Reklama

Studenci zbudowali hybrydową przystawkę do napędu wózka osoby niepełnosprawnej

Data:

- Reklama -

Nowoczesny, prosty i niedrogi w produkcji, taki jest „Hermes”. To rozwiązanie, które może służyć osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Przez dwa lata „Hermesa” tworzyli studenci inżynierii biomedycznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. W środę, 9 marca, oficjalnie zaprezentowali swoją konstrukcję.

Informacja prasowa.

Pod nazwą „HERMES” kryje się skrót: Hybrydowy Elektryczno-Ręczno-Mechaniczny Eksperyment Studencki. Autorami tego „eksperymentu” są: Mateusz Darmofał (kierownik, odpowiedzialny za modele 3D i dokumentację techniczną), Krzysztof Danowski (modele 3D i dokumentacja techniczna), Paweł Carewicz, Gustaw Antypiuk (wykonanie prototypu),  Hubert Gudalewski (zaopatrzenie). Wszyscy pracują w Studenckim Kole Naukowym Orthos. Opiekę nad kołem sprawuje dr hab. inż.  Jarosław Sidun.

Skąd pomysł na taką hybrydową przystawkę?

– To swoisty sposób na podkreślenie ponad 20-letniej działalności koła Orthos. Chcieliśmy to uczcić jakimś projektem, który będzie służył ludziom – mówił podczas prezentacji HERMESA Jarosław Sidun. I dodał, że znajome osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich mówiły o potrzebie czegoś, co pomogłoby im w przemieszczaniu się. Przykładem takiego sprzętu są przystawki napędowe do wózków osób niepełnosprawnych. Wprawdzie konstrukcje tego typu dostępne są na rynku, lecz ich cena jest  zwykle wysoka (około 20 tys. zł), a tym samym – są trudno dostępne dla większości potencjalnych użytkowników. – Zespół się zebrał, zdecydowaliśmy, że zbudujemy taką przystawkę z napędem ręcznym, doszliśmy do wniosku, że dobrze byłoby ją uzupełnić o napęd elektryczny  – wspominał opiekun koła. Powstała hybryda z dość zaawansowaną technologią. Jest to przystawka z silnikiem hybrydowym, z częściowym odzyskiem energii.  Silnik jest ładowany np. podczas zjazdów czy hamowania.

hermes2– Po wykonaniu dość dokładnego modelu 3D przystąpiliśmy do zamawiania części i montażu oraz – w przypadku niestandardowych części – dorabiania ich tu – w warsztacie na Wydziale Mechanicznym  – powiedział Krzysztof Danowski. Dość trudnym elementem było połączenie dwóch napędów: ręcznego i mechanicznego, ze względu na przeprowadzenie łańcucha w sposób, który nie będzie ingerował  podczas jazdy i skręcania. Rozwiązaniem jest prowadnica  łańcucha, która odsuwa łańcuch na bezpieczną odległość, co pomaga przy skrętach i daje konstrukcji dużo większą zwrotność.

Koszt powstania tego prototypu to około 3 tysięcy, jak przewidują studenci cena rynkowa to ok. 5 tysięcy złotych.

HERMES – cechy szczególne

W projekcie wykorzystano programowalny silnik elektryczny z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Jego moc, przyśpieszenie i siłę hamowania użytkownik może regulować za pomocą oprogramowania sterującego (poprzez złącze USB). Dodatkowo, pojazd może być napędzany poprzez mechanizm korbowy, a regulacja obciążenia odbywa się poprzez przerzutkę. Oba rodzaje napędu mogą być stosowane zamiennie lub równolegle. Bezpieczeństwo zapewniają dwa hamulce: elektryczny wbudowany w silnik oraz hydrauliczny, tarczowy. Zasięg Hermesa – 40 km na jednym ładowaniu.

Jak HERMESA oceniają osoby niepełnosprawne?

Doktorant Wydziału Mechanicznego Łukasz  Kulaszewicz stwierdził: Przy tym zasięgu HERMESA jestem w stanie codziennie jeździć do pracy albo na uczelnię, nie wspominając już o spacerach w niedzielę. Obsługa jest po prostu banalna. Jest to tak intuicyjne, że nauka trwa dosłownie trzy minuty! – ocenił. I podkreślił, że obecnie istniejące rozwiązania są bardzo drogie, więc tego rodzaju przystawka cieszyłaby się dużym zainteresowaniem wśród osób poruszających się na wózkach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Biogazownia, czyli najpierw mieć prąd i ciepło, a potem nawóz

Któż nie chciałby najpierw mieć prąd i ciepło, a...

Z regionu: Wynalazek naukowców z Politechniki Białostockiej pozwoli zmierzyć wpływ światła ledowego na nasz naturalny biorytm

Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej przyznał Politechnice Białostockiej patent na...

Z regionu: konkurs o indeks na Politechnikę Białostocką i 5 000 zł

„Niesamowita maszyna” to konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych, w...