Almodóvar przygasł – w cyklu „Przedpremierowo” film „Przelotni kochankowie”

Almodóvar przygasł – w cyklu „Przedpremierowo” film „Przelotni kochankowie” Niebywałe Suwałki 1

pasazerowie1Nowy film Pedro Almodóvara można polecić chyba tylko najwierniejszym wielbicielom jego twórczości – i to tylko po to, by – poprzez kontrast – przypomnieli sobie, czym było kiedyś kino w wykonaniu tego reżysera. Dziennikarz Artur Cichmiński subiektywnie ocenia produkcję laureata Oscara.

„Przelotnych kochanków” będzie można obejrzeć w kinach w całej Polsce od 10 maja. Pytanie – tylko po co? Już teraz zdania na temat filmu są podzielone – niektórzy uważają produkcję za udany powrót Almodóvara do konwencji znanej z początków twórczości, zdaniem pozostałych – to po prostu gniot. Tę drugą opinię podziela Artur Cichmiński.

Kontrowersyjny, idący własną drogą filmowiec, poruszający w swoich obrazach problemy tożsamości, również tożsamości seksualnej, próbuje zmierzyć się „z własną legendą”. Niestety, bez sukcesu. „Przelotnym kochankom” bardzo daleko do takich filmów jak: „Złe wychowanie”, „Wszystko o mojej matce”, „Porozmawiaj z nią” (te produkcje otrzymały najwięcej nagród i nominacji). – „Przelotni kochankowie” to komedia nieudana. – Nie zaskakuje fabułą, nie ma w niej wielowątkowości, ani niczego oryginalnego – ocenia Cichmiński. Humor – o ile w ogóle dostrzegalny, wydaje się wtórny. Dwie zabawne sceny nie ratują filmu.

Nawet bohaterowie niewiele zmieniają w odbiorze produkcji. – Javier Cámara w roli stewarda co prawda przykuwa uwagę, jednak nie na tyle, by oprzeć się wrażeniu, że Almodóvar stworzył parodię własnych filmów – podkreśla dziennikarz i od razu dodaje, że miał poczucie, że zabieg „inspiracji Almodóvarem” też się nie udał. Uwagę zwraca też sposób prezentacji „ekspresyjnego homoseksualizmu”, który nigdy nie był tematem tabu w filmach tego reżysera, jednak tutaj przyjął formę schematu „geja na wesoło”.

– Film jest o niczym, pozostawia pustkę – pointuje Cichmiński, zadając przy okazji pytanie o to, czy Pedro Almodóvar się wypalił. – Słowa krytyki na pewno dotrą do reżysera, jednak czy Almodóvar je przemyśli? – zastanawia się dziennikarz.

pasazerowie2Pedro Almodóvar wita na pokładzie lotu pasażerskiego z Madrytu do Meksyku! Z powodu technicznej usterki, bezpieczeństwo pasażerów znajdujących się na pokładzie zostaje zagrożone. Doświadczeni piloci robią wszystko, by znaleźć rozwiązanie tej trudnej sytuacji. Personel pokładowy bez reszty poświęca swe ciała i dusze, by w każdy możliwy sposób uprzyjemnić podróż pasażerom. Okazuje się, że życie w chmurach jest tak samo skomplikowane jak na ziemi, a przyczyny są zawsze te same: seks i śmierć. Na pokładzie samolotu poznajemy: nowożeńców wyruszających w podróż poślubną, królową plotkarskich magazynów, bezwzględnego biznesmena uciekającego z Hiszpanii przed policją oraz Don Juana próbującego rozstać się z jedną ze swoich kochanek. Każde z nich leci do Meksyku w określonym celu – by coś załatwić albo przed czymś uciec. Co musi się wydarzyć, by ta grupa nieznajomych wyznała sobie swoje tajemnice? Co musi się stać, by wszyscy – włącznie z pilotami – wyjawili najgłębiej skrywane pragnienia? (opis dystrybutora).

Fot. Materiały promocyjne.

CichminskiArtur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Dziennikarz newsowy, felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Oprócz poszukiwania i redagowania newsów dotyczących rodzimej branży filmowej, rozmów z jej przedstawicielami, zajmuje się również realizacją reportaży z planów filmowych, uroczystych premier oraz festiwali filmowych. Wśród ostatnio odwiedzonych planów była chociażby „1920. Bitwa warszawska” Jerzego Hoffmana, „Róża” oraz „7 dni” Wojciecha Smarzowskiego, „Lęk wysokości” Bartka Konopki czy „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Patryka Vegi, a także „W ciemności” Agnieszki Holland.

Jako ekspert i komentator zapraszany jest do stacji telewizyjnych: Superstacja, Polsat, TVP Info, TVP Kultura. Krytyk w magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm. Oprócz portalu Stopklatka.pl publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro. Obecnie, poza autorskimi publikacjami w Stopklatce.pl, Portalu Filmowym i Onecie, współprowadzi Magazyn Bardzo Filmowy w Programie I Polskiego Radia.

Dodaj komentarz