Zachłyśnięcie orientem. Obraz Wierusza-Kowalskiego „Przed meczetem” już w muzeum

Obraz Wierusza-Kowalskiego
Eliza Ptaszyńska opowiada o obrazie "Przed meczetem".

Stała ekspozycja w Muzeum Okręgowym w Suwałkach, związana z życiem i twórczością Alfreda Wierusza-Kowalskiego, w tym roku wzbogaciła się o kolejny obraz tego artysty. Płótno „Przed meczetem” kosztowało 200 tys. zł.

Obraz został zakupiony dzięki środkom na wkład własny z budżetu miejskiego oraz dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wcześniej, również przy udziale środków zewnętrznych, własnością Muzeum Okręgowego w Suwałkach został jedyny portret żony artysty, Jadwigi. – Od blisko 30 lat nie udawało nam się kupować obrazów. W tym roku zrobiliśmy więcej niż przez ostatnie kilkadziesiąt lat – stwierdził podczas prezentacji obrazu Jerzy Brzozowski, dyrektor Muzeum Okręgowego w Suwałkach.

Obraz „Przed meczetem” wzbudził zainteresowanie nie tylko ze względu na wartości artystyczne i znaczenie dla suwalskiej kolekcji muzealnej. – Przed prezentacją pytano nas, czy nie obawiamy się pokazywać obrazu o tej tematyce. Uważam, że to nasz obowiązek, aby pokazywać, że świat może być inny, że był inny i że sztuka tworzona w tym świecie potrafi przenosić nas w inne wymiary, dawać przyjemność, nie zatrważać – przekonywał Jerzy Brzozowski, dodając, iż obraz o tematyce arabskiej w zbiorach Muzeum Okręgowego będzie temu służył.

Eliza Ptaszyńska, kustosz przypomniała z kolei o kulisach rosnącego zainteresowania orientem w Europie, które nastąpiło pod koniec XVIII wieku i wiązało się z ekspansją kolonialną. – Europejczycy nieśli do innych krajów swoją misję cywilizacyjną, swoją kulturę i swoje widzenie świata – zaznaczyła, wskazując, że w każdej wyprawie uczestniczyli artyści dokumentujący „nowe”, wykonujący szkice i malujący obrazy. – Malarze oglądali i utrwalali inną kulturę, przenosili ją na płótno, dzięki czemu stawała się znana w całej Europie. Obrazy budziły zainteresowanie. W ciągu wyprawy Napoleona do Egiptu powstało 70 wielkich obrazów o tematyce orientalnej – podkreśliła Eliza Ptaszyńska.

Modzie na orientalizm dał się na chwilę ponieść również Alfred Wierusz-Kowalski. W Afryce Północnej – w Maroko i Algierze – spędził 1,5 miesiąca. Udał się tam w poszukiwaniu nowych tematów, inspiracji. Wyprawa nie wpłynęła jednak na porzucenie przez niego dotychczasowej tematyki, a raczej na wprowadzeniu do jego twórczości „świeżych” motywów. Co ciekawe, Wierusz-Kowalski, wykorzystując sprzyjający mu „Kurier Warszawski”, zadbał o dobrą prasę i skuteczną promocję wyjazdu.

Obraz „Przed meczetem” charakteryzuje się doskonale odtworzoną grą światła. Wierusz-Kowalski wykorzystuje w nim charakterystyczne dla siebie: dynamikę, skrót, narracyjność, przestrzenność, umiejętność uchwycenia upływu czasu. Na pozostałych płótnach, które powstały po 1903 roku, pojawiają się Beduini, wielbłądy, pustynne krajobrazy, jeźdźcy na koniach.

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda

Dodaj komentarz