez pracodawców, co pozwala na dalszych etapach życia zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

Do tej pory udział w olimpiadzie wzięło 70 000 młodych ludzi. W sumie zrealizowali ponad 4500 projektów społecznych, które pozytywnie wpłynęły na ich najbliższe otoczenie, osiedle, miasto czy na środowisko lub zwierzęta. W sumie dobry wpływ tych projektów odczuło już ponad 30 milionów Polaków. Aby wziąć udział w olimpiadzie, wystarczy zebrać co najmniej 2-osobowy zespół i zalogować się na platformie www.zwolnienizteorii.pl. Pod koniec roku szkolnego najlepsze ukończone projekty będą mogły powalczyć podczas Wielkiego Finału m.in. o nagrodę Złotego Wilka. Szkoły, które zainspirują młodych do wzięcia udziału w olimpiadzie, zostaną docenione w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Nagrody dla najlepszych zespołów i szkół wręczane są przez najwyższe władze państwowe oraz przedstawicieli największych firm w Polsce. Aby dowiedzieć się więcej o olimpiadzie, warto wziąć udział w specjalnych spotkaniach w szkołach w województwie.

Planowany harmonogram spotkań w ramach trasy ogólnopolskiej Zwolnionych z Teorii w woj. podlaskim:

20.09 wtorek: Łomża

22.09 czwartek: Suwałki, Augustów

23.09 piątek: Białystok

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Projekt społeczny „Happy Book” promuje czytanie wśród dzieci w Suwałkach

Czytanie odgrywa kluczową rolę w rozwoju każdego dziecka, kształtując...

Młodzież z Suwałk uczy jak żyć bez Internetu: Projekt Wi-Fi OFF

Efekty pandemii dotykają nas w różnych aspektach życia społecznego...

Projekt „Spinacz – Jesteśmy razem” wciąż z energią

Uczestnicy projektu "Spinacz - Jesteśmy razem" nie zwalniają tempa!...

Młodzież walczy ze stresem

W obliczu coraz większego obciążenia psychicznego młodzieży, grupa uczennic...