O dziennikarskim fachu w kontekście amerykańskiej polityki – „Niewygodna prawda” Jamesa Vanderbilta w „Kinie Konesera”

„Niewygodna prawda” to historia amerykańskich dziennikarzy, którzy przed wyborami prezydenckimi w 2004 roku postanowili odkryć tajemnicę George’a W. Busha. Rzekomo, prezydent USA w młodości zdołał uniknąć służby w Wietnamie, dzięki wsparciu ojca. Po publikacji materiałów dziennikarze stali się obiektem olbrzymiej krytyki. Pomimo to, nie poddali się. Postanowili walczyć o prawdę i swoje dobre imię.

Z Arturem Cichmińskim o filmie „Niewygodna prawda” rozmawiał Bartosz Łojko.

Pokaz filmu „Niewygodna prawda” w cyklu „Kino konesera” w Cinema Lumiere odbędzie się 10 maja o godz. 19.30.

– Film ten jest zrealizowany w bardzo hollywoodzkim stylu. Ogromna ilość wątków, gwiazd filmowych czy wręcz pewnych schematów, typowych dla amerykańskiego kina, sprawia, że film ogląda się naprawdę dobrze, nawet jeśli widz nie jest zaznajomiony z tematem. To świetnie opowiedziana historia. – tłumaczy Artur Cichmiński, dziennikarz filmowy.

Debiutujący w roli reżysera James Vanderbilt stworzył film w stylu niedawnych „Spotlight” czy „Big Short”. Obraz oparty na faktach. Film, który w jawny sposób demaskuje kondycję współczesnych mediów. Na całą sprawę spoglądamy oczami ekipy zaangażowanej w pracę nad reportażem. Widzimy, jak krytycznie ocenia ona dzisiejsze dziennikarstwo, opierające się głównie na reklamie i pogoni za sensacją, dalekie od obiektywizmu. Chęć szybkiej publikacji reportażu i zaszokowania opinii publicznej przeważa nad dokładnym sprawdzeniem przekazywanych treści.

– Oprócz krytyki mediów, w filmie znajdziemy odwołanie do koncepcji demokracji. Manipulacja opinią publiczną oraz spłycenie przekazywanych treści jest rzeczą powszechną. Twórcy obrazu starali się pokazać, jak łatwo można zwrócić uwagę odbiorcy na wyznaczone tory – Amerykanie swoją uwagę skupili w stopniu znacznym na niewłaściwej weryfikacji materiałów i źródeł, na drugi plan zepchnęli natomiast sedno sprawy, czyli kwestię podejrzanych wątków z przeszłości prezydenta – dodaje dziennikarz.

Film charakteryzują świetne kreacje aktorskie. Na wysokości zadania szczególnie stanęła Cate Blanchett – udało jej się stworzyć wyrazistą kreację napiętnowanej kobiety, której życie, poświęcane dotąd głównie pracy, legło w gruzach. Na uwagę zasługuje również powracający na ekrany po dłuższej przerwie – Robert Redford. Jego najnowsza rola przypomina te z najlepszych lat jego kariery aktorskiej – nawiązuje chociażby do kreacji we „Wszystkich ludziach prezydenta”. Gra postać wyrazistą, a jego wizja bohatera – ikonicznego dziennikarza – jest wręcz perfekcyjna.

„Niewygodna prawda” nie jest filmem, który zapisze się w historii światowej kinematografii – brakuje mu odpowiedniego wyważenia racji i dystansu, tak jak to miało miejsce chociażby w przypadku wspomnianego „Spotlight”. Obraz ratują jednak świetne kreacje aktorów, które mają szansę na zebranie najwyższych laurów.

W naszym konkursie można wygrać 2 pojedyncze bilety na pokaz filmu „Niewygodna prawda” w Cinema Lumiere. Wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Czy Robert Redford zdobył kiedykolwiek Oscara jako aktor? Odpowiedzi (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) prosimy przesyłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

Na zdj. Artur Cichmiński (fot. Wojciech Otłowski).
Na zdj. Artur Cichmiński (fot. Wojciech Otłowski).

Artur Cichmiński, ur. 1972 w Suwałkach. Dziennikarz newsowy, felietonista, komentator wydarzeń branżowych. Przeprowadzał wywiady z kluczowymi postaciami rodzimej sceny oraz ekranu, w tym między innymi z: Robertem Więckiewiczem, Maciejem i Jerzym Stuhrem, Andrzejem Sewerynem, Marcinem Dorocińskim, Markiem Kondratem, Andrzejem Chyrą, Tomaszem Kotem czy Wojciechem Pszoniakiem, a także Agnieszką Grochowską, Sonią Bohosiewicz, Stanisławą Celińską, Magdaleną Cielecką, Joanną Kulig i wieloma innymi. Poza tym wywiadu udzielali mu tacy twórcy polskiego kina jak: Agnieszka Holland, Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Juliusz Machulski, Janusz Majewski, a także Patryk Vega, Wojciech Smarzowski czy Janusz Morgenstern oraz wielu, wielu innych.

Oprócz poszukiwania i redagowania newsów dotyczących rodzimej branży filmowej, rozmów z jej przedstawicielami, zajmuje się również realizacją reportaży z planów filmowych, uroczystych premier oraz festiwali filmowych. Wśród ostatnio odwiedzonych planów była chociażby „1920. Bitwa warszawska” Jerzego Hoffmana, „Róża” oraz „7 dni” Wojciecha Smarzowskiego, „Lęk wysokości” Bartka Konopki czy „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Patryka Vegi, a także „W ciemności” Agnieszki Holland.

 Jako ekspert i komentator zapraszany jest do stacji telewizyjnych: Superstacja, Polsat, TVP Info, TVP Kultura. Krytyk w magazynie Qadrans Qltury. Również gość specjalny w studiach: radiowej Trójki, radiowej Czwórki czy radia Roxy Fm i Tok Fm. Oprócz portalu Stopklatka.pl publikował również w takich magazynach, jak Cinema, Machina, ale też Activist oraz Hiro. Często gości w programie w TVP Polonia – „Halo Polonia”.

Dodaj komentarz