Różne rodzaje niepełnosprawności, reportaże, wywiady, porady – również z zakresu savoir-vivre’u stanowią podstawę książki, która powstała w ramach projektu „Inaczej mówiąc”. Publikacja ma stać się początkiem rozmowy zainicjowanej przez Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat”.
Książkę można pobrać za darmo ze strony http://inaczejmowiac.pl Publikacja ma być nie tylko prezentacją historii osób dotkniętych problemem niepełnosprawności, ale też poradnikiem savoir-vivre’u, który zachęca do tego, aby czasem zajrzeć pod obrus, na którym są równo ułożone sztućce – zachęcają autorzy książki.
W książce nie ma ocen, są opowieści. Jedną z opisanych historii jest historia Wandy Wojnowskiej – osoby z niepełnosprawnością intelektualną, która niedawno, dzięki Centrum Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie DZWONI znalazła zatrudnienie w jednej z warszawskich restauracji Pizza Hut. Reportaż dotyczy jej życia, domu rodzinnego, wartości samodzielnej pracy.
Każda osoba jest inna. Każda mówi tylko w swoim imieniu. Każda ma na swoim koncie sukcesy i porażki, każda o czymś marzy, czymś się martwi albo z czegoś cieszy. Maciek jest tłumaczem, ma zespół Tourette’a, biega w maratonach.
Agnieszka właśnie zaczyna studia, lubi chodzić na koncerty i podróżować. Porozumiewa się, pokazując łokciem lewej ręki kolejne litery na leżącej przed nią tablicy. Justyna robi witraże, lubi łowić ryby, jeździ na łyżwach, ma autyzm.
Oddaliśmy też głos ekspertom – praktykom, naukowcom, terapeutom. Żeby z różnych perspektyw spojrzeć na rzeczywistość, postawić pytania, na które nie ma jedynie słusznych odpowiedzi. Nie da się napisać o wszystkim. Bohaterowie reportaży nikogo nie reprezentują, nie czują się przedstawicielami żadnej grupy. Zechcieli się otwarcie podzielić z nami swoją prywatną opowieścią i w tym tkwi wielka siła tego spotkania. Mamy nadzieję, że nasze podpowiedzi pomogą w przełamaniu bariery, która utrudnia otwartą komunikację z osobami z różnymi typami niepełnosprawności. Wskazówki nie są uniwersalne. Trzeba wrażliwości, intuicji i otwartości na drugiego człowieka, by udało się zbudować prawdziwy kontakt. I obie strony muszą tego chcieć. Więc nie napinajmy się.
Jak czegoś nie wiemy, zapytajmy. Jak popełnimy gafę, przeprośmy.
PRZECZYTAJ: InaczejMowiac – publikacja