Byzantium i R.I.P.D. – kino zaledwie „letnie”

Kadr z filmu "Byzantium"
Kadr z filmu "Byzantium"
Kadr z filmu „Byzantium”

W cyklu prowadzonym przez dziennikarza Artura Cichmińskiego serwujemy dwa dania – filmy Byzantium i R.I.P.D. (pierwsza produkcja wyszła spod ręki Neila Jordana, reżysera „Wywiadu z wampirem”). Oba filmy, choć tak różne, łączy konwencja bohaterów „nie do końca żywych”, a także „letnia temperatura” tych produkcji, której nie podwyższają nawet znani aktorzy pojawiający się na ekranie.

Całe szczęście, że nie wszystkie letnie premiery trzeba oceniać na bazie wspomnianych produkcji. Gdyby tak było, można by odnieść wrażenie, że sezon ogórkowy w kinie jest nadzwyczaj długi. I w dodatku niezwykle obfity w bohaterów z pogranicza dwóch światów, wyeksploatowanych do granic wytrzymałości widza.

W „Byzantium” w akcji znów pojawiają się wampiry. Znów, ponieważ w kinie i kolejnych sezonach seriali, jest urodzaj na wampirze kły. W zestawieniu „Wywiadu z wampirem” ze „Zmierzchem”, „Czystą krwią” czy „Pamiętnikami wampirów” trudno znaleźć miejsce dla najnowszego filmu Neila Jordana. Ta historia Clary i Eleanor, dwóch kobiet, które trafiają do nadmorskiej miejscowości, nie przypomina filmu Jordana sprzed lat, który wszedł na stałe do klasyki srebrnego ekranu. – Te dwa filmy – „Wywiad z wampirem” i „Byzantium” łączy tylko osoba reżysera, wykorzystującego w ostatniej produkcji podobny fabularny zabieg jak w „Wywiadzie…”. Tam była rozmowa – tytułowy wywiad, tu jest opowieść głównej bohaterki, która spisuje na kartkach swoją historię – zaznacza Artur Cichmiński.

still2„Byzantium”, chyba na przekór tytułowi, nie jest filmem widowiskowym, a na pewno nie tak spektakularnym jak „Wywiad z wampirem”. W porównaniu z tamtym obrazem „Byzantium” można uznać wręcz za film ascetyczny, bazujący na klimacie i atmosferze brudu, chłodu i osaczenia. To kolejne studium postaci fantastycznych, do porównania z innymi produkcjami tego typu. – Film nie od razu wciągu, choć ma pewien urok. Na pewno nie jest przełomową produkcją w swoim gatunku – dodaje dziennikarz.

Estetycznie, formalnie i merytorycznie „Byzantium” jest bez zarzutu, jednak czegoś w nim brakuje. – Po raz kolejny dałem się oczarować trailerowi – żartuje Artur Cichmiński, trochę zawiedziony produkcją Jordana, który w swojej karierze reżysera stworzył m.in.: „Ondine” czy „Śniadanie na Plutonie”.

W rolach głównych w „Byzantium” zobaczymy Gemmę Arterton („Hansel i Gretel: Łowcy czarownic”, „Książę Persji: Piaski czasu”, „Starcie tytanów”, „Rock’N’Rolla”, „Quantum of Solace” – rola Strawberry Fields – agentki MI6) oraz Saoirse Ronan („Intruz”, „Niepokonani”). Towarzyszą im” Sam Riley („Control”), a także Johnny Lee Miller, były mąż Angeliny Jolie, wciąż niedoceniony aktor („Dracula 2000”, „Trainspotting”, „Hakerzy”, serial „Elementary”).

RIPD2Kolejną produkcją z serii „letnich” jest film „R.I.P.D. Agenci z zaświatów”. To adaptacja komiksu o departamencie sprawiedliwości, w którym rządy sprawują martwi funkcjonariusze policji. Trudno ten film zakwalifikować do określonego gatunku. – Z pewnością nie jest to horror, raczej komiks i to w komediowej konwencji „Facetów w czerni” – ocenia Artur Cichmiński. Do tej definicji dodać należy także wątek romantyczny, przywołujący na myśl film „Uwierz w ducha”. Zaskakujący miks, nieprawdaż? Kilka słów wyjaśnienia – pomysł filmu wyreżyserowanego przez Roberta Schwentke („Plan lotu”, „Tatuaż”) oparty jest na funkcjonowaniu „sił specjalnych” prosto ze świata zmarłych, nie są to jednak zombie, a energiczne istoty, nawet groteskowe. Może właśnie dlatego przypominające istoty pozaziemskie ze wspomnianych „Facetów w czerni”.

RIPD1W R.I.P.D. w oczy rzuca się niemal rzemieślnicza realizacja obrazu. – Schwentke wyreżyserował ten film bez przekonania. I to widać, choć pod względem formalnym to obraz dobrze sfilmowany – uważa Artur Cichmiński. Ale matematyka w kinie nie wystarczy. Mocną stroną R.I.P.D. jest na pewno rola Mary-Louise Parker. – Jej talent podnosi klasę tego filmu – dodaje dziennikarz. Parker niedawno mogliśmy obejrzeć w RED 2, tam także potwierdziła swoje umiejętności aktorskie. W R.I.P.D. grają również: Jeff Bridges („Tron: Dziedzictwo”, „Prawdziwe męstwo”, „Szalone serce”, „Fisher King”), Ryan Reynolds („Zielona Latarnia”, „X-Men Geneza: Wolverine”, „Narzeczony mimo woli” oraz Kevin Bacon („X-Men: Pierwsza klasa”, „Frost/Nixon”, „Rzeka tajemnic”, „Dzika rzeka”).

Fot. Materiały promocyjne.

CichminskiArtur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Dziennikarz newsowy, felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Oprócz poszukiwania i redagowania newsów dotyczących rodzimej branży filmowej, rozmów z jej przedstawicielami, zajmuje się również realizacją reportaży z planów filmowych, uroczystych premier oraz festiwali filmowych. Wśród ostatnio odwiedzonych planów była chociażby „1920. Bitwa warszawska” Jerzego Hoffmana, „Róża” oraz „7 dni” Wojciecha Smarzowskiego, „Lęk wysokości” Bartka Konopki czy „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Patryka Vegi, a także „W ciemności” Agnieszki Holland.

Jako ekspert i komentator zapraszany jest do stacji telewizyjnych: Superstacja, Polsat, TVP Info, TVP Kultura. Krytyk w magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm. Oprócz portalu Stopklatka.pl publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro. Obecnie, poza autorskimi publikacjami w Stopklatce.pl, Portalu Filmowym i Onecie, współprowadzi Magazyn Bardzo Filmowy w Programie I Polskiego Radia.

Dodaj komentarz