Nazwa sklepu – Góra ROWERska nawiązuje do Góry Rowelskiej, wzniesienia o wysokości 298,1 m n.p.m. – najwyższego na Suwalszczyźnie i w całym województwie podlaskim. Na jej szczyt prowadzi jeden z najdłuższych asfaltowych podjazdów w regionie, będący mekką lokalnych i przyjezdnych kolarzy szosowych, a z punktu widokowego zlokalizowanego na jej zboczach rozciąga się najpiękniejszy widok na Góry Sudawskie.

Góra ROWERska z założenia ma być najlepszym i najbardziej przyjaznym sklepem i serwisem rowerowym w Suwałkach. Góra Rowerska to także jedyny w regionie dealer marki Scott i autoryzowany serwis Shimano. Więcej informacji na stronie: www.rowerska.pl oraz na fanpage’u sklepu.

Z Jackiem Leonowiczem, przedstawicielem sklepu i serwisu rowerowego GóraROWERska rozmawiał Marcin Tylenda

W jaki sposób najlepiej „odświeżyć” rower po zimie? Jak go przygotować do sezonu? Niektórzy, korzystając z dostępności myjni ciśnieniowych, czyszczą rower myjkami strumieniowymi – czy to dobry pomysł?

Jacek Leonowicz: Mycie rowerów myjkami to – wydawać by się mogło – najprostszy sposób doprowadzenia roweru do porządku. To jednak tylko pozory. Ciśnienie wody wbija zanieczyszczenia w łożyska i wypłukuje smary niezbędne do prawidłowej pracy roweru. To może powodować problemy – łożyska zaczynają źle pracować, korodują, blokują się i w efekcie – uniemożliwiają jazdę. Co więcej, uszczelnienia stosowane w rowerach nie są przystosowane do mycia pod ciśnieniem, przepuszczają wodę. Fatalnie na mycie ciśnieniowe reagują też amortyzatory rowerowe.

Na zdj. Jacek Leonowicz

Rower trzeba myć, trzeba o niego dbać, ale wykorzystując niskie ciśnienie wody, takie jak w kranie i odpowiednie środki. W ofercie naszego sklepu posiadamy specjalne preparaty, np. bio-oczyszczalniki do tego celu. Przystępując do mycia roweru, należy pamiętać o tym, by później go przesmarować. Środki odtłuszczają, oczyszczają łańcuch i aby o niego zadbać, należy stosować specjalne oleje. Przestrzegam przed używaniem środków w sprayu, np. WD40 – w szczególności, gdy w rowerze są hamulce tarczowe. Polecam oleje ze specjalnymi aplikatorami – na rynku jest wiele firm produkcyjnych oleje przeznaczone do różnych warunków atmosferycznych. Jeśli chodzi o konserwację roweru, warto zawsze dopytać kogoś, kto się na tym zna.

Mycie to nie wszystko. Przygotowując rower do sezonu, trzeba pamiętać o sprawdzeniu, w jakim stanie znajdują się linki i pancerze – w tańszych rowerach mogą po zimie korodować. Unieruchomione przez całą zimę, przerzutki lub hamulce mogą po prostu przestać działać. Wymiana tych elementów nie wiąże się z dużym wydatkiem, ale ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o pracę biegów i przerzutek. Sprawdzając hamulce, należy zwrócić uwagę na stan klocków hamulcowych. W hamulcach tarczowych dochodzi jeszcze wymiana oleju w pancerzach.

Warto sprawdzić też opony i dętki. Rozpoczynając sezon, zwykle wystarczy dętki dopompować. Ale i one mają swoją ograniczoną żywotność – zdzierana podczas jazdy guma traci z czasem swoje właściwości, opona może pękać. Warto tym elementom poświęcić nieco uwagi. Dbanie o rower wydłuża jego żywotność.

Wiemy jak dbać o rower. A jak rower dobrać, na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Z każdym klientem, który do nas przychodzi, staramy się zrobić krótki wywiad. Pytamy o to, w jakich warunkach rower będzie użytkowany, w jaki sposób i jak często – następnie na podstawie uzyskanych odpowiedzi staramy się dobrać odpowiedni typ roweru.

Najprościej można to wytłumaczyć w ten sposób – każda marka ma w swojej ofercie rowery przeznaczone do innych celów. W zależności od potrzeb klienta, oferujemy rowery miejskie, rowery do jazdy szosowej lub rowery górskie. Rower musi odpowiadać naszym oczekiwaniom. Ważna jest wielkość ramy – to ma ogromne znaczenie dla użytkowania i komfortu. Nieprawidłowo dopasowany rozmiar ramy będzie powodować zbytnie zgarbienie lub rozciągnięcie tułowia. Trudno wtedy o czerpanie przyjemności z jazdy.

Rowery różnią się osprzętem, a więc i ceną. Ktoś, kto przejeżdża tysiące kilometrów, nie może kupić roweru z podstawowym osprzętem, bo nie będzie z niego zadowolony. Tańsze elementy będą się szybko zużywać, a rower w końcu zacznie nas zawodzić.

Kupując rower, warto zwrócić uwagę na siodełko. Jego wybór to kwestia bardzo indywidualna. Jako sklep posiadamy specjalny system doboru siodełek, składający się z 6 męskich i 4 damskich wersji. Siodełka szczególnie w rowerach wyścigowych mają duże znaczenie – im są mniejsze i lżejsze, tym lepsze. A to przekłada się na wynik w zawodach.

Równie ważnym elementem są buty. Oprócz standardowych pedałów, istnieją systemy, których używa się w kolarstwie zawodowym, a coraz częściej i amatorskim. Są to buty wpinane do pedałów, pozwalające na lepszą kontrolę roweru i zastosowanie dużo bardziej efektywnej techniki jazdy. Wiadomo, że jak do wszystkich zmian – i do takiego systemu trzeba się przyzwyczaić. Ja z niego korzystam od lat, nie wyobrażam sobie, żebym mógł z niego zrezygnować.

Kolarstwo w ostatnich latach zyskuje coraz większą popularność. Powstają amatorskie kluby kolarskie – ich członkowie startują z sukcesami w licznych zawodach. Jak zmieniają się rowerowe trendy? Czy nadal na topie są głównie „górale”?

Po „składach” nastał czas „górali”. I tak było przez wiele lat – faktycznie to rowery górskie do tej pory królowały. Zauważamy jednak rosnące zainteresowanie rowerami szosowymi, tzw. kolarzówkami. Kolarstwo szosowe, w której to dyscyplinie Polacy odnoszą duże sukcesy, np. Michał Kwiatkowski i Rafał Majka są członkami największych europejskich drużyn kolarskich, wraca do łask. W naszym i nie tylko w naszym regionie – dzięki „schetynówkom” pojawiło się wiele gładkich asfaltów, z małym natężeniem ruchu samochodowego. Po takich drogach bardzo dobrze się jeździ. Na Suwalszczyźnie mamy dużo przewyższeń, tras interwałowych gwarantujących przyjemność z jazdy rowerem szosowym. To zupełnie inne doświadczenie niż przejazd rowerem górskim. Kolarzówki są lżejsze, mają większe koła – 28”, „wymuszają” niejako bardziej aerodynamiczną pozycję.

Z naszego doświadczenia wynika, że rowerzyści często przesiadają się z rowerów górskich na szosowe, które są lepsze do „robienia” długich dystansów. Kolarzówka jest idealna na dalsze wycieczki. Sami polecamy np. wyprawy na Litwę, „zahaczające” o Wisztyniec i Rutkę Tartak. Na takim rowerze można się poczuć prawie jak zawodowy kolarz. Poza tym, w naszym województwie i innych częściach Polski odbywa się coraz więcej zawodów, np. triathlony, w których startujemy tylko na rowerach szosowych. W tym roku będzie można spróbować swoich sił w Augustowie, Gołdapi, Olsztynie, Białymstoku, a nawet na Litwie. W tych wyścigach startuje również wielu suwalczan. W przypadku triathlonu najważniejszy jest rower – na górskim nie powalczymy o wysokie miejsca. „Górale” są wolniejsze. Nawet większe koła w rowerach górskich – 29”, popularne już od 3-4 lat, niewiele pomogą w tym przypadku.

Rowery szosowe są też znakomitym wyborem przy przygotowaniach formy przed sezonem kolarskim. Tuż po zimie w lesie jest jeszcze dużo błota, a dla kolarzówki wystarczy kawałek suchego asfaltu. Aby zajmować lepsze miejsca, nie tylko w triathlonach, ale też w Maratonach Kresowych czy cyklu MTB Mazury, trzeba prowadzić przemyślany trening. Praca nad bazą tlenową na kolarzówce nie będzie tak męcząca, jak na rowerze górskim.

Rower i trening to podstawa osiągania dobrych wyników w zawodach różnego szczebla. Czy strój kolarza też ma znaczenie?

Oczywiście, że tak. Kask jest najważniejszym elementem stroju. Powinien być zawsze używany – bez względu na to, czy jedziemy do sklepu, na wycieczkę, czy startujemy w zawodach. Dopasowanie kasku to kwestia indywidualna. Producenci oferują kilka rozmiarów i różne modele. Kask ma przede wszystkim chronić kolarza, dlatego musi być dobrze dobrany. Ochronę zapewniają też okulary, te dostępne są w wielu różnych wersjach.

Strój kolarza dopełniają rękawiczki. Nawet przy drobnej wywrotce można sobie uszkodzić skórę na dłoniach i rękach, a rękawiczki nas przed tym ochronią. Rękawiczki zapewniają też pewny uchwyt. Dostępne są wersje ze wstawkami żelowymi, rękawiczki rowerowe długie i krótsze, a nawet ocieplane.

Nie mniejsze znaczenie przy osiąganiu wyników ma odpowiednia odzież kolarska – dopasowane spodenki i bluzy, które zaprojektowane zostały na różne warunki atmosferyczne. Nie krępują ruchów, gwarantują mniejsze opory powietrza, a spodenki – kolarki ze specjalną wkładką (damską lub męską) wpływają również na komfort jazdy.

Dziękuję za rozmowę.

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda

ZOSTAW ODPOWIEDŹ