W wiosenny weekend, w dniach 17-19 kwietnia 2015 r. w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie zainaugurowano sezon letni. Odbyły się tam jubileuszowe 20. Targi Turystyki i Wypoczynku „Lato”.
Źródło: Renata Zakrzewska, SIRT
Impreza cieszyła się dużą popularnością. Na targach nie zabrakło silnej reprezentacji niemal wszystkich regonów Polski. Na ich tle szczególnie wyróżniła się Suwalszczyzna. Z inicjatywy Suwalskiej Izby Rolniczo-Turystycznej i Miasta Suwałki zaaranżowano pokaźne stoisko (ponad 100 m2), na którym wspólnie promowały się trzy miasta regionu. Natomiast główną atrakcją był Baśniowy Szlak (www.basniowyszlak.pl) – innowacyjny produkt sieciowy obejmujący cały region, od pogranicza polsko-litewskiego przez Dolinę Rospudy po Puszczę Augustowską, reprezentowany przez Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, Miasto Sejny, Gminy: Bakałarzewo, Rutkę-Tartak i Puńsk, Ośrodek Maniówka oraz agroturystykę Janewiczówka.
Zgodnie z hasłem promocyjnym regionu „Suwalszczyzna kraina jak baśń”, stoisko utrzymane było w bajkowym klimacie. Na targi zjechał Baśniowy Tabor siedmiu wozów, przy których postaci z legend i utworów Marii Konopnickiej zachęcały do przyjazdu na Suwalszczyznę udzielając informacji, rozdając materiały promocyjne oraz częstując regionalnymi specjałami. Wszystko to w takt muzyki przygrywającego litewskiego zespołu ludowego z Puńska. Dodatkową oprawę muzyczną na scenie zapewnili także artyści zapraszający gości targów na kolejną edycję Suwałki Blues Festival, która odbędzie się w lipcu w stolicy regionu.
Turystom podobała się różnorodna oferta Suwalszczyzny, zwłaszcza pod kątem aktywnego wypoczynku i wczasów rodzinnych. Szeroki wachlarz możliwości wypoczynku, rekreacji i oferty kulturalnej można było znaleźć wśród propozycji Ośrodka Sportu i Rekreacji w Suwałkach, Urzędu Miejskiego w Suwałkach promującego markę „Pogodne Suwałki”, Suwalskiego Ośrodka Kultury, a także Augustowskiej Organizacji Turystycznej.
Odwiedzający stoisko mogli otrzymać wiele cennych wskazówek i bezpłatnych materiałów, takich jak mapy, przewodniki, plakaty i publikacje. Na stoisku cały czas trwał też konkurs wiedzy o Suwalszczyźnie, na którym rozdano aż ponad 700 nagród, w tym vouchery na weekendy dla dwojga w Hotelu VELVET i Hotelu LOFT 1898 oraz bezpłatne wstępy do atrakcji.
Stoisko Suwalszczyzny i produkt Baśniowego Szlaku zostały dostrzeżone i docenione przez odwiedzających targi oraz organizatorów. Kapituła konkursowa złożona z przedstawicieli głównych instytucji branżowych: Polskiej Izby Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej czy Ministerstwa Sportu i Turystyki wyróżniła Baśniową Suwalszczyznę za najbardziej profesjonalną obsługę stoiska w ramach całych targów.
Natomiast najważniejszym uhonorowaniem stoiska było zdobycie głównej nagrody HIT LATA 2015 w konkursie na najlepszą ofertę targową, szczególnie ważnej, bo wybieranej głosami publiczności.
Oferta Suwalszczyzny spotkała się ze szczególnym zainteresowaniem odwiedzających targi, a także mediów i przedstawicieli ważnych instytucji działających na polu turystyki. Mamy nadzieję, że znajdzie to przełożenie na ilość turystów odwiedzających nasz region już w najbliższym sezonie turystycznym.
Targi Turystyki i Wypoczynku „Lato” co roku przyciągają rzeszę zwiedzających. W tej edycji na stoiskach zaprezentowały się m. in. firmy i organizacje turystyczne z Kuby, Dominikany, Nepalu, Litwy, Ukrainy, Białorusi, Węgier, z kanaryjskiej Fuerteventury czy z Włoch. Krajem partnerskim tegorocznej edycji targów był Iran, prezentujący największe stoisko narodowe, zaś polskim regionem partnerskim targów po raz kolejny było Mazowsze.