W cyklu „Przedpremierowo” – „Kick-Ass 2” i „Dary Anioła: Miasto kości”

„Kick-Ass 2” – rzeź w wersji dla młodzieży i niezbyt udaną ekranizację światowego bestsellera, czyli „Dary Anioła: Miasto kości” ocenia dziennikarz Artur Cichmiński.

Powyższe określenia należy traktować z przymrużeniem oka. Te znaczne uproszczenia wydają się bowiem krzywdzące, zarówno dla jednego, jak i drugiego filmu. Może trochę bardziej niesprawiedliwa to ocena w stosunku do „Kick-Ass 2”. Ale o tym za chwilę.

Mściciel przybywa. Zamaskowany bohater, którego nadrzędnym celem jest obrona ludzkości przed wszelkimi niesprawiedliwościami, kolejny raz daje o sobie znać. Skądś to znamy? I owszem. Schemat filmu o superbohaterach zwykle bywa podobny, tyle że w „Kick-Ass 2” i protagoniści są inni niż zwykle, i formuła nieco odbiega od przyjętych standardów. – Fani pierwszej części „Kick-Ass” nie będą zawiedzeni – podkreśla Artur Cichmiński, od razu jednak zwraca uwagę na to, że druga część produkcji jest bardziej brutalna. – Oglądając sceny przemocy, a tych w filmie jest wiele, zastanawiałem się, kto jest adresatem filmu – mówi dziennikarz.

KA1Z założenia kino dla nastolatków, zaskakuje skalą brutalności. Niesie jednak pewien przekaz. – Ten mariaż kilku gatunków filmowych to w pewnym sensie alegoria medialnego świata, w którym zainteresowanie i rozgłos uzyskuje się w Internecie, poprzez wpisy na Twitterze i Facebooku. Ostrze satyry jest skierowane w stronę kanałów multimedialnych. W sieci tworzą się wirtualne kasty, bohaterowie skrzykują się przez Internet – zauważa Cichmiński.

„Kick-Ass” z pewnością nie powali widzów skomplikowaną fabułą i zdaje się, że tak być powinno. Nie jest to produkcja drążąca psychikę głównych bohaterów, takich jak choćby „Batman” Nolana czy „Watchmen”.

Bohaterów „Kick-Ass” da się lubić – są zabawni, przyjmują pewną konwencję i w niej funkcjonują. – Na uwagę zasługuje z pewnością Jim Carrey, który tu gra twardziela rodem z „G.I. Joe” – dodaje Artur Cichmiński. Dziennikarz zaznacza także, że ten film jest znacznie ciekawszy niż „Dary Anioła”, tylko że wywołuje pewien dysonans poznawczy. Produkcja na ekranach polskich kin pojawi się 23 sierpnia.

Powieść „Miasto kości” Cassandry Clare uzyskała status bestsellera. „Darom Anioła” daleko do wielkiego hitu kasowego. Nie jest to ambitne kino, a co gorsza, bardziej wymagający widzowie i fani filmów z gatunku fantasy, dramat, przygodowy, mogą przyrównać tę produkcję do Buffy, co to postrach wśród wampirów siała. Bo wampirów i demonów, z którymi trzeba walczyć na śmierć i życie, jest tam całkiem sporo. Jatki odbywają się w udziałem sił ciemności i Nocnych Łowców, którzy za nic mają niebezpieczeństwo i polityczną poprawność. – Miłość w tym filmie zwraca uwagę – dodaje Artur Cichmiński. W skrócie – homofobii twórcom scenariusza z pewnością zarzucić nie można. Ten zaskakujący wątek uzupełniają efektowne ujęcia i… to by było na tyle. – Nie jest to film najwyższych lotów, historia nie ma wdzięku, nie odnajduję w niej „prawdy psychologicznej” – podkreśla dziennikarz. Film do bólu przeciętny jest już w kinach.

Fot. Materiały promocyjne.

CichminskiArtur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Dziennikarz newsowy, felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Oprócz poszukiwania i redagowania newsów dotyczących rodzimej branży filmowej, rozmów z jej przedstawicielami, zajmuje się również realizacją reportaży z planów filmowych, uroczystych premier oraz festiwali filmowych. Wśród ostatnio odwiedzonych planów była chociażby „1920. Bitwa warszawska” Jerzego Hoffmana, „Róża” oraz „7 dni” Wojciecha Smarzowskiego, „Lęk wysokości” Bartka Konopki czy „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Patryka Vegi, a także „W ciemności” Agnieszki Holland.

Jako ekspert i komentator zapraszany jest do stacji telewizyjnych: Superstacja, Polsat, TVP Info, TVP Kultura. Krytyk w magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm. Oprócz portalu Stopklatka.pl publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro.

Dodaj komentarz