Ogłaszamy świąteczny konkurs fotograficzny. Wygraj nagrody o wartości 2 tys. zł

aparatOd kilku lat Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Suwalsko-Augustowskie” organizuje akcję „Świąteczny karp”, promującą ideę humanitarnego traktowania ryb. W tym roku społeczna inicjatywa przyjmie formę konkursu fotograficznego pod hasłem „Rybim Okiem”, w którym można będzie wygrać cenne nagrody.

Co roku w okresie przedświątecznym media lokalne i ogólnopolskie podnoszą temat humanitarnego traktowania ryb. Karp – symbol świątecznego stołu – znajduje się w centrum działań organizacji pomagających zwierzętom i akcji społecznych związanych z tą właśnie tematyką. Również i Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Suwalsko-Augustowskie” kilka lat temu wpisała na listę swoich stałych inicjatyw społeczne działanie pod nazwą „Świąteczny karp”.

– Jednym z strategicznych celów, dla których powstała Lokalna Grupa Rybacka „Pojezierze Suwalsko-Augustowskie”, było promowanie zrównoważonego rozwoju i inicjatyw związanych z ochroną środowiska. Zastanawialiśmy się nad tym, jakiego rodzaju działania możemy podjąć wspólnie, by ten plan zrealizować – wspomina Cezary Cieślukowski, prezes Lokalnej Grupy Rybackiej. Cieślukowski dodaje, że pomysł kampanii „Świąteczny karp” wypłynął na kanwie debaty dotyczącej mało humanitarnego traktowania karpi przed Bożym Narodzeniem.

Pierwsza akcja społeczna odbyła się niedługo po tym. Był rok 2010. – Kampania polegała na tym, że nagłośniliśmy w mediach lokalnych temat humanitarnego traktowania karpi, a żeby nie być gołosłownym, przeprowadziliśmy w sklepach sprzedających ryby akcję rozdawania rynienek do przenoszenia ryb z miejsca zakupu do domu. Korzystaliśmy z pomocy młodzieży – wolontariuszy – wskazuje Cezary Cieślukowski. Efekt był taki, że wielu handlowców zaczęło korzystać z rynienek w regularnej sprzedaży.

W następnych latach „Świąteczny karp” ewoluował. W ramach akcji odbyły się m.in. konkurs na najlepszy przepis na danie z ryb słodkowodnych; cykl działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, wreszcie Międzyszkolna Olimpiada Wiedzy o Karpiu, czy połączony z „Bazarkiem Świątecznym” konkurs kulinarny. Każda z inicjatyw wiązała się uzyskaniem „wartości dodanych” – nie tylko rozpowszechnienia informacji na temat humanitarnego traktowania ryb, ale także integracji lokalnych środowisk, czy rywalizacji na zasadach fair play dzieci i młodzieży, zakończonej wręczeniem akwariów z wyposażeniem. Dzięki współpracy LGR z organizacjami ogólnopolskimi, informacje o działaniu społecznym na Suwalszczyźnie zyskały wymiar ponadregionalny.

Lokalna Grupa Rybacka trzyma więc stronę tych istot, które „głosu nie mają”. – Ryba też jest zwierzęciem, zasługuje na „ludzkie traktowanie”. Warto mieć tę świadomość – przekonuje Cezary Cieślukowski.

Rybim Okiem 155Tegoroczna odsłona akcji społecznej połączona jest z konkursem fotograficznym, który rozpocznie się 1 grudnia i potrwa do 10 grudnia, promować będzie kreatywność i empatię ludzi. Przez ponad tydzień na portalu społecznościowym Facebook i na stronie internetowej www.rybimokiem.eu fotografujący amatorzy będą mogli zgłaszać swoje zdjęcia, stanowiące interpretację hasła „Rybim Okiem. Świąteczny karp – humanitarne traktowanie”. Główny cel konkursu jest bowiem taki sam jak dotychczasowych działań – to próba uwrażliwienia lokalnej społeczności na potrzebę humanitarnego traktowania zwierząt, a w szczególności ryb w okresie świątecznym.

Autorzy najlepszych fotografii będą walczyć o nagrody o wartości 2 tys. złotych. Grand Prix konkursu „Rybim Okiem” to udział w kilkudniowym, zimowym warsztacie na Suwalszczyźnie, prowadzonym przez znakomitych fotografików – Piotra Malczewskiego i Radosława Krupińskiego. Szczegóły na stronie: piotrmalczewski.com.

Laureat I miejsca otrzyma nagrodę rzeczową – wskazany przez siebie sprzęt lub akcesoria fotograficzne o wartości 600 zł. Uczestnicy konkursu, którzy zajęli kolejne miejsca, otrzymają na tych samych zasadach nagrody rzeczowe o wartości odpowiednio – 350 zł i 200 zł.

Wręczenie nagród odbędzie się podczas specjalnego spotkania, połączonego z degustacją dań rybnych, w Restauracji OPEN Suwalszczyzna w Suwałkach. Regulamin konkursu – informacje na temat terminów, nagród, zasad uczestnictwa można znaleźć na stronie: www.rybimokiem.eu

Regulamin poniżej (PDF):

O czym warto pamiętać, kupując żywą rybę?

Wytyczne Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie postępowania z żywymi rybami będącymi przedmiotem sprzedaży detalicznej.

Warto zwrócić uwagę na opakowania stosowane do transportu żywych ryb:

  • bez wody, pozwalające na wykorzystanie naturalnej wymiany gazowej przez powierzchnię skóry – zasadą stosowania takiego opakowania jest to, aby ryba nie stykała się całą powierzchnią skóry z opakowaniem, jak to np. ma miejsce, gdy ryba zostanie owinięta torbą foliową. W celu zapewnienia właściwej wymiany gazowej opakowanie powinno posiadać elementy odsuwające ciało ryby od powierzchni opakowana np. pojemniki z „ożebrowaniem” lub odpowiednio perforowany wkład z tworzywa umieszczony wokół ciała ryby. Dodatkowo torba, w której umieszczona jest ryba, musi pozostawać niezawiązana.

  • z wodą – podstawowe znaczenie ma zapewnienie rybie możliwości przyjęcia naturalnej pozycji, w przypadku pojemnika o sztywnych ścianach, lecz także w przypadku foliowego worka, kluczowe znaczenie ma rozmiar, tak aby ryba nie znajdowała się w nienaturalnej pozycji lub nie była wygięta bez możliwości zmiany pozycji; z uwagi na brak możliwości stałego napowietrzania ilość wody w opakowaniu powinna być co najmniej w stosunku 1:2 masy karpia do masy wody.

3 KOMENTARZE

  1. Może lepiej by było, zeby hodowca /sprzedawca/ karpia uśmiercił na rynku, jak ma się męczyć podczas przewożenia do domu w worku foliowym lub czymś podobnym.. Co fachowcy od ryb na to? Ja jestem za, bo nie potrafię zabić karpia i wolę żywego nie kupować.

Dodaj komentarz