Niedawno została wybrana nowa firma, która opracuje Strategię Promocji Miasta Suwałki na lata 2016-2020. Za 32,4 tys. zł, czyli kwotę prawie dwukrotnie niższą niż poprzednio, spółka EU-Consult z Gdańska swoje pomysły przedstawi już niebawem.
Hasło: Pogodne Suwałki, witacze i gadżety z Misiem UśMichem to tylko nieliczne pomysły, które w poprzednim dokumencie, obowiązującym w latach 2010 – 2015 zaproponowała firma WYG International z Katowic, współpracująca z urzędnikami z Wydziału Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miejskiego w Suwałkach. Pierwsza strategia promocji miasta za chwilę zostanie zastąpiona nowym dokumentem, a więc i nowymi pomysłami.
Przypomnijmy, że przedstawiciele firmy WYG International za swoją pracę otrzymali 61 tys. zł. Nie do końca wiadomo jednak, czy realizacja ich pomysłów przyczyniła się do skutecznego wypromowania Suwałk. Dlaczego? Z prostej przyczyny – nie określono efektów, jakie mają być uzyskane w wyniku kreowania wizerunku i marki miasta, a także nie określono wskaźników, przy pomocy których można dokonać oceny poziomu realizacji Strategii Promocji. To tylko niektóre z wniosków, jakie w wystąpieniu pokontrolnym z 2014 roku zawarli kontrolerzy NIK. Najwyższa Izba Kontroli zauważyła także, iż nie wszystkie z planowanych wydarzeń promocyjnych doszły do skutku, jednak – w ocenie podmiotu kontrolującego – nie miało to wpływu na osiągnięcie zamierzonych celów – przynajmniej od względem formalnym. Bardziej optymistyczny jest w ocenie działań Kamil Sznel, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Suwałkach. – Ewaluację Strategii Promocji Miasta Suwałki przeprowadzał co roku Wydział Kultury, podsumowanie działań było też prezentowane podczas posiedzeń Komisji Kultury, Sportu i Turystyki. Nigdy nie wnoszono zastrzeżeń – podkreśla Kamil Sznel. Dodatkowym argumentem, który podnosi Sznel jest też pozytywna ocena NIK. Faktycznie, kontrolerzy – pomimo stwierdzonych nieprawidłowości – pozytywnie ocenili działalność miasta w zakresie realizacji działań promocyjnych.
Teraz przed wyzwaniem staje EU-Consult z Gdańska. Spółka, której prezesem jest Krzysztof Gutta, zgodnie z wymaganiami przetargu ma czas do jesieni 2015 roku na zakończenie prac nad dokumentem. Firma z zewnątrz musi szybko zapoznać się ze zmianami, jakie zaszły w Suwałkach w ostatnich latach, wskazać skuteczne metody i narzędzia marketingu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem promocji gospodarczej, sportowej, turystycznej i kulturalnej. Co ciekawe, czasu jest niewiele, a zgodnie z wytycznymi, firma w proces tworzenia nowego dokumentu ma zaangażować mieszkańców, przedsiębiorców, przedstawicieli samorządu i organizacji pozarządowych. Czy pracownicy podmioty z innej części Polski poradzą sobie z wykreowaniem pomysłu na promocję nieznanego sobie miasta? Kamil Sznel jest dobrej myśli, podkreślając, że spojrzenie osób „z zewnątrz” może przynieść ciekawe, świeże rozwiązania. Jak zaznacza rzecznik prasowy UM w Suwałkach – to dobrze, że urzędnicy sami nie będą przygotowywać takiego dokumentu. Może i byłaby oszczędność, ale jak pokazuje praktyka, to niekoniecznie trafiony pomysł. – Plan stworzenia programu rewitalizacji w mieście nie wypalił – przypomina Kamil Sznel, dodając, że nad tym programem urzędnicy pracowali bez pomocy z zewnątrz.
Spółka EU-Consult z Gdańska była jedną z dziesięciu firm startujących w przetargu na opracowanie Strategii Promocji Miasta Suwałk do 2020 roku. Oferta złożona przez nią okazała się najtańsza – 32,4 tys. zł. Dwa podmioty zaproponowały za tę samą pracę aż 84,8 tys. zł.
Poniżej dokument strategiczny przygotowany przez firmę WYG International: