Reklama

Romantyczny piątek symfoniczny w OiFP. Wygraj zaproszenie

Data:

- Reklama -

17czerwca2016Romantyzm zrodziła potężna potrzeba wolności. Choć w muzyce pojawił się już za życia Ludwiga van Beethovena, to rozkwitł po rewolucji francuskiej, kiedy w całej Europie powiał wiatr zmian. Marzeniem romantyków było połączenie nauki, życia i wiary w jedną wyższą jakość: sztukę. Trzech wielkich romantyków: Schuberta, Mendelssohna i Schumanna usłyszymy podczas piątkowego koncertu symfonicznego, który poprowadzi dyrygent Maciej Żółtowski. Partie solowo na skrzypcach zagra Roksana Kwaśnikowska.

Zapraszamy 17 czerwca o godz. 19:00 do Sali Koncertowej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku.

W programie:

Franz Schubert (1797–1828), Uwertura „Die Zauberharfe” D 644

Coraz więcej jest w historii muzyki sprostowań. Okazuje się, że popularna Uwertura – część wstępna do dramatu „Rosamunda, księżniczka Cypru” – została wcześniej skomponowana jako uwertura do opery o cudownej harfie. „Cudowna harfa” przypomina „Czarodziejski flet” tubalnymi zawołaniami instrumentów dętych blaszanych – nie trzykrotnymi jednak, jak u Mozarta, bo już drugie zamyka się kategorycznie, by nagle rozjaśnił mrok tej muzyki cudowny temat przypominający Schubertowskie walczyki (to on stworzył wiedeńskiego walca).

17czerwca2016Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847), Koncert skrzypcowy e-moll op. 64

Jako trzynastolatek był już twórcą kilkunastu symfonii smyczkowych i kilku koncertów, a na arenie europejskiej objawił się osiemnastoletni jako kreator nowej rzeczywistości. Jako pierwszy, pisząc muzykę do „Snu nocy letniej”, stworzył świat leśnej romantyki, fantastyki i żartobliwości chochlików i elfów. Ukoronowaniem jego twórczości, dziełem symfonicznym ostatnim, ale i jednym z najwybitniejszych był Koncert e-moll – pisany przez wiele lat i niejako podsumowujący całą spuściznę. Datę jego premiery (13 III 1845) wymienia się jako graniczną w rozwoju gatunku koncertowego – odtąd kompozytorzy tak właśnie będą rozpoczynać swoje utwory; odważnym wejściem solisty nie czekającego na to, by orkiestra uprzedzała o tym, co ma zagrać za chwilę.

Robert Schumann (1810–1856), III Symfonia Es-dur „Reńska” op. 97

Spośród czterech symfonii Trzecia Es-dur „Reńska” była ostatnią – skomponowaną wcześniej IV Symfonię d-moll Schumann opracowywał na nowo po jej niezasłużonym niepowodzeniu. Tytuł „Reńska” niekoniecznie pasuje do charakteru dzieła, choć pochodzi od samego kompozytora. Świeżo po przeprowadzce do Düsseldorfu odbył z żoną wycieczkę do Kolonii, w górę słynnej rzeki, będącej inspiracją wielu niemieckich artystów. On sam zrezygnował z przydomku przy pierwszej publikacji Symfonii – uważał, że „lepiej gdy utwór wywołuje tylko jakieś ogólne wrażenie”.

 (z omówień Magdaleny Gajl)

O artystce i dyrygencie:

Roksana Kwaśnikowska urodziła się  w 1994 roku w Koszalinie. Do 2009 roku uczyła się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Od 2009 roku, aż do ukończenia szkoły i dyplomu w 2013 roku uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Jest  laureatką wielu konkursów regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych.

Występowała jako solistka z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z Baltic Neopolis Orchestra oraz z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej. Największym przeżyciem były dla niej występy w Carnegie Hall w Nowym Jorku w 2011 i 2012 roku. Również w 2012 roku wystąpiła w Polskim Konsulacie Generalnym w Nowym Jorku. Koncertowała na Zamku Królewskim w Warszawie, brała udział w „Filharmonii Dziecięcej” w Podkowie Leśnej, w programie „Muzyka górą” w Bielańskiej Operetce. Wystąpiła z solowym recitalem podczas festiwalu „Letnie koncerty na Grochowskiej” w Warszawie (po otrzymaniu stypendium im. Franciszka Wybrańczyka), którego organizatorem jest Sinfonia Varsovia.

W roku 2013 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wysokie wyniki w nauce i osiągnięcia artystyczne. W grudniu 2014 roku otrzymała stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.

Maciej Żółtowski (ur. 1971 r. w Warszawie) – dyrygent i kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Mariana Borkowskiego oraz, również z wyróżnieniem, dyrygenturę w klasie prof. Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, kształcąc się pod kierunkiem Jurija Simonova w Budapeszcie, Gianluigi Gelmettiego w Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Zoltána Peskó i László Tihanyi na International Bartók Seminar w Szombathely (Węgry).

Za osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium im. Tadeusza Bairda ufundowane przez Alinę Baird. W 1997 r. przebywał na stypendium niemieckiego Stiftung Kulturfonds w Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf. Jest laureatem II nagrody w konkursie kompozytorskim Musica Sacra (1995 r.), jest także finalistą III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego „Next Millenium” im. Toru Takemitsu w Tokio. W 2000 r. został nagrodzony stypendium dla młodych dyrygentów Japońskiej Fundacji Muzycznej JESC. Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Pracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Deutsches Kammerorchester Berlin, Savaria Symphony Orchestra (Węgry), Cyprus State Orchestra (Cypr), Basler Festivalorchester (Szwajcaria), Pilsen Philharmonic (Czechy), Wuhan Symphony Orchestra (Chiny), Mikkeli City Orchestra (Finlandia), Vogtland Philharmonie (Niemcy), oraz Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Aby wygrać zaproszenie dla 2 osób na piątkowy koncert w Białymstoku, wystarczy odpowiedzieć prawidłowo na pytanie: Z jaką orkiestrą Maciej Żółtowski współpracuje na co dzień? Odpowiedzi prosimy przesyłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl Wygrywa osoba, która prawidłową odpowiedź wyśle do nas najszybciej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

O potrzebach młodzieży – (Nie)Dorzeczne rozmowy w Plazie

Niemal półtora miesiąca po wrześniowym spotkaniu na Bulwarach grono,...

Wrześniowe (Nie)DoRzeczne rozmowy o przyszłości Suwałk

Nowe miejsce – z niedługim stażem działania, ale już...

Śladami Andrzeja Wajdy – animacje w trakcie Festiwalu Filmowego „Wajda na nowo”

Wajda blues to warsztaty adresowane do dzieci, dorosłych, całych...

Wernisaż wystawy „Andrzej Strumiłło. Dzieła wybrane” w suwalskiej Starej Łaźni (foto)

W piątkowy (22 października) wieczór w suwalskiej Galerii Sztuki...