Z najnowszego plakatu Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku patrzy para: oboje uśmiechnięci, ujmujący, zakochani, czuli, niezwykli… To Danuta i Tomasz Gątkiewiczowie – wierni od 30 lat melomani Filharmonii Białostockiej, a teraz Opery i Filharmonii Podlaskiej. Zapraszają na piątkowy koncert symfoniczny do sali przy ul. Podleśnej.
Autor: Dorota Sawicka, OiFP
„Miłość do muzyki jest z nami od zawsze” – zapewniają z plakatu. I rzeczywiście, wiele osób przychodzących regularnie na koncerty, zna tę parę. Mają swoje miejsca i rytuały. Pani Danuta na przykład w każdy czwartek chodzi do fryzjera, bo w piątek ma święto – wyjście na koncert.
Pani Danuta i Pan Tomasz swoją niewymuszoną elegancją i niezwykłym ciepłem zwrócili na siebie uwagę „nadwornego” fotografa Opery i Filharmonii Podlaskiej – Michała Hellera. To on wymyślił, by w tym sezonie na plakatach promujących koncerty symfoniczne i kameralne pojawili się melomani: ci znani i nieznani, ale zawsze niezwykli.
Jak powstawał plakat? – o tym opowiada w swoim felietonie w Gazecie Wyborczej Wojtek Koronkiewicz: „…To była środa. Do budynku opery wchodzą objęci Pani Danuta i Pan Tomasz. Idą powoli, bo Pan Tomasz już nie biega tak rączo jak niegdyś. Idziemy do charakteryzatorni. I staje się rzecz niezwykła. Wszystkie panie charakteryzatorki zakochują się momentalnie w Pani Danucie i w Panu Tomaszu. Ja też jestem już zresztą ugotowany po same uszy. Nagrywam dłuższy czas, po czym zauważam, że wcale nie włączyłem kamery. Co chwila ktoś wchodzi do pokoju, wbiega tam w ważnej sprawie, po czym nagle milknie, zwalnia, przystaje, uśmiecha się i zostaje. Czary!
Pani Danuta trafia do rąk fryzjerki. W jej torebce dzwoni telefon. To dotychczasowa fryzjerka Pani Danuty dzwoni, aby zapytać, o której ma jutro przyjechać. Jutro bowiem czwartek. I fryzjerka sama przyjeżdża po klientkę i zabiera do swego zakładu, po czym odwozi do domu. Ale tym razem nie będzie to konieczne. Fryzura właśnie bowiem powstaje.
„Ja już nie muszę tak często się czesać!” – roześmiał się Pan Tomasz. Bo Panu Tomaszowi niewiele już włosów na głowie zostało. „Szkoda, że nie widzieli go Państwo 35 lat temu” – mówi pani Danuta – „na wszystkich zdjęciach stoi otoczony wianuszkiem pań. Choćby wokół było 10 mężczyzn – wszystkie i tak zawsze wisiały na Nim”.
Wychodzimy do foyer. Tam Michał będzie robił zdjęcie. Słychać strzał migawki. Jeden, drugi, trzeci…”
Danuta i Tomasz Gątkiewiczowie otrzymali podczas piątkowego koncertu (8 listopada) pamiątkowy plakat oraz honorowy abonament do Opery i Filharmonii Podlaskiej obejmujący koncerty od stycznia do czerwca 2014 roku.
„Nie oczekiwałam, że to szaleństwo będzie miało taki finał” – powiedziała zaskoczona Pani Danuta odbierając kwiaty, plakat i abonament.
Państwo Gątkiewiczowie są bohaterami plakatu zapowiadającego kolejny koncert w Sali przy ul. Podleśnej. W najbliższy piątek (15 listopada) Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Monika Wolińska. Na skrzypcach zagra Piotr Pławner. A w programie wieczoru: Z. Noskowski – Uwertura koncertowa „Morskie Oko” op. 19; P. Glass – I Koncert skrzypcowy; J. Sibelius – I Symfonia e-moll op. 39.
Piotr Pławner
Jego gra i talent zostały wielokrotnie uznane przez międzynarodową krytykę: „Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach” („Stuttgarter Zeitung“), „To wyjątkowy, nieskazitelny talent” („The Times“). Lord Yehudi Menuhin nazwał Artystę skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.
Absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. H. Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie, gdzie został wyróżniony nagrodą specjalną „Tschumi-Preis” za najlepszy dyplom solistyczny (1995). Jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranicą. Najważniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im. H. Szerynga (1994), 44. Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995). Koncertował w wielu krajach europejskich, Azji, Stanach Zjednoczonych i Ameryce Południowej. Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii. W ostatnich latach wykonał archiwalne nagrania z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Suddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. Od 2002 roku wykłada na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Konserwatorium im. W. Lutosławskiego w Krakowie.
Monika Wolińska
W 2009 roku zadebiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall – był to pierwszy w historii koncert, podczas którego za pulpitem dyrygenckim stanęła Polka. Po występie zwieńczonym ogromnym sukcesem David Dubal, słynny krytyk amerykański, powiedział: „Monika posiada to, czego brakuje wielu współczesnym dyrygentom – wielką wrażliwość i wspaniałe wyczucie brzmienia instrumentów”. Artystka ukończyła trzy kierunki studiów: skrzypce w klasie prof. H. Bałabana, prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych w klasie prof. J. Staneckiego (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy) oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. R. Dudka (Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie). Edukację artystyczną kontynuowała uczestnicząc w kursach mistrzowskich. W latach 2003–2009 współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Warszawie. W sezonie artystycznym 2007/2008 pełniła funkcję stałego dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, asystowała także prof. K. Pendereckiemu. Od 2004 roku współpracuje w charakterze asystentki z Maestro J. Semkowem. Koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą. Dokonała prawykonań i nagrań archiwalnych utworów symfonicznych. W 2012 roku otrzymała tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej (dyscyplina artystyczna: dyrygentura) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W 2005 roku opublikowała książkę o polskim dyrygencie S. Wisłockim. W 2012 roku ukazała się debiutancka płyta Artystki nagrana z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Płyta otrzymała znakomite recenzje zagraniczne i została nominowana do Nagrody Muzycznej Fryderyk 2013. Od tego roku Artystka pełni funkcję dyrygenta Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej. Została odznaczona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.