Wkrótce koncert inauguracyjny VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów

0
180
Na zdj. Rafał Zambrzycki-Payne, źródło: oficjalna strona artysty: www.rafster.com

W Białymstoku już wkrótce rozpocznie się VI Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. W sobotę, 3 września o godz. 19.00 publiczność usłyszy na inaugurację Koncert skrzypcowy Zbigniewa Bagińskiego oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Pawła Kotli, z udziałem Rafała Zambrzyckiego-Payne, wirtuoza skrzypiec.

plakat_3wrzesnia_inauguracjaOKMD– Twórczość Zbigniewa Bagińskiego mocno jest zakorzeniona w tradycji – powiedział Adam Sławiński podczas laudacji wygłoszonej w związku z przyznaniem Z. Bagińskiemu Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za rok 2006. – Kompozytor porusza się w obszarze zdobytym już przez generacje swoich poprzedników. Obszarze zdobytym, lecz bynajmniej nie wyeksploatowanym, jak tego dowodzą kreowane przez Bagińskiego oryginalne formy, struktury, faktury, melodie. Warto zwrócić uwagę na specyfikę „Bagińskiej” organizacji formalnej, którą jest segmentacja, montażowy charakter przebiegu. Sam kompozytor żartobliwie porównuje ten sposób postępowania do przeskakiwania z kanału na kanał przy pomocy pilota w czasie oglądania telewizji. Niektórzy krytycy czynili mu zarzuty z powodu owej nieciągłości. Zapominali, że podobnie postępował np. Igor Strawiński. Dbałość o formę posunięta do cyzelatorstwa nie oznacza niwelowania napięć, dźwiękowej entropii. Jest odwrotnie. Dzięki wspomnianej „montażowej” procedurze akcja muzyczna, niczym w ciekawie zmontowanym filmie, nigdy nie jest nużąca (polmic.pl). Koncert skrzypcowy jest więc kwintesencją stylu Zbigniewa Bagińskiego.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego odsłania zaś kunszt kompozytora. – Większość tematów zbudowana została w oparciu o folklor, ludowe melodie uległy tu jednak daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom – pisze Maciej Jabłoński w „Przewodniku po muzyce koncertowej”. – Pierwsza spośród 3 części Koncertu (Intrada) rozwija się na bazie trzech skontrastowanych tematów: dynamicznego, dysonansowego oraz śpiewnego. (…) Kolejna część dzieła zbudowana została z dwóch ogniw o zróżnicowanym charakterze: Capricco notturno oraz Arioso. Finał, zatytułowany jako Passacaglia, toccata e corale, jest najobszerniejszym ogniwem dzieła. Otwierający go temat Passacaglii przewija się przez różne grupy instrumentalne, faktura nabiera stopniowo coraz większego zagęszczenia – efektem nawarstwiania napięcia jest kulminacja. Gwałtownie wyciszona pozwala wybrzmieć wyrazistej Toccacie, po której chorał wieńczy dzieło.

Na zdj. Paweł Kotla, źródło: oficjalna strona artysty - www.pavelkotla.co.uk
Na zdj. Paweł Kotla, źródło: oficjalna strona artysty – www.pavelkotla.co.uk

PAWEŁ KOTLA

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach dyrygentury symfoniczno-operowej prof. R. Dudka i prof. B. Madeya. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej muzyki dawnej ukończył na Uniwersytecie Oksfordzkim u A. Parrotta. Wiedzę swą uzupełniał także na kursach muzycznych w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku i Bressanone oraz u legendarnego fińskiego profesora J. Panuli. Od 20 lat mieszka w Londynie, gdzie pracował jako dyrygent London Symphony Orchestra. Był także dyrektorem artystycznym jednego z największych polskich programów kulturalnych 2011 roku – I, CULTURE Orchestra, oficjalnej orkiestry polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, która wystąpiła w najważniejszych salach koncertowych Europy. W swojej karierze zawodowej miał okazję współpracować z największymi sławami światowej dyrygentury, otrzymując doskonałe opinie od takich mistrzów batuty jak Sir C. Davis, Sir S. Rattle, Sir N. Marriner, Y. Temirkanov i A. Parrott.

RAFAŁ ZAMBRZYCKI-PAYNE

Urodzony w Łodzi, pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Jest absolwentem The Yehudi Menuhin School w Anglii, a także Royal Northern College of Music w Manchesterze (pod kierunkiem prof. W.Z. Li) i Herbert von Karajan Centre w Wiedniu (pod kierunkiem prof. G. Schulza). Ważny wpływ na jego rozwój miała także współpraca z Lordem Y. Menuhinem oraz prof. J. Kaliszewską i prof. M. Fuksem. Jest laureatem I nagród konkursów BBC Young Musician of the Year i Parkhouse International Chamber Music Competition w Londynie oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Luksemburgu. Od 2014 r. jest koncertmistrzem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Jako solista współpracował z licznymi orkiestrami, m.in. z London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, BBC Concert Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Johannesburg Philharmonic Orchestra, Sinfonia Varsovia, English Chamber Orchestra, Münchener Kammerorchester i Zürcher Kammerorchester.

Koncert inaugurujący VI Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku odbędzie się 3 września o 19.00 w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2. 

Aby wygrać zaproszenie dla 2 osób na to wydarzenie, wystarczy odpowiedzieć na pytanie: Ilu dyrygentów zostało w tym roku zakwalifikowanych w tym roku do OKMD w Białymstoku? Odpowiedzi (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) prosimy przesyłać do nas mailem: redakcja@niebywalesuwalki.pl KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

Leave a Reply