Reklama

Seniorze, zadbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy

Data:

- Reklama -

Jak wynika z danych NBP, aż 57% osób po 65. roku życia nie posiada konta bankowego. Oznacza to, że blisko połowa seniorów trzyma swoje oszczędności w domu.

Tymczasem przestępcy chętnie wykorzystują nieuwagę ludzi starszych, by bezprawnie przejąć ich fundusze. Eksperci Związku Firm Doradztwa Finansowego doradzają, jakie środki ostrożności zachować, by nie paść ofiarą oszustw finansowych.

Pułapek finansowych, w jakie mogą wpaść osoby starsze, jest wiele. Wynika to przede wszystkim z faktu, że seniorzy są grupą szczególnie narażoną na działania przestępców, którzy z premedytacją wykorzystują ich łatwowierność czy nieuwagę. Świadczą o tym choćby liczne przypadki wyłudzeń pieniędzy metodami „na wnuczka” czy „na policjanta”. Złodzieje spodziewają się, że starsze pokolenie znacznie rzadziej korzysta z usług bankowych a swoje oszczędności trzyma w domach. Dodatkowo przestępcy mają świadomość, że duża część osób starszych mieszka sama, co powoduje, że łatwiej jest je okraść.

Nie trzymaj pieniędzy w domu 

Przechowywanie nadwyżek finansowych w mieszkaniu nie jest rozsądnym pomysłem. Takie środki stają się łatwym celem dla przestępców, dlatego najlepiej skorzystać z możliwości deponowania oszczędności w banku. Wówczas w sytuacji włamania nie stracimy naszych pieniędzy. Poza tym posiadanie rachunku bankowego ma wiele zalet. Dzięki internetowemu dostępowi do konta, senior nie opuszczając mieszkania, może wykonać przelew. Co więcej, zwykle taka usługa jest bezpłatna, w przeciwieństwie do zlecenia przelewu w placówce instytucji finansowej. Dodatkowo też seniorzy nie muszą stać w kolejkach na poczcie czy w banku.

Uważaj na oszustów w sieci

Mimo udogodnień posługiwania się rachunkiem internetowym należy pamiętać, że również w przypadku korzystania z niego trzeba być ostrożnym. – Celem oszustów działających w sieci jest przechwycenie naszych haseł czy danych osobowych, co w efekcie może prowadzić do wyłudzenia pieniędzy. Dlatego zaleca się zwrócenie uwagi na wiadomości e-mail, które rzekomo mają pochodzić od banku, natomiast w praktyce są rozsyłane przez przestępców – wyjaśnia Ewelina Popiel, ekspert ZFDF, Gold Finance. – Klienci powinni pamiętać, że bank nigdy nie poprosi ich o podanie loginu czy hasła do rachunku poprzez wiadomość mailową. Co więcej, naszą czujność powinny wzbudzić błędy w wiadomościach takie jak np. brak adresu w polu odbiorcy czy błędy ortograficzne w tytułach. W przypadku otrzymania takich maili, nie powinniśmy otwierać załączników, ponieważ mogą one zawierać wirusy – dodaje ekspert. Warto pamiętać też o pewnych zasadach logowania się – ważne, by wykorzystywać w tym celu zabezpieczoną stronę internetową, poznamy ją po obecności ikonki zielonej kłódki w pasku adresowym. Kolejną zasadą jest niepodawanie osobom nie będącym właścicielem konta haseł sms czy kodów z karty haseł jednorazowych przy logowaniu się do konta.  Banki również podczas autoryzacji telefonicznej klienta nie proszą o podanie PINu do karty czy loginu lub hasła do konta.

Chroń hasła do karty

Karty płatnicze stają się już standardem, również seniorzy przekonują się do ich używania. Ułatwia to codzienne korzystanie z własnych środków na rachunku. Jednak zdarza się, że seniorzy zapisują hasła dostępu, by ułatwić sobie zapamiętanie. – Każda karta debetowa jest chroniona kodem PIN, dlatego nawet w sytuacji zgubienia czy kradzieży środki pozostają bezpieczne. Sytuacja znacznie się komplikuje, gdy osoba trzecia zna kod, wówczas może bezprawnie pobrać gotówkę z bankomatu – wyjaśnia Piotr Stempiński, ekspert ZFDF, FinPack. – Najlepszym rozwiązaniem jest zapamiętanie hasła, nie powinno to być trudne, ponieważ składa się ono zaledwie z czterech cyfr. Natomiast jeśli dojdzie do zagubienia, należy jak najszybciej zastrzec kartę. Można dokonać tego w placówce banku, kontaktując się telefonicznie lub przez internet. W przypadku podejrzenia kradzieży o zdarzeniu warto powiadomić także policję.

Zgłoszenie kradzieży jest o tyle ważne, że w przypadku nieuprawnionego użycia karty przez osobę trzecią, za utratę środków odpowiedzialność ponosi bank. Należy jednak pamiętać, że zasada ta nie zadziała, gdy użytkownik środka płatniczego nie zachował należytej ostrożności przy korzystaniu  z niego, np. zapisał kod PIN na karcie.

zlote_zasady_bezpieczenstwa_finansow_seniorow_22_09_2015

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Wywiad z Robertem Osydą, kandydatem na prezydenta Suwałk

Wydawało się, że walka o fotel prezydenta Suwałk rozegra...

O potrzebach młodzieży – (Nie)Dorzeczne rozmowy w Plazie

Niemal półtora miesiąca po wrześniowym spotkaniu na Bulwarach grono,...

Wrześniowe (Nie)DoRzeczne rozmowy o przyszłości Suwałk

Nowe miejsce – z niedługim stażem działania, ale już...

Koniec boomu na estoński CIT. Dane nie pozostawiają złudzeń

Według Ministerstwa Finansów, w pierwszych czterech miesiącach br. tzw....