Reklama

Metoda Pomodoro – recepta na produktywność

Data:

- Reklama -

Czujesz się przytłoczony pracą. Masz problemy z koncentracją i dotrzymywaniem ustalonych terminów. Masz tendencję do odkładania spraw na później. Zaczynasz jedno zadanie, ale w trakcie przeskakujesz do innego, nie kończąc żadnego z nich. Brzmi znajomo? Jeśli borykasz się z takimi problemami, mam dla Ciebie rozwiązanie. Technika Pomodoro będzie dla Ciebie sposobem na lepszą organizację pracy, treningiem koncentracji i receptą na produktywność.  Będziesz mógł w łatwy i przyjemny sposób maksymalnie wykorzystać swój czas. Chcesz poznać tą metodę?

Autor: Wojciech Chmielewski – Centrum Psychologii Stosowanej

Przeczytaj więcej na stronie CPS.

Co oznacza Pomodoro? – Geneza metody Pomodoro

Technika Pomodoro to metoda zarządzania czasem opracowana przez Francesco Cirillo pod koniec lat 80. Był to jego sposób na walkę z prokrastynacją i skupienie się na nauce. Skąd nazwa Pomodoro? Ówczesny student – Cirillo ustanowił sobie cel – założył, że będzie poświęcać na naukę 10 minut. Do mierzenia czasu wykorzystał kuchenny minutnik w kształcie pomidora (po włosku – pomodoro) i tak stworzył technikę, z której aktualnie korzystają miliony osób na całym świecie.

Na czym polega metoda Pomodoro?

Metoda Pomodoro to sposób postępowania ze swoimi aktywnościami w krótkich okresach czasu. Ta metoda zmienia Twoje postrzeganie czasu. Jeżeli upływający czas był Twoim wrogiem, to teraz stanie się Twoim sojusznikiem. Poznaj proste i skuteczne zasady metody POMODORO.

  1. Zapisz na liście zadania, które chcesz wykonać.
  2. Ustaw minutnik na 25 minut. W tym czasie pracujesz nad konkretnym zadaniem. Nie przerywaj pracy, dopóki minutnik nie zadzwoni.
  3. Kiedy zakończysz okres 25 minutowej pracy, zrób sobie 5 minut przerwy. Znów ustaw minutnik i zakończ przerwę dokładnie wtedy, gdy zadzwoni. Nie wydłużaj tego czasu.
  4. Po czterech sesjach 25 minutowej pracy, zrób dłuższą przerwę. Może trwać 15 lub 30 minut.

Co pomaga jeszcze w zarządzaniu sobą w czasie poprzez technikę Pomodoro?

  1. Jeśli Twoje zadanie jest złożone i czas potrzebny na jego wykonanie będzie dłuższy, niż 4 sesje 25-minutowej pracy, podziel go na mniejsze podpunkty. Często duże projekty odkładamy na później, ale gdy Twoim zadaniem będzie wykonanie jedynie małego fragmentu, będzie Ci łatwiej zmotywować się do rozpoczęcia pracy. Będziesz widział wyraźne postępy w realizacji projektu, co zwiększy Twoją motywację i poczucie, że poradzisz sobie z jego wykonaniem.
  2. Jeśli na Twojej liście znajdą się zadania, których wykonanie zajmie mniej niż 25 minut, warto je połączyć i wykonać w jednym segmencie Pomodoro (25 min).
  3. Często przerywamy pracę, aby przejrzeć skrzynkę mailową, odpisać na wiadomość lub sprawdzić kalendarz. To rozprasza naszą uwagę i zmniejsza produktywność. Jeśli podczas sesji Pomodoro wpadniesz na jakiś pomysł, usłyszysz prośbę lub przypomnisz sobie o zadaniu do wykonania, zapisz to, aby wrócić do tego później. Nie przerywaj pracy nad zaczętym zadaniem. Dopiero, gdy Twój minutnik zadzwoni, będziesz mógł zająć się innymi sprawami. Jeśli jednak przerwiesz sesję przed czasem, zrób pięciominutową przerwę i zacznij od nowa. Warto notować niezaplanowane przerwy, aby móc je przeanalizować i zastanowić się, jak możesz je zminimalizować przy kolejnej sesji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Maja Krzyżewska wystąpi podczas eventu „Zadbaj o siebie na wiosnę”

Już w najbliższą środę, 20 marca w Parku Naukowo-Technologicznym...

Zadbaj o siebie na wiosnę: Sekrety zdrowia i urody, live cooking i degustacja

Wiosna to czas, gdy natura budzi się do życia...

Kobiety, ech kobiety. Cicha historia kobiecości w ujęciu historycznym i psychologicznym

Walka z oznakami starzenia, ukrywanie defektów i podkreślanie atutów,...