Reklama

Entuzjazm – Elementarz – Edukacja – Efekt… Kręcimy „Bączkiem książkowym” od końca

Data:

- Reklama -

W cyklu dotyczącym publikacji dla dzieci i młodzieży – kilka nowości, książek wartych uwagi i kilka słów o nowym „podręczniku rządowym”.

Autor: ADA

Autorom poniższych publicznych wypowiedzi poświęcam tytułowy EFEKT

egzamin – ewaluacja – ewakuacja – egzystencja

BYCIE GŁĄBEM JEST W POLSCE MODNE

Akcje społeczne, które mają podnieść poziom czytelnictwa w Polsce, nie będą skuteczne. Jest wręcz przeciwnie – liczba czytelników będzie spadała. Dlaczego? Ludzi czytających się nie ceni i nie nagradza – diagnozuje autor wypowiedzi i dodaje, że w Polsce jest moda na bycie głąbem.

zajac-poziomkaZ książki Ewy Chotomskiej – „Zając Poziomka”:

Jeszcze w czerwcu rozbiegamy się w cztery strony świata i z największą dokładnością sprawdzamy, gdzie rośnie kapusta. Codziennie wieczorem robimy szczegółowy szkic okolicy. Zamożniejsze zające ułatwiają sobie pracę, wpisując wszystkie dane w pamięć komputera. W ten sposób powstaje dokładna mapa kapuścianego kraju, to znaczy – chciałem powiedzieć – kapuścianych upraw w całej Polsce. Kiedy wszystko już dokładnie wiadomo, sam Zajęczy Król przelicza ilość główek kapusty na ilość zajęcy zarejestrowanych w urzędzie centralnym naszego Zaczarowanego Lasu i według wieku, potrzeb i zasług przydziela każdemu odpowiednią ilość główek kapusty. Żeby było sprawiedliwie, część z nich musi pozostać dla tych, którzy ją zasiali – z rozdziału „Sierpień. Święto Kapusty”.

1995 – NAJGŁUPSZY ROCZNIK OD LAT

Coś jest nie tak z tegorocznymi maturzystami. Powinni pogłówkować, ale najwyraźniej im się nie chciało. Słabe wyniki mogą być efektem źle działającego systemu edukacji. Wcześniej słabiutko poszedł im test szóstoklasisty i egzamin gimnazjalny. Leniwi, pozbawieni determinacji…

elementarzW odpowiedzi proponuję „Bajkę o sowie” Aleksandra Fredry.

„Głupie wszystkie ptaki!” –
rzekła sowa.
Na te słowa
Jaki taki
Dalej w krzaki;
Miłość własną ma i ptak.
Ale śmielszy stary szpak
Gwizdnie, skoczy
Jej przed oczy
I zapyta jejmość pani,
Z jakich przyczyn wszystkich gani.
„Boście ślepi”. – „Bośmy ślepi?
A któż widzi lepiej?”
„Ja, bo bez słońca pomocy
Widzę w nocy”.
Na to odrzekł stary szpak:
„Widzieć zawsze wszystkim wspak
To nie chluba,
Słowo luba.
Możeś mądra – niech tak będzie,
Lecz twą mądrość kryje cień,
A tymczasem słychać wszędzie:
Każda sowa głupia w dzień!”.

EDUKACJA

energia – ekspresja – ekspansja – eksploracja – eksplikacja – eksploatacja

Na pytanie dziennikarza: JAKIEGO CZŁOWIEKA LEPI DZIŚ SZKOŁA? Odpowiedź brzmiała: Polska szkoła nie wie kogo i po co lepi. Szkoła nie wie, po co kształci dzieci. Trudno powiedzieć, co będzie za pięć lat, tymczasem mamy podręczniki i scholastykę sprzed stu lat. Współczesna szkoła to jedynie ścieżka zdrowia, którą trzeba przejść. Pomagam w tym mojemu dziecku, ale nie widzę w tym sensu. (…) Szkoła uczy czytać i pisać, co się przydaje, ale nie kształtuje, tylko okalecza. Nie rozwija, jedynie ocenia i tresuje…

jak-wytrzymac-w-szkole-i-nie-zwariowacPomocą może służyć „Niezbędnik nastolatka. Jak wytrzymać w szkole i nie zwariować” autorstwa Anieli Cholewińskiej – Szkolik.

Z rozdziału Nie bój się protestować, czyli o tym, kiedy powiedzieć „nie”: A co to za problem powiedzieć „nie”? Niestety, choć teoretycznie większość z nas jest gotowa protestować, kiedy dzieje się coś niedobrego, w rzeczywistości strach często nas paraliżuje. W obliczu zagrożenia nie potrafimy wydobyć z siebie słowa i po prostu albo przyzwalamy na zło, albo uciekamy, nie chcąc mieć z danym zdarzeniem nic wspólnego. Owszem, mówienie „nie” w pewnych sytuacjach bywa bardzo trudne i wymaga dużej odwagi cywilnej, ale pozwala zachować czyste sumienie i zdobyć szacunek innych ludzi. Najważniejsze, żeby przełamać swój wewnętrzny strach i powiedzieć „nie” po raz pierwszy. Następnym razem będzie już dużo łatwiej, a przy kolejnym nawet nie będziesz się zastanawiał. Dlatego zacznij reagować od zaraz.

W okienku „Głos książki” fragment tego rozdziału czyta Jan Roszkowski:

ELEMENTARZ

eksperyment – ekwipunek – e-book – ekspens

okladka1okladka2Nasz Elementarz. Podręcznik do szkoły podstawowej – klasa 1

Wydanie I, 2014
Wydawca: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Autorki: Maria Lorek, Lidia Wollman
Konsultantki merytoryczno-dydaktyczne: dr hab. Eugenia Rostańska,mgr Eleonora Nieurzyła
Recenzenci: recenzja merytoryczno-dydaktyczna i polonistyczna – dr hab. Małgorzata Żytko,prof. UW;
społeczna – prof. zw. dr hab. Ewa Filipiak; matematyczna – mgr Agata Ludwa;
przyrodnicza – dr Marek Piotrowski; językowa –prof. dr hab. Jerzy Podracki; ds. bezpieczeństwa
– dr Bogumiła Bogacka-Osińska; ds. równościowych – dr Iwona Chmura-Rutkowska
Redaktor merytoryczna: Magdalena Chlebowska
Redaktor językowa: Monika Niewielska
Dyrektor artystyczny, koncepcja graficzna: Artur Matulaniec
Grafik, projekt okładki: Katarzyna Trzeszczkowska

 

Podręcznik składa się z czterech części. Od września 2014 eksperymentalnie „zafunkcjonuje” w naszych szkołach jako własność placówki z oddaniem do użytku każdemu uczniowi klasy pierwszej. Frajdę będą miały dzieci tego rocznika, bo otrzymają książki nowe, pachnące farbą drukarską i podpiszą je imieniem i nazwiskiem jako numer 1.

123

Ciekawa jestem, jaką minę zaprezentuje dziecko podpisujące się jako numer 3. Ileż to pracy wychowawczej trzeba będzie włożyć w utrzymanie odpowiedniego stanu estetycznego książki. Mam przed sobą kilka elementarzy pierwszaków, po rocznym okresie użytkowania, i stąd rodzą się moje wątpliwości. Właściciele tych książek nie chcą nawet słyszeć o oddaniu ich komukolwiek – wszak to „taka pamiątka”. Z jakim rozrzewnieniem, my – starsi, sięgamy po wznowienia wydawnicze Elementarza Mariana Falskiego, pojawiające się w ostatnich latach dość często na półkach księgarskich.

 

Ale wróćmy do „rządowego” Elementarza, bo tak potocznie zaczynają go wszyscy nazywać. Budowa podręcznika przejrzysta, czytelna, wydzielono kolorem treści z zakresu edukacji humanistycznej, matematycznej, przyrodniczej, artystycznej i społecznej. Zróżnicowano teksty dla ogółu uczniów i dla chętnych. Polecenia zabaw i zadań do wykonania umożliwią wszechstronny rozwój dziecka. Nadzieję w powodzenie w osiąganiu zamierzonych efektów wychowawczo-dydaktycznych upatruję w kompetencjach zawodowych nauczycieli i utrzymaniu dobrych relacji z domem rodzinnym dziecka. Świadomi, mądrzy Rodzice i ich rozumne dzieci – to zgrany zespół klasowy, który szybko podejmuje wspólne przedsięwzięcia na rzecz szkoły i środowiska, przez lata pozostaje w dobrych stosunkach ze sobą i nauczycielami.

12 z 13 tysięcy szkół podstawowych zamówiło w MEN „Nasz Elementarz”. Co to oznacza? Ponad 560 tys. uczniów z całej Polski skorzysta z przygotowanego przez MEN podręcznika.

  • Kontrowersje wokół podręcznika:

WSiP – MEN skopiowało 30 proc. treści, czyli około 30 z 96 stron w swoim elementarzu dla pierwszoklasistów – powiedział podczas konferencji prasowej Jerzy Garlicki, prezes zarządu WSiP. W ministerialnym podręczniku mają nawet znajdować się elementy, które WSiP chciało wykorzystać w tegorocznej publikacji. Joanna Dębek, rzecznik prasowy MEN zaprzecza.

– Prace nad podręcznikiem w idealnych warunkach trwają ponad 2 lata – wyjaśnia Anna Borchard, redaktorka z WSiP. Koszt takiej pracy to kilka milionów złotych – w zależności od grupy docelowej, ilości przeprowadzonych wcześniej badań, prób – dodaje.

5 mln złotych, z czego 150 tys. zł otrzyma przewodnicząca zespołu MEN, Maria Lorek. Czy WSiP będzie ubiegało się o odzyskanie 30 proc. tej sumy?

Eksperci znaleźli w nowym podręczniku 100 błędów.

Niedawna nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadziła możliwość wydawania przez Ministra Edukacji własnego rządowego podręcznika. Według zapowiedzi rządu, ma on być dostępny już od tego roku szkolnego. Biorąc pod uwagę termin wejścia w życie nowelizacji (marzec 2014), na opracowanie od podstaw nowego elementarza, pozostaje tylko parę miesięcy.

Już podczas procesu legislacyjnego wielu przedstawicieli stron społecznych  zwracało uwagę na przygotowywanie nowelizacji i podręcznika w niepotrzebnym pośpiechu. Forum Obywatelskiego Rozwoju poprosiło, w trybie wniosku o informację publiczną, o dokumenty związane z wyborem autorów i przygotowaniem materiałów edukacyjnych.

Okazuje się, że bezprecedensowy pośpiech w tworzeniu podręcznika skutkuje wątpliwościami prawnymi zarówno w kwestii wyboru autorów podręcznika, jak i wątpliwościami odnośnie naruszenia dobrych praktyk.

Według FOR podręcznik był przygotowywany przed rozpoczęciem prac nad ustawą. W efekcie, w momencie wejścia ustawy w życie, MEN posiadał już gotowe: rozkład materiału do pierwszej części podręcznika; opracowaną graficznie makietę podręcznika oraz koncepcje graficzne części literackiej, polonistycznej i przyrodniczej; wstępne projekty okładek oraz wybrano wiodących ilustratorów podręcznika.

W naszej ocenie, jest to rażące naruszenie dobrych praktyk oraz idei procesu legislacyjnego. Okazuje się bowiem, że Ministerstwo Edukacji rozpoczęło prace nad podręcznikiem nie tylko zanim projekt ustawy został przegłosowany, ale zanim w ogóle rozpoczęto nad nim prace.  W tej sytuacji, można mówić o iluzji procesu legislacyjnego – nawet jeśli okazałoby się, że urzędnicy podjęli tę decyzję bez złamania prawa, pokazuje to fasadowość konsultacji społecznych, prac parlamentarnych oraz debaty publicznej. Rozpoczęcie prac nad podręcznikiem przed nadaniem Ministrowi odpowiednich kompetencji oznacza, że rząd nie miał zamiaru brać pod uwagę innego punktu widzenia, niż własny.

Autora podręcznika wybrano w jeden dzień. Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczynając proces wyboru autora podręcznika rządowego 17 marca 2014 r. wnioskiem o wszczęcie postępowania, uprzedziło wejście ustawy w życie (22 marca 2014). Proces ten zakończył się już dzień później, z uwagi na to, iż MEN stwierdziło, że konieczność wydania podręcznika przed rozpoczęciem roku szkolnego pozwala przeprowadzić zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a pkt 4 Prawa zamówień publicznych (przeprowadzenie przetargu uniemożliwiłoby terminową realizację zadań). Na podstawie rekomendacji z Ośrodka Rozwoju Edukacji,  Ministerstwo Edukacji Narodowej wybrało na autorki części pierwszej podręcznika – Marię Lorek oraz Lidię Wollman, w osobnym postępowaniu.

Warto przypomnieć, że Maria Lorek pracowała nad podręcznikiem już od stycznia, a do negocjacji nie zaproszono innych potencjalnych twórców – przetarg był więc fikcją. Jednocześnie, wchodząca w życie nowelizacja ustawy, nie zobowiązywała Ministra Edukacji Narodowej do opracowania podręcznika już na rok szkolny 2014/2015 – trudno więc mówić o tym, że przetarg uniemożliwiłby wykonanie zadań. Źródło: FOR 

ENTUZJAZM

empatia – etos – ejdetyzm

Zaczynamy od początku. Długie uszy – tak, białe zęby – to też, ale przede wszystkim ENTUZJAZM. Zając Poziomka ma go bez liku, zaraził nim nawet rozsądną Rozamundę i Was też chętnie zarazi! Z nim wszystko smakuje lepiej, i główka kapusty, i pierwszy dzień w szkole. Powodzenia!

  • Książka zauważona

zajac-poziomkaZając Poziomka
Autorzy: Ewa Chotomska, Andrzej Grabowski
Ilustrator: Iwona Cała
Wydawnictwo Literatura, Łódź 2013

Dołączono grę planszową dla całej rodziny.

Ewa Chotomska – autorka tekstów piosenek dla dzieci, m.in. Mydło lubi zabawę, Myj zęby, Moja fantazja. Scenarzystka programów telewizyjnych (Tik-Tak, Fasola, Domowe przedszkole, Młynek). Reżyserka wideoklipów. Od ponad trzydziestu lat kierownik znanego z telewizji i licznych koncertów zespołu dziecięcego Fasolki. Popularna Ciotka Klotka z legendarnego Tik-Taka.

Andrzej Marek Grabowski – ukończył pedagogikę na Uniwersytecie Warszawskim. Od lat współpracuje z Telewizją Polską, dla której stworzył ponad tysiąc programów dla dzieci, m.in.: Tik-Taka, Wyprawy Profesora Ciekawskiego, Ciuchcię i Budzik. Autor kilkudziesięciu scenariuszy filmów animowanych, kilkuset piosenek (Witaminki, Kulfon, co z ciebie wyrośnie?, Bursztynek) oraz kilku książek. Współzałożyciel zespołu Fasolki, który śpiewa wiele jego piosenek.

jak-wytrzymac-w-szkole-i-nie-zwariowacJak wytrzymać w szkole i nie zwariować – niezbędnik nastolatka.
Autor: Aniela Cholewińska-Szkolik
Ilustracje: Wojciech Stachyra
Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa 2012

Przestań się stresować szkoła, zajrzyj do tej książki i zobacz, jak sobie radzić, bo w szkole można przetrwać – w końcu udało się to już niejednemu – trzeba tylko wiedzieć jak!

Indeks:
A – Agresja, Antypatia, Asertywność
B – Bibliotekarka
D – Dobre maniery, zachowanie, Dyrektor
H – Hobby, marzenia
I – Integracja
K – Komunikacja niewerbalna, Komunikacja werbalna
L – Lenistwo
N – Nauczyciel: przedmiotu, tyran, gaduła, innowator, konkretny, roztargniony, Niebezpieczeństwo, Nowa szkoła, Nowe technologie, Nuda w szkole
O – Odpowiedzialność, Odpowiedź ustna
P – Pedagog, Problemy z nauką, Przyjaźń
S – Sekretarz szkoły, Sport, Styl, Sympatia
Ś – Ściąganie
T – Talent, Tolerancja, Typy osobowości
W – Wagary, Własny styl, Woźna, Współpraca, Wychowawca
Z – Zainteresowania, Zaufanie, Zdrowy tryb życia, Zmiana szkoły

edukacyjki-ucz-sie-i-bawEdukacyjki – od 6 lat
Centrum Edukacji Dziecięcej
Grupa Wydawnicza Publicat S.A.

Seria aktywizujących książeczek rozwijających zręczność manualną, samodzielne myślenie, wyobraźnię i spostrzegawczość. Dobrane do nich ćwiczenia zawierają krzyżówki, labirynty, rebusy, szarady i inne łamigłówki tak opracowane, aby dzieci przy ich rozwiązywaniu znakomicie się bawiły oraz doskonaliły swoje rozmaite zainteresowania.

przygody-z-piratamiPrzygody z piratami
Autor: Jarosław Cieśla
Ilustracje: Agnieszka Czamara
Wydawnictwa REA, Warszawa 2011

Opowiadania z łamigłówkami i zagadkami. Książka opowiada o przygodach rodzeństwa – Majki i Kacpra. Pewnego razu znajdują oni w butelce list z prośbą o ratunek. Przemierzają morza i oceany, odwiedzają nieznane wyspy, poznaj nowych przyjaciół. Będą też musieli stanąć oko w oko z piratami. Jest to nietypowa książeczka, bo nie czyta się jej strona po stronie, ale przeskakuje się do kolejnych zadań według wskazówek w rozwiązaniach. Od tych rozwiązań zależą dalsze przygody Majki i Kacpra.

Przygotuj więc kolorowe kredki, długopis lub ołówek i ruszaj w poszukiwaniu przygody.

zeszyt-pieciolatka-akademia-detektywaAkademia detektywa Pozytywki
Autor: Grzegorz Kasdepke
Ilustracje Piotr Rychel
Wydawnictwo Nasz Księgarnia, Warszawa 2010

Seria zeszytów edukacyjnych zawiera zestawy ćwiczeń dla dzieci w wieku od 2 do 5 lat. Zadania dobrane są odpowiednio do wieku i możliwości dziecka, zapewniają mu dobrą zabawę, jednocześnie wspierając rozwój kompetencji poznawczych, intelektualnych i emocjonalnych.

Encyklopedia przedszkolaka: Savoir-vivre

Redaktor prowadzący: Anna Jackowska
Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 2013

Kategoria: naklejanki

Ćwiczenia zawarte w książeczce przybliżają dzieciom zasady dobrego wychowania, jednocześnie rozwijając ich podstawowe umiejętności i logiczne myślenie, sprawność manualną, koncentrację, spostrzegawczość oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Motywacją do rozwiązywania zadań będą z pewnością ulubione zabawy maluchów, m.in. poszukiwanie i naklejanie nalepek, łączenie punktów, znajdowanie różniących się elementów, czy kolorowanie.

  • Głos książki

Zając Poziomka Ewy Chotomskiej. Czyta Jan Roszkowski.

  • Konkurs czytelniczy

Do końca wakacji czekamy na zdjęcia, plastyczne opracowania treści z książki „Masz prawa, człowieku”. Nasz adres: Niebywałe Suwałki, ul. Innowacyjna 1 lok. 101, Suwałki; redakcja@niebywalesuwalki.pl. Nagrodami są książki.

  • Wkrótce:

Książki z serii „Dzieci filozofują” – o realizacji projektu zajęć z filozofii w szkole podstawowej.
Czytamy bajki metodą sylabową… oraz 1001 szlaczków na różne tematy.
Artykuł „Drugie oblicze szkoły”.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

II Ogólnopolski Test Dysleksji

Borykasz się z trudnościami w nauce? Czy rozumienie tekstu...

Wystawa „Drzewo” – twórcza i ekologiczna akcja uczniów

Wystawa uczniów Zespołu Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego...

Jarosław Zieliński w obronie Mickiewicza, Kochanowskiego i Konopnickiej

Interpelacja poselska Jarosława Zielińskiego z PiS, skierowana do Minister...

Zimowe czytanie z Naszą Księgarnią

Czytamy coraz chętniej i więcej, często sięgamy po publikacje...