Reklama

W DKF Kinochłon w Augustowie film „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”

Data:

- Reklama -

„Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu” to surrealistyczna komedia, która została okrzyknięta przez krytyków filmowych, mistrzowskim domknięciem trylogii absurdu Roya Anderssona, na którą złożyły się też filmy „Do ciebie, człowieku” i „Pieśni z drugiego piętra”. „Gołąb…” zostanie zaprezentowany w Kinie „Iskra” w Augustowie już w poniedziałek, 7 września 0 godz. 18.30.

Na podst. informacji prasowych.

golab2Najnowszy obraz szwedzkiego reżysera to ukoronowanie jego twórczości, za który wyróżniono go Złotym Lwem, najważniejszą nagrodą MFF w Wenecji. Dwaj domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają widza na wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z obrazu Breugla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.

golab3Żeby zrealizować swoje dzieło w takiej formie, jak zapragnął, reżyser, Roy Andersson przez siedem lat pracował, robiąc reklamy i w ten sposób gromadząc środki na w pełni niezależny film. Andersson nie chciał być podporządkowany oczekiwaniom producentów, chciał nakręcić film utrzymany w takim stylu, za jaki kochają go widzowie, co udało mu się w pełni. Pokazywany na rozlicznych festiwalach filmowych obraz uwodzi inteligentnym poczuciem humoru, intertekstualnymi odniesieniami i śmiałym spojrzeniem na ludzką egzystencję. Film zdobył nagrody na festiwalach w Wenecji (Złoty Lew) i w rodzimej Szwecji (Złoty Żuk), został zauważony w Toronto, Tokio, Rotterdamie, Hong Kongu, w Pekinie i Buenos Aires.

(…) Wrzucając do jednego worka pozornie niepasujące do siebie scenki, szwedzki reżyser dokonuje wiwisekcji lęków, słabości, mozołu żałosnej codzienności, przynoszących wieczne upokorzenie. Nikt nie spieszy na ratunek odzieranej ze skóry małpie. Cierpienie masowo mordowanych niewolników staje się nudnym widowiskiem. Śmierć pojedynczego człowieka budzi konsternację. Komponowane staroświecką metodą statycznych ujęć obrazy są kwintesencją egzystencjalnego absurdu jak u Bruegela albo melancholii jak u Hoppera.

Janusz Wróblewski, Polityka (4 sierpnia 2015)

Roy Andersson (urodzony 31 marca 1943 roku w Göteborgu) zadebiutował w 1970 roku filmem „Historia miłosna” (En kärlekshistoria) – obraz ten przyniósł Anderssonowi uznanie europejskiej krytyki. „Historia miłosna” została okrzyknięta najlepszym szwedzkim filmem 1970 roku i otrzymała Złotego Żuka, najważniejszą tamtejszą nagrodę filmową. Obraz nagrodzili również dziennikarze Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie i okrzyknęli reżysera talentem na miarę Bergmana.

W 1981 roku założył Studio 24, w którym do dziś realizuje wszystkie swoje projekty. Do filmu pełnometrażowego wrócił dopiero w 1996 roku zainspirowany poezją peruwiańskiego poety Cesara Vallejo. Przez cztery lata żmudnie realizował film „Pieśni z drugiego piętra”, którym w 2000 roku powrócił na filmowe salony Europy. Film zebrał entuzjastyczne recenzje i nagrody, m.in. nagrodę specjalną jury w Cannes, nominację do Złotej Palmy, a także pięć Złotych Żuków – nagród Szwedzkiego Instytutu Filmowego. To właśnie wtedy krytycy okrzyknęli Anderssona „mistrzem surrealizmu” i „przewrotnym prorokiem apokalipsy”. W „Pieśniach z drugiego piętra”, filmu złożonego z 46 pozornie niezwiązanych ze sobą scen, Andersson do perfekcji rozwinął technikę długich ujęć, najważniejszą cechę własnego stylu. Do tego posłużył się karykaturą rzeczywistości, absurdalnym humorem, komizmem łączonym z tragizmem, groteską.

Po sukcesie „Pieśni z drugiego piętra” reżyser powrócił do snucia filmowych opowieści. Jego „Do ciebie człowieku” składa się również z kilkudziesięciu, luźno powiązanych, ale szalenie przejmujących scen. W 2007 roku artysta wziął udział w niezwykłej wystawie zdjęć „Fransson odgarnia śnieg” w Miejskim Muzeum w Göteborgu. Wystawa wywołała kontrowersje, gdyż burzy stereotyp Szwecji, jako kraju neutralnego i nieobciążonego udziałem w II wojnie światowej. Andersson pytany o powody uczestnictwa w projekcie mówił: Nigdy nie mieliśmy wątpliwości co do uczestnictwa Szwecji w Holokauście. Na czym polega ten udział? – Na milczeniu i obojętności – tłumaczył.

Film Roya Anderssona będzie można obejrzeć w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Kinochłon” w augustowskim Kinie „Iskra” w poniedziałek 7 września o godz. 18.30. Gościem pokazu będzie dr Tomasz Adamski, badacz i miłośnik kina skandynawskiego. 

Dzięki uprzejmości organizatorów DKF „Kinochłon” czytelnicy „Niebywałych Suwałk” mogą wygrać aż 4 pojedyncze wejściówki na poniedziałkowy pokaz w Kinie „Iskra”. Wystarczy prawidłowo odpowiedzieć na pytanie: Dla jakich znanych firm (wymień 2) Roy Andersson zrealizował filmy reklamowe?, a odpowiedź wysłać mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

O potrzebach młodzieży – (Nie)Dorzeczne rozmowy w Plazie

Niemal półtora miesiąca po wrześniowym spotkaniu na Bulwarach grono,...

Wrześniowe (Nie)DoRzeczne rozmowy o przyszłości Suwałk

Nowe miejsce – z niedługim stażem działania, ale już...

X Muza w obronie przyrody – pokaz filmu „8 Gifts Of The World” w Cinema Lumiere

Obawa o środowisko, o nasz świat, wewnętrzna potrzeba –...

Śladami Andrzeja Wajdy – animacje w trakcie Festiwalu Filmowego „Wajda na nowo”

Wajda blues to warsztaty adresowane do dzieci, dorosłych, całych...