W Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie zakończył się sympozjon pt. „Partnerstwo Wschodnie jako projekt kulturowy”. Myśl przewodnia wydarzenia krążyła wokół współpracy organizacji pozarządowych i instytucji kulturalnych, edukacji i idei funkcjonowania Partnerstwa Wschodniego.
Sympozjon został zorganizowany z inicjatywy Domu Polski Wschodniej w Brukseli oraz Fundacji „Pogranicze”. W dniach 10 – 12 maja dwór rodzinny Czesława Miłosza stał się miejscem debat, prezentacji i spotkań literackich. Udział w spotkaniu wzięli przedstawiciele instytucji rządowych i samorządowych z pięciu polskich województw wschodnich, a także pracownicy NGO-sów oraz instytucji kultury. W ramach warsztatów towarzyszących wydarzeniu uczestnicy tworzyli wizje form współpracy w ramach programów: „Wschód Kultury”, „Laboratoria Praktyk Międzykulturowych” oraz „Wschodnia Oś Kultury”.
Sympozjon rozpoczęły rozważania nad zagadnieniem wielokulturowości. Krzysztof Czyżewski, gospodarz spotkania, podkreślił rolę dialogu międzykulturowego, który – oprócz idei i intencji – winien opierać się również na wiedzy i praktyce, które tworzyć mają podwaliny nowego „rzemiosła” w kulturze. Wykształceni rzemieślnicy z wizją to remedium na kryzys wielokulturowości, którego doświadczamy. Zdaniem Krzysztof Czyżewskiego najbardziej tragiczne oblicze miał on w Bośni i Sarajewie. – Świat różnych kultur, ludzi żyjących pod jednym dachem, rozpadał się w sąsiedzkiej wojnie – przypomniał Czyżewski.
Definiowanie kultury to kolejna myśl towarzysząca debatom. Podział na kulturę wysoką, niską, festiwalową – jak zaznaczył Krzysztof Czyżewski – nie może być jedynym, słusznym podziałem. Studium możliwości i zaczątek działań odnaleźć można w „Podręczniku dialogu. Zaufanie i tożsamość”. – To owoc naszych spotkań i sympozjonów, począwszy od Sarajewa, gdzie odbyła się pierwsza „nowa agora”. Zebraliśmy w nim materiały ze spotkań w różnych miejscach na świecie – tłumaczył Czyżewski, podkreślając, jak znamienny jest podtytuł „Podręcznika”, stanowiący jeden z przewodnich tematów tej publikacji.
Kwestię wykształcenia kadr dla kultury, wspomnianych wcześniej „rzemieślników”, poruszyła również Weronika Czyżewska z Fundacji „Pogranicze”. Współprowadząca spotkanie dotyczące programu „Laboratoria Praktyk Międzykulturowych” przybliżyła sposób funkcjonowania Szkoły „Pogranicza” – narzędzia artystycznego do edukacji i działań kulturowych zanurzonych w pracy ze społecznością lokalną. – Jej podstawę stanowi Letnia Akademia Dialogu, czyli program – warsztat dedykowany ludziom związanym z kulturą – tłumaczyła Weronika Czyżewska.
W trakcie debat pojawiły się także wątpliwości związane z budowaniem Partnerstwa Wschodniego. Jak zauważyli dyskutanci – mówienie o PW nie jest jednocześnie gwarancją jego powstania. – Co nasze instytucje mają robić, gdy projekt Partnerstwa Wschodniego skończy się niepowodzeniem – to jedno z kluczowych pytań, które pojawiło się w trakcie rozmów.
Uczestnicy sympozjonu – prócz okazji do wymiany myśli – skorzystali z możliwości wysłuchania koncertu Teatru Chorea „Gilgamesz”, który odbył się 10 maja w Białej Synagodze w Sejnach.
Fot. Niebywałe Suwałki – sobotnie spotkania w MCD w Krasnogrudzie