Multimedia w krasnogrudzkim dworze

1
213
Multimedia w krasnogrudzkim dworze Niebywałe Suwałki 20

Krasnogruda_warsztaty_20Uczniowie sejneńskiego liceum od początku roku pracują nad multimedialnym projektem „Abecadło dzieciństwa – krasnogrudzki Miłosz”. Za kilka miesięcy zaprezentują „gotowy produkt”, oparty na nowych doświadczeniach z różnych dziedzin sztuki i twórczości, a także opowieściach inspirowanych historią dworu w Krasnogrudzie.

Międzynarodowe Centrum Dialogu w Krasnogrudzie przy tym działaniu bazuje na pracy artystyczno-edukacyjnej osób z kręgu kultury i sztuki, a także na kreatywności i świeżym spojrzeniu młodych ludzi. Spotkania, odbywające się w ramach projektu „Abecadło dzieciństwa”, charakteryzują się wielką różnorodnością – począwszy od warsztatów teatralnych, fotograficznych, przez aktywności zmierzające do realizacji konkretnego celu, jak na przykład stworzenie projektu drzewa genealogicznego, multimedialnej mapy dworu. „Abecadło” otrzymało dofinansowanie z „Akademii Orange”.

Doświadczanie nowego

Projekt realizowany jest w serii kilkudniowych spotkań. Trzecie warsztaty odbyły się w ostatni weekend w Krasnogrudzie. Można je traktować jak kolejny krok zbliżający uczestników do zaprezentowania multimedialnego przewodnika po dworze. Weronika Czyżewska podkreśla, że młodzież z Sejn i okolic Krasnogrudy bardzo identyfikuje się z tym projektem. – Ci młodzi ludzie będą narratorami opowieści o miejscu, w którego okolicach mieszkają. Krasnogruda ma bardzo ciekawą historię związaną z osobą Czesława Miłosza, a młodzi Miłosza znają głównie ze szkoły i chyba trochę boją się tematów dotyczących poety. Uważają, że są zbyt trudne, niezrozumiałe, nawet nudne. Pomyśleliśmy, że stworzenie takiego przewodnika przyda się też innym. Nikt młodzieży lepiej nie przedstawi i nie opowie historii tego miejsca niż ich rówieśnicy – dodaje koordynatorka projektu.

Opracowywany przewodnik stanowić będzie nie tylko dokument miejsca położonego na pograniczu, ale też osób i tematów związanych z jego historią i działalnością. Zachętą do poznawania nowych obszarów ma być dla młodych ludzi poznawanie dziedzin dotychczas niedostępnych, a także praca ze znakomitymi artystami, działającymi na płaszczyźnie multimediów, m.in. z Katarzyną Nestorowicz i Marcinem Nowickim ze Studia Grafiki „Noviki”.

Działania przybierają coraz bardziej konkretne kształty. Małgorzata Sporek-Czyżewska wymienia tu poznawania zastosowań telefonu komórkowego czy „aparatu z pudełka po butach” jako środków wyrazu, czy instalację powstającą w parku nad jeziorem pod okiem artysty-plastyka Wiesława Szumińskiego. – Wizja przewodnika już się wyklarowała. Chcemy poruszać się w dworze, odwiedzając pokój po pokoju i opowiadać różne historie. Scenariusze poszczególnych miejsc mamy przygotowane – podkreśla Małgorzata Sporek-Czyżewska. W ramach procesu wstępnego pracy nad zadaniem młodzi ludzi zbierali materiały do prezentacji: archiwalne fotografie, przeprowadzali rozmowy z ludźmi – najstarszymi mieszkańcami, których wspomnienia z dzieciństwa bądź młodości związane są z tym miejscem, gromadzili teksty literackie potwierdzające związki między twórczością Miłosza z wpływem genius loci.

Sekrety genealogii

Jedno z działań artystycznych, w które zaangażowani są młodzi ludzie z „Lektorium sejneńskiego”, polega na stworzeniu drzewa genealogicznego mieszkańców dworu. Jego elementy stanowią nazwiska i podobizny osób związanych z rodzinami Lipskich, Kunatów i Miłoszów. – Przygotowaliśmy tabliczki z gliny. Na wypalone elementy nanieśliśmy fotografie w formie uproszczonych szablonów – wcześniej odbitych przy pomocy kalki ołówkowej, a następnie pomalowanych angobą i czerwonym szkliwem – tłumaczy Wiesław Szumiński, artysta-plastyk, pod którego opieką powstaje projekt.

Tabliczki z nazwiskami i fotografiami stworzą wkrótce większą instalację. Natalia Zajko i Martyna Przeborowska, uczestniczki projektu, dopowiadają, że wykonane podczas warsztatów elementy zostaną następnie przyklejone do upatrzonego wcześniej drzewa. „Sztuka ziemi” zostanie wyeksponowane wzdłuż jego pęknięcia, przypominającego krwiobieg. – Chcemy w to pękniecie wpuścić następnie farbę. Powstanie pewnego rodzaju droga, linia życia – dodaje Wiesław Szumiński.

To nowość dla Martyny i Natalii. Dziewczęta w ramach warsztatów w Krasnogrudzie uczestniczyły już w zajęciach teatralnych i muzycznych, poznały historię dworu, jego mieszkańców, sąsiadów. W czasie spotkań z Wiesławem Szumińskim stanęły przed nie lada wyzwaniem. – Rysowałyśmy już portrety, mimo że do tego zadania podeszłyśmy początkowo z dystansem. Okazało się, że nie trzeba być perfekcjonistą w danej dziedzinie, by chociaż spróbować swoich sił – uważają uczestniczki. Martyna i Natalia nie miały też problemu z wykonaniem glinianych tabliczek. Zadanie, które wydawało się trudne, wymagało trochę zaangażowania, precyzji i czasu.

Camera obscura – fotografia w stylu D.I.Y.

W krasnogrudzkim doświadczaniu nowości bardzo ciekawym wyzwaniem okazały się zajęcia fotograficzne. Duże wrażenie na uczestnikach projektu zrobiło odkrycie zasad działania kamery otworkowej. Zdjęcia wykonane aparatem z pudełka po butach to część większego planu Katarzyny Nestorowicz i Marcina Nowickiego, którzy już kolejny raz przyjechali do dworu Miłosza.

– Chcemy pokazać młodzieży spectrum możliwości. W oparciu o filmy Józefa Robakowskiego, na poprzednich zajęciach uczestnicy warsztatów tworzyli filmy przedstawiające historię miejsca lub będące ilustracją i interpretacją wiesza „Powrót” – wspomina Marcin Nowicki.

Kasia Nestorowicz dodaje, że iPad i telefony komórkowe umożliwiły młodym ludziom stworzenie własnej wypowiedzi artystycznej, nie będącej tylko rejestracją rzeczywistości, ale interpretacją warstwy znaczeniowej. Filmy i gify zrealizowane w ramach warsztatów mają być elementami przewodnika multimedialnego.

Warsztatowicze przy okazji spotkań ze Studiem „Noviki” nabywają wiedzę o przygotowywaniu storyboardów, zdobywają doświadczenie w wykorzystywaniu różnych narzędzi i doboru ich do określonych form wypowiedzi.

Zaczarowany park

Udział w budowaniu klimatu dworu w Krasnogrudzie ma bez wątpienia Aleksandra Wasilkowska, autorka tamtejszej wystawy poświęconej osobie Czesława Miłosza. W 2010 roku Wasilkowska reprezentowała Polskę na XII Międzynarodowym Biennale Architektury w Wenecji. Z projektem „Emergency Exit” wystąpiła wspólnie z Agnieszką Kurant, którą zaprosiła również do kolejnych działań na pograniczu.

Aleksandrę Wasilkowską fascynują w Krasnogrudzie ludzie – ich pozytywna energia wpływająca na charakter dworu. – W żadnym innym miejscu nie czuję się tak jak tu. W Krasnogrudzie jednocześnie pracuję i odpoczywam – podkreśla. Aspekt przestrzeni i jej wpływu na człowieka jest nie bez znaczenia w kolejnych planach artystki.

Stworzenie parku Gucia, inspirowanego historią z książki „Gucio zaczarowany”, to jeden z pomysłów, których realizacja zależy od sfery finansowej. Interesująca historia chłopca zamienionego przez wróżkę w muchę, oglądającego świat z perspektywy owada, stanowi punkt wyjścia do scenariusza parku rzeźby. – Pracuję nad tym projektem od 2 lat. Nadzoruję całość i opracowuję master plan, ale do współpracy zapraszam też innych artystów, m.in. Agnieszkę Kurant czy kolektyw „Slavs and Tatars”.

Budowa ścieżek między drzewami pozwoli na spacery w koronach drzew. Będą też przejścia umożliwiające obserwację przyrody z poziomu trawy. – Perspektywa owadzio-żabia zdominuje projekt – podkreśla autorka pomysłu.

Doświadczanie natury i zmiana perspektywy to także tematyka warsztatów, które Aleksandra Wasilkowska prowadzi w ramach projektu „Abecadło”. Ostatnim jej pomysłem było stworzenie – docelowo w ramach parku rzeźby – drzewa porośniętego hubą i pokrytego budkami lęgowymi dla ptaków. Temat zajęć poświęcony domom z dzieciństwa zakładał tworzenie małych makiet budynków, poznawanie typologii domów, charakterystyki przestrzeni tworzonej przez nie w architekturze.

Multimedialny przewodnik po dworze w Krasnogrudzie zostanie zaprezentowany 1 czerwca. Uczestnicy i koordynatorzy projektu już teraz zapraszają uczniów z regionu do zapoznania się z efektami ich działań w ramach „Abecadła dzieciństwa”.

Fot. Niebywałe Suwałki

1 KOMENTARZ

  1. […] Edukacja kulturalna w tej wersji opierać się będzie na eksploracji dworu i okolic, analizie tekstów literackich, wspomnień, listów, poznawaniu historii mieszkańców dworu, fascynujących historii związanych z noblistą oraz niekonwencjonalnej interpretacji twórczości poety. Więcej o idei projektu i działaniach przeprowadzonych w czasie jego realizacji można przeczytać w artykule: „Multimedia w krasnogrudzkim dworze”. […]

Leave a Reply