Reklama

Medea między wschodem a zachodem – Ovljakuli Chodżakuli w Krasnogrudzie

Data:

- Reklama -
Spotkanie w Krasnogrudzie prowadził Krzysztof Czyżewski (na zdj. z reżyserem Ovjakuli Chodżakuli i z tłumaczką).

Twórca teatralny z Azji Centralnej, przedstawiciel nurtu eksperymentalnego, łączący w swoich spektaklach elementy szkoły rosyjskiej z najnowszym trendem do suwerenności, gościł w niedzielę – 12 stycznia w Krasnogrudzie. Latem w Sejnach wyreżyserować ma kolejną sztukę.

Zapowiadana współpraca z sejneńskim „Pograniczem” będzie oparta na realizacji kolejnej inkarnacji mitu o Medei. Chodżakuli, absolwent Sowieckiej Akademii Teatralnej w Taszkencie, ale i uczestnik warsztatów teatralnych prowadzonych przez brytyjskiego reżysera Petera Brooka, po raz kolejny zajmie się opowieścią o żonie Jazona.

Ovljakuli Chodżakuli uznawany jest za najwybitniejszego reżysera tamtej części świata, umieszczającego w swoich sztukach wątki dramatyczne rodem z Eurypidesa, Seneki i Szekspira, a także obrzędowość Turkmenistanu, Kazachstanu i Tadżykistanu. Chodżakuli jest również twórcą nowego języka teatru – poza sferą jakichkolwiek wpływów politycznych. Reżyser jest bowiem bezpaństwowcem. Mimo że podróżuje bez paszportu, świetnie porozumiewa się językiem sztuki, który umożliwia mu pracę nad realizacjami teatralnymi w różnych częściach świata. Jego historie Medei prezentowane były m.in. w Rosji, Japonii, Indiach.

Tragedią Medei Ovljakuli Chodżakuli zainteresował się za namową jednej z aktorek, z którymi współpracował. – Nie zastanawiałem się wcześniej nad tą historią – przyznał podczas spotkania, dodając, że w ciągu 20 lat pracy artystycznej regularnie wraca do tego tematu. Ostatni jego spektakl, eksploatujący wewnętrzny dramat Medei – strażniczki dawnych praw i zwyczajów, został wystawiony w ubiegłym roku.

Punktem stycznym wszystkich jego spektakli jest realizacja sztuk w języku oglądającej je publiczności (za każdym razem Chodżakuli współpracuje z tłumaczem), a także mocne zakorzenienie w teatrze jednego aktora i elementach orientalnego teatru lalek (orta oyunu czy karagöz). Niektóre jego realizacje teatralne, jednocześnie łącząc obrzędowość Azji Centralnej, odwołują się do teatru greckiego, w którym na scenie występowali wyłącznie mężczyźni (mężczyzna Medeą).

Ovljakuli Chodżakuli podczas spotkania w kawiarni „Piosenka o porcelanie” czyny mitologicznej Medei przeanalizował również pod względem zdarzeń z historii swojego kraju – nagranie ze spotkanie dostępne będzie na stronie: www.pogranicze.sejny.pl.

Ovljakuli Chodżakuli – urodzony w 1959 roku, jest niezależnym reżyserem teatralnym. Pracował w teatrach w Turkmenistanie, Ukrainie, Kirgistanie, Kazachstanie, Rosji, Francji czy Uzbekistanie.

Wyreżyserował 60 sztuk teatralnych autorstwa uznanych światowych i klasycznych dramaturgów takich jak: Eurypides, Sofokles, William Shakespeare, George Byron, Oscar Wilde, Thomas Mann, Gotthold Lessing, Carlo Goldoni, Eduardo De Filippo, Dario Fo, Franca Rame, Garcia Lorca, Kobo Abe, Monzaemon Chikamatsu czy Alisher Navoi.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Nowa rektor Państwowej Uczelni Zawodowej w Suwałkach wybrana. To dr Małgorzata Andryszczyk

W poniedziałek, 22 kwietnia Kolegium Elektorów Państwowej Uczelni Zawodowej...

PIG informuje: Nadchodzi koniec ocieplenia klimatu

Państwowy Instytut Geologiczny (PIG) w swojej najnowszej prognozie, przekazanej...

Za nami Panzer Kickboxing Night 6 (foto)

W gali kickboxingu PKN 6, która odbyła się w...

Ulga dla pracujących seniorów

Osoby, które po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego nie pobierają...