Z planszetkami głównych bohaterów, osiemdziesięcioma Kartami Opowieści, kaflami Mędrców, pionkami i Księgą Opowieści – tak wygląda nowa, niezwykła gra planszowa, która właśnie powstała w Sejnach. To efekt półrocznej pracy młodych ludzi pod opieką artystów z Fundacji i Ośrodka „Pogranicze”.
Gra „Czterej Wędrowcy. W poszukiwaniu zaginionej Księgi” przenosi uczestników w podróż po dawnych Sejnach. Jej osią jest historia czterech „Urwisów” – Powsinogi, Osiłka, Lizusa i Prymusa – którzy wyruszają na poszukiwanie Księgi zawierającej dzieje miasta. Na swojej drodze spotykają bohaterów przeszłości – założycieli Sejn, pisarzy, księży, rabinów, działaczy i zwykłych mieszkańców.
Gracze odwiedzają miejsca, które na trwałe wpisały się w historię regionu, a w chwilach zwątpienia mogą sięgnąć po pomoc Mędrców – przedstawicieli czterech społeczności: litewskiej, polskiej, starowierskiej i żydowskiej. To właśnie zderzenie różnych tradycji i wspólne doświadczenie tworzą fundament tej opowieści.
Gra nie tylko bawi, ale też uczy o wielokulturowym dziedzictwie Sejn. Pozwala zrozumieć, jak przez wieki splatały się tu losy ludzi różnych narodowości, religii i języków.

Nowy projekt dołącza do Sejneńskiego Skarbczyka – wyjątkowego zbioru obejmującego już 142 filmy animowane o mieście i jego mieszkańcach oraz „Księgę baśni sejneńskich”. Pomysłodawczynią całego przedsięwzięcia jest Bożena Szroeder, autorka programu „Kroniki sejneńskie”, który od 26 lat angażuje młodzież w odkrywanie i opowiadanie historii lokalnej.
Współautorami gry są twórcy gier planszowych i paragrafowych – Urszula i Łukasz Wrona, znani z projektów dla muzeów i instytucji kultury w całej Polsce. Oprawę graficzną przygotowała Karolina Kotowska, a film animowany towarzyszący grze stworzyła młodzież z Piotrem Myszczyńskim – filmowcem i animatorem kultury. Muzykę skomponowali członkowie Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego z udziałem Mikołaja Pola. Nad procesem artystycznym czuwały Ola Kotarska i Dominika Ludwik, współpracujące z Pograniczem od wielu lat.
Projekt „Czterej Wędrowcy. W poszukiwaniu zaginionej Księgi” został dofinansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2025.
Nowa gra to kolejny dowód na to, że w Sejnach historia żyje – nie tylko w książkach i wspomnieniach, lecz także w kreatywnej zabawie, która łączy pokolenia.











