We wtorek, 6 czerwca w Cinema Lumiere w Suwałkach odbędzie się pokaz filmu „Vermeer. Blisko mistrza” w ramach cyklu „Kino konesera”. Twórcy filmu zabiorą widzów w fascynującą podróż po życiu i twórczości jednego z największych malarzy w historii – Johannesa Vermeera. Pragnąc zbliżyć się do mistrza, film odsłania ukryte tajemnice jego malarskiego geniuszu, a także przedstawia sylwetki współczesnych muzealników, kuratorów, konserwatorów i kolekcjonerów związanych z jego dziełami.
Film „Vermeer. Blisko mistrza” to niezwykła opowieść o życiu i twórczości Johannesa Vermeera, jednego z największych malarzy w historii. Reżyserka Suzanne Raes z pasją detektywistyczną odkrywa mistrza na nowo, ukazując jego niezwykły warsztat malarski i niezrozumiałe dla wielu tajemnice. Przyglądając się eksperckim śledztwom oraz kontrowersjom towarzyszącym autentyczności niektórych obrazów, film staje się intrygującym portretem zbiorowym osób związanych z artystą i jego dziełami.
Cykl „Kino konesera” w Cinema Lumiere w Suwałkach to wyjątkowa okazja dla widzów, aby zaznajomić się z wybitnymi dziełami filmowymi o różnorodnej tematyce – w tym przypadku – artystycznej.
Johannes Vermeer – życie i twórczość
Johannes Vermeer urodził się w 1632 roku w Delft. Był synem Digny Baltens i Reijniera Janszoona Vosa. Jego ojciec prowadził gospodę o nazwie Mechelen, handlował również dziełami sztuki. Johannes jako chłopak rozpoczął naukę w warsztacie jednego z holenderskich mistrzów, nie wiadomo jednak, w jakim mieście i kto był jego nauczycielem. W 1653 roku przyjęto go do gildii św. Łukasza w rodzinnym Delft. Należy przypuszczać, że zyskał uznanie wśród miejscowych malarzy, skoro aż czterokrotnie wybrano go na zwierzchnika cechu.
Rok 1653 – kluczowy czas w życiu malarza
Rok 1653 był w dwojnasób ważny w życiu malarza, rozpoczął karierę jako mistrz malarstwa i ożenił się. Jego wybranką była córka zamożnej katoliczki – Catharina Bolenes. Być może z okazji ślubu dokonał konwersji na katolicyzm. Johannes i Catharina mieli czternaścioro dzieci, aczkolwiek czworo zmarło w niemowlęctwie.
Utrzymanie rodziny i kryzys ekonomiczny
Na utrzymanie rodziny Vermeer zarabiał nie tylko malowaniem, dorabiał jako rzeczoznawca, sprzedawał dzieła sztuki i zarządzał gospodą, którą odziedziczył po ojcu. Rodzinie nie wiodło się najlepiej, niejednokrotnie wspomagała ją matka Cathariny – Maria Thins.
Prawdziwy krach rozpoczął się w 1672 roku, podczas wojny Republiki Siedmiu Zjednoczonych Prowincji z Anglią i innymi krajami. Był to czas kryzysu ekonomicznego i wielu bankructw. Dotknął on również rodzinę Vermeera. Malarz zmarł w 1675 roku, być może podupadł na zdrowiu w obliczu upadłości. Po jego śmierci, żona, która pozostała z dziesięciorgiem dzieci, wyprzedawała majątek i spłacała wierzycieli.
Odkrycie mistrza i jego niezwykłego warsztatu
Cieszący się sporym szacunkiem i uznaniem malarz został niebawem zapomniany. Jego odkrycie zawdzięczamy pisarzom i krytykom sztuki z XIX stulecia i początku XX wieku. Jednym z nich był pierwszy monografista artysty Theophile Thore-Burger, a drugim Marcel Proust, który w piątym tomie „W poszukiwaniu straconego czasu” opisał „Widok Delft”.
Tajemnica Vermeera – warsztat czy tematyka?
Film „Vermeer. Blisko mistrza” stawia pytanie: co czyni Vermeera Vermeerem? Czy chodzi o sposób, w jaki malował cień, a może światło dnia? Jedyna w swoim rodzaju czerwień okiennic czy zaskakująca zieleń, której używał do malowania skóry? Sposób malowania czy wątki, jakie podejmował? O ten wszechświat w roku pokoju? A przede wszystkim: czy każdy Vermeer jest Vermeerem?
Granie światłem i cieniem
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów twórczości Vermeera jest sposób, w jaki malował cienie i światło dnia. Jego obrazy odznaczają się niezwykłą subtelną harmonią barw i precyzją oddania niuansów oświetlenia.
Tajemniczy warsztat i camera obscura
Kuratorzy amsterdamskiej wystawy są pewni, że Vermeer obserwował malowane przez siebie wnętrza i postaci za pomocą camera obscura. Jednak nie po to, aby przerysowywać to, co w niej wnętrzu widział, jak to robili weneccy wedutyści, lecz aby uchwycić grę światła, a także różnice w ostrości poszczególnych planów.
Kontrowersje dotyczące autentyczności obrazów
Film podejmuje również ekscytujący wątek eksperckich śledztw i sporów o autentyczność niektórych obrazów. Eksperci toczą zażarte dyskusje na temat autorstwa niektórych z przypisywanych Vermeerowi dzieł, co prowadzi do odkrycia nowych, nieznanych dotąd faktów na temat artysty i jego warsztatu.
Współcześni bohaterowie filmu
Dokument Suzanne Raes przedstawia interesujący portret zbiorowy muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. W filmie pojawiają się osoby, które swoje życie związały z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy, jaką pomimo najbardziej zaawansowanych badań, pozostaje zarówno jego historia, jak i malarstwo.
Eksperci i ich pasja
Reżyserka filmu ukazuje różnorodność osób związanych z dziełami Vermeera, od ambitnych dyrektorów muzeów, przez kuratorów z talentem do negocjacji, po konserwatorów zafascynowanych badaniem każdego muśnięcia pędzla mistrza. Wspólnym mianownikiem tych osób jest pasja do sztuki i pragnienie zrozumienia geniuszu Vermeera.
Pokaz filmu „Vermeer. Blisko mistrza” odbędzie się 6 czerwca w Cinema Lumiere w Suwałkach. Bilety na seans można nabyć w kasie kina oraz przez stronę internetową Cinema Lumiere. Serdecznie zapraszamy do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu filmowym.
W naszym konkursie można wygrać 2 pojedyncze bilety na pokaz tego filmu w Cinema Lumiere. Aby wziąć udział w losowaniu, wystarczy do1 czerwca do godz. 10.00 wysłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl odpowiedź na pytanie: Jak nazywał się najbardziej znany fałszerz płócien Vermeera? Bilety wygrywają: Renata Kołodziejczyk i Karina Sosnowska.
Pokaz filmu „Vermeer. Blisko mistrza” w cyklu Kino konesera w Cinema Lumiere w Suwałkach