Lato z „Aukso”: koncert na skrzypce, orkiestrę i szczyptę humoru (foto)

Na zdj. skrzypek Mariusz Patyra. Fot. Wojciech Otłowski.

Koncertem w Suwalskim Ośrodku Kultury z udziałem doskonałego skrzypka, Mariusza Patyry, została zainaugurowana XVII Letnia Filharmonia „Aukso” na Suwalszczyźnie. Publiczność mogła przenieść się w czasie.

Autor: Iwona Danilewicz

W niedzielę, 31 lipca w Suwałkach rozpoczęła się kolejna odsłona „dzieła zbiorowego”, jak o cyklu koncertów, spotkań i warsztatów pod szyldem „Aukso” zwykła mówić Justyna Rekść-Raubo, dyrektor wydarzenia. Podczas pierwszego koncertu w sali im. Andrzeja Wajdy wśród melomanów znaleźli się nie tylko patroni honorowi – wójt gminy Suwałki i prezydent Suwałk, ale też Anna Komorowska, przed którą Mariusz Patyra miał już okazję wystąpić – było to 1,5 roku wcześniej. O tym fakcie wspomniał między utworami, dodając, że w trakcie tamtego koncertu występował również jego syn, wówczas jeszcze debiutant, co skrzypkowi przysporzyło wiele emocji.

Mariusz Patyra wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „Aukso” pod dyrekcją Marka Mosia wykonał kompozycje z różnych okresów, autorstwa kompozytorów wielu narodowości. Już na początku koncertu zapowiedział zresztą, że zamierza publiczność zabrać w podróż. Nie zdradził jednak, że będzie to również podróż do przeszłości. W muzyce prezentowanej przez Mariusza Patyrę odnaleźć można echa interpretacji z początku XX wieku – najdoskonalszych artystów, których nagrania wciąż jeszcze dostępne są na płytach winylowych. To niespotykane!

Wspólną wyprawę artysta i orkiestra „Aukso” rozpoczęli od wizyty we Włoszech, u N. Paganiniego. W 2001 roku Mariusz Patyra jako pierwszy Polak zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym imienia tego właśnie kompozytora – wirtuoza w Genui. Po Kaprysie nr 24 skrzypek z Orzysza, od lat mieszkający w Niemczech, wykonał jeszcze kilkanaście utworów (w tym trzy na bis), tylko raz udając się „na przerwę”, w czasie której muzycy pod batutą Marka Mosia zaprezentowali publiczności jedną z symfonii młodzieńczych A. Vivaldiego. W programie koncertu znalazły się takie kompozycje jak: „Pieśni miłosna” Suka, „Hora Staccato” Grigorasa Dinicu, „Kaprys wiedeński” Fritza Kreislera, „I Palpiti” Paganiniego – uwydatniający uwielbienie kompozytora do opery i wspaniałych (głosów) sopranistek. Mariusz Patyra podczas koncertu przyznał, że jednym z jego „wzorów interpretacji” jest nieżyjący już skrzypek urodzony w Wilnie, Jascha Heifetz. – To ikona czegoś, co jest nieosiągalne – tłumaczył artysta, dodając, że Heifetz świetnie radził sobie również jako kompozytor krótkich utworów na skrzypce i fortepian – świetnie grał jazz na fortepianie. Na dowód swoich słów wraz z „Aukso” Patyra wykonał „Estrellitę”. W programie znalazł się także „Nokturn cis-moll” F. Chopina w aranżacji na skrzypce i orkiestrę. Ostatnim utworem przed bisami był „Taniec karzełków” („La Ronde des Lutins” ) Bazziniego. Podczas bisu skrzypek z towarzyszeniem orkiestry wykonał m.in.”Humoreskę” Dvoraka i „Oblivion” A. Piazzolli.

Tutaj sprawdzisz program XVII Letniej Filharmonii AUKSO na Suwalszczyźnie.

Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda oraz Wojciech Otłowski – www.wojciech-otlowski.pl

Dodaj komentarz