Interpelacja poselska Jarosława Zielińskiego z PiS, skierowana do Minister Edukacji, Barbary Nowackiej, dotyczy tematu planowanych zmian w podstawach programowych nauczania w polskich szkołach. Projekt zakłada znaczące „odchudzenie” treści nauczania o około 20%, co wywołuje uzasadniony sprzeciw społeczeństwa.
Według dostępnych informacji i dokumentów, zmiany te skupiają się głównie na przedmiotach humanistycznych, takich jak język polski i historia. Propozycja zakłada wykreślenie z programów nauczania szeregu istotnych postaci historycznych, wydarzeń oraz kluczowych lektur szkolnych. Wśród wymienionych postaci znajdują się: Rotmistrz Witold Pilecki, Danuta Siedzikówna „Inka”, czy Św. Maksymilian Maria Kolbe. Podobnie planowane jest pominięcie kluczowych wydarzeń, takich jak relacje polsko-krzyżackie czy związki Polski z Węgrami w XIV wieku.
Zarówno opozycja, jak i szerokie grono społeczeństwa, zbulwersowane jest tą inicjatywą – podkreśla Jarosław Zieliński w swoim piśmie. Uzasadniony sprzeciw wynika przede wszystkim z faktu, że wykreślenie tych treści może znacząco wpłynąć na poziom wiedzy uczniów oraz kształtowanie ich świadomości historycznej i patriotycznej. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie młodych pokoleń Polaków wymaga bowiem znajomości kluczowych postaci i wydarzeń z historii kraju.
Przewidywane zmiany obejmują również lektury szkolne, które od dawna stanowiły fundament polskiego kanonu literackiego. Pominięcie dzieł takich autorów jak Jan Kochanowski, Adam Mickiewicz czy Maria Konopnicka, jest dla wielu osób nie do zaakceptowania. Te kluczowe teksty literackie od wieków kształtują świadomość narodową i patriotyczną Polaków.
Minister Edukacji wraz z interpelacją otrzymała od posła szereg pytań – o kryteria, którymi kierują się pomysłodawcy tych zmian oraz powód, dla którego zmiany obejmują przede wszystkim treści mające istotne znaczenie dla kształtowania patriotyzmu i świadomości narodowej.