Reklama

„Bajka” a rozwój i nauka

Data:

- Reklama -

W tej „Bajce” funkcjonuje nie tylko świat fantazji dziecka. Ta suwalska placówka przeznaczona jest dla dzieci z autyzmem. Niepubliczna Terapeutyczna Szkoła Podstawowa cały czas się rozwija. Uczęszcza do niej już 15 uczniów, którzy korzystają z autorskich programów.

Bezpłatna szkoła powstała z inicjatywy członków Podlaskiego Stowarzyszenie Terapeutów oraz rodziców. O idei pomysłodawców szkoły pisaliśmy w październiku 2011 r. w artykule „W szkole jak w BAJCE”. Ponownie zaglądamy do placóki wynajmującej pomieszczenia w Wyższej Szkole Suwalsko-Mazurskiej przy ul. Skłodowskiej 5, by sprawdzić, jakie zmiany zaszły tam w ciągu roku.

Czym jest autyzm?

Zbliża się grudzień. W pierwszym tygodniu tego miesiąca obchodzony jest Europejski Tydzień Autyzmu (ETA). Na czym polega ta choroba, jak często występuje? Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Fundację „Synapsis”, w Polsce nie ma dokładnych danych na ten temat. Szacunkowa liczba chorych to co najmniej 30 tys. osób, w rzeczywistości może ich być jednak o wiele więcej. W naszym kraju autyzm wykrywany jest u 1 dziecka na 300, a w Wielkiej Brytanii i USA u 1 na 100.

Choroba uznawana jest za całościowe zaburzenie rozwoju dziecka. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.  Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nie leczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych” (źródło: Synapsis.waw.pl).

„Bajka” dla autystów

Niepubliczne szkoły dla dzieci z autyzmem to rzadkość. Zazwyczaj uczniowie z tym zaburzeniem uczęszczają do ośrodków specjalnych lub klas integracyjnych. Suwalska placówka to zupełnie inna „Bajka”. Szkoła bazuje na zaangażowaniu kadry i rodziców. Wspólne działania przynoszą efekty. – Mamy nową salę do zajęć korekcyjnych, którą wyposażyliśmy ze środków przekazanych przez rodziców i PFRON. Nasze dzieci korzystają z sali komputerowej, ze sprzętem dla każdego ucznia. Podczas zajęć używamy tablicy interaktywnej – wymienia Urszula Duda z „Bajki”.

Wyposażenie placówki robi wrażenie. Piętnastu uczniów funkcjonuje w świetnych warunkach – jak z „Bajki”. Dodatkowo, każdy z nich zdobywa wiedzę i umiejętności na bazie indywidualnego programu nauczania.

Baza dydaktyczna szkoły staje się coraz bogatsza, ale i zespół specjalistów się powiększa. Nowi pracownicy w „Bajce” to m.in. terapeuta sensoryczny i logopeda. Póki co, nauka w placówce odbywa się na poziomie szkoły podstawowej. W planach jest uruchomienie gimnazjum.

Zajęcia prowadzone pięć dni w tygodniu, w godzinach 8-15, obejmują przedmioty z programu nauczania (nawet język angielski), a także arteterapię, zabawy integracyjne, muzykoterapię, ćwiczenia korekcyjne, naukę pływania, projekt polegający na wyrównywaniu trudności. Co ciekawe, stałym punktem schematu działania „Bajki” jest korzystanie z cyklicznych aktywności miejskich. – Nasi uczniowie regularnie biorą udział w koncertach, przedstawieniach teatralnych. Organizujemy wyprawy w okolice Suwałk – np. do Suwalskiego Parku Krajobrazowego, Wigierskiego Parku Narodowego czy „Ogrodu Bajek” – dodaje Urszula Duda.

Nie trudno zauważyć, że siłą „Bajki” są nauczyciele i ich pomysły. Każdy z nich ma na względzie pomoc w usamodzielnianiu dzieci. Każdy z nich dokształca się na różnych poziomach – poprzez obserwację, udział w konferencjach, poznawanie nowych publikacji. Dzięki temu w I klasie realizowany jest na przykład Plan Daltoński – system pracy polegający na zerwaniu z sztywnymi zasadami szkolnymi. – Plan umożliwia dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości ucznia, wdraża dziecko do polegania na sobie, budzi inicjatywę i samodzielność w działaniu i myśleniu oraz wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie rozpoczętego działania – tłumaczy dyr. Duda.

Do „Bajki” przychodzą dzieci z Suwałk i Filipowa. W szkole działa klasa dla osób z różnymi dysfunkcjami oraz klasy I-III, gdzie uczą się dzieci z autyzmem. Szkoła zachęca też rodziców, by w czasie wakacji pociechy wysyłali na „Bajkowe” półkolonie.

Niepubliczna „Bajka” już na początku roku otworzy szeroko drzwi dla rodziców i dzieci z autyzmem. Będzie można przekonać się wtedy jak tam jest. Terapeutyczne zajęcia skierowane do osób „z zewnątrz” zaplanowane zostały na 5 stycznia 2013 roku. W pierwszą sobotę nowego roku „Bajka” zaprasza w godzinach 9-13.

Fot. Niebywałe Suwałki

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Prezydent Suwałk na sesji: W naszym położeniu – lepsza ewakuacja niż schrony

Podczas sesji Rady Miejskiej w środę, 27 marca, temat...

Wielkanoc na kartce. Sięgamy do archiwum pocztówek

Pocztówki wielkanocne to fragment historii pocztowej, bogatej w kreatywność,...

„Perfect Days” – Oda do codzienności w reżyserii Wima Wendersa w Cinema Lumiere. Wygraj bilety

Filmowa podróż przez prostotę i piękno życia zawsze przyciąga...

Zmarnowana Wielkanoc. Sprawdź, jak świętować bez wyrzucania jedzenia do kosza

Święta to czas spotkań z bliskimi, suto zastawianego stołu...