Dwa tymczasowe terminale powstaną na lotnisku w Kownie jeszcze przed wakacjami, aby przejąć pasażerski ruch lotniczy na czas remontu pasa startowego w Wilnie. Będzie to duże przedsięwzięcie logistyczne dla portu, z którego w ubiegłym roku skorzystało 747 tys. pasażerów (dla porównania – z wileńskiego lotniska – ok. 3,3 mln pasażerów).
Autor: Iwona Danilewicz
Jak już pisaliśmy we wrześniu – na przełomie lipca i sierpnia 2017 roku Port Lotniczy w Kownie tymczasowo będzie pełnił funkcję głównego portu lotniczego Litwy ze względu na remont pasa startowego w Wilnie. Litwini do tej zmiany przygotowują się z wyprzedzeniem. Jak tłumaczy Bruno Kaspar, dyrektor kowieńskiego lotniska – realizacja tymczasowych terminali rozpocznie się za miesiąc i potrwa kolejne pół roku. Tuż przy lotnisku powstaje już hotel (klasa ekonomiczna) z 50-60 pokojami do użytku m.in. pasażerów korzystających z portu w Kownie. W dalszej perspektywie – nawet 8 lat, w pobliżu lotniska, w odległości zaledwie 200 metrów, zostanie wybudowana jedna ze stacji kolejowych trasy Rail Baltica.
Lotnisko w Kownie to drugi po Wilnie port lotniczy na Litwie. Zimą i latem dwie linie – WizzAir i Ryanair obsługują w sumie 19 destynacji – od Skandynawii: Bergen, Alesund, Kopenhagi, przez Europę: Alicante, Eindhoven, Edynburg, Dublin, Londyn, aż po rejon śródziemnomorski: Kos, Rodos, Trapani, Eilat.
Aurimas Stikliūnas z portu lotniczego w Wilnie zaznacza, że większość połączeń lotniczych obsługiwanych obecnie przez stołeczny port, pojawi się w rozkładzie kowieńskim. Będzie tego sporo – Wilno obsługuje aż 65 destynacji. Zmiana rozkładu ma jednak obowiązywać przez 35 dni. Zmiany obejmą rejsy linii: Austrian Airlines, Brussels Airlines, Finnair, Lufthansa, PLL LOT, SAS.
Tymczasowy terminal zostanie powiększony o stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, a także strefę restauracji i sklepów. Zmiany obejmą również liczbę miejsc parkingowych. Przy lotnisku powstanie parking na kolejne 700 miejsc. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że prace rekonstrukcyjne terminali mogą pochłonąć nawet 25 mln euro.
Z portów lotniczych na Litwie korzystają również Polacy. Mieszkańcy Suwalszczyzny i województwa podlaskiego wybierający się np. do Wielkiej Brytanii i Irlandii często wybierają transport lotniczy z Litwy. W tej chwili do Kowna mogą dotrzeć samochodem, autobusem i – od czerwca – pociągiem.
Dyrektor podlaskiego oddziału Przewozów Regionalnych, Jarosław Glazer podkreśla, że pociąg z Białegostoku do Kowna kursuje w weekendy – od piątku do poniedziałku rano. – Litwinom bardzo zależało na tym połączeniu – zaznacza, dodając, że propozycja ponownego uruchomienia pociągu na tej trasie spotkała się z przychylnością Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego i samorządów.
– Mam nadzieję, że w przyszłym roku to połączenie będzie nadal funkcjonować. Umowa obowiązuje na razie do końca 2016 roku – dodał Glazer. To jedyny pociąg, który jeździ do Kowna „po normalnym torze”. Póki co, czas podróży pozostawia wiele do życzenia. Jarosław Glazer liczy jednak na to, że podróżni z czasem przekonają się do tego środka transportu. – Trasa drogowa z Suwałk do Kowna liczy ok. 120 km, kolejowa – 140 km. Aby być bardziej konkurencyjni, musielibyśmy osiągać spore prędkości. Litwini pracują u siebie nad zabezpieczeniami na przejazdach i chcą uruchomić przejazdy z prędkością 120 km/h. Po naszej stronie, na odcinku Suwałki – Trakiszki szynobus jedzie z prędkością 60 km/h. Może uda się nam podwyższyć prędkość do 80 km/h – zapowiada Glazer, przypominając, że „sprzęt pozwala na jazdę z prędkością 120 km/h”, tylko odpowiednich torów do tego brak.
Kilka słów o Kownie:
Kowno drugie pod względem liczby mieszkańców miasto Litwy, które w okresie międzywojennym było tymczasową stolicą tego kraju.
W Kownie znajdują się m.in. ruiny zamku z XIV wieku, starówka, Ratusz, gotycka katedra pw. św. Piotra i Pawła, Pałac Prezydencki, kościół św. Michała Archanioła. To w tym mieście Adam Mickiewicz napisał II i III część „Dziadów”. Kowno słynie z wielu imprez kulturalnych i sportowych, a także 40 muzeów (m.in. Muzeum Diabłów, w którym znajduje się ponad 3 tys. eksponatów z 70 krajów).
Od grudnia 2015 roku Kowno należy do sieci UNESCO Creative Cities Network (UCCN) – jako miasto designu. W 2018 roku SMAR Architecture Studio z Australii i Hiszpanii zrealizuje na wyspie Nemunas projekt, który zwyciężył w międzynarodowym konkursie architektonicznym na stworzenie w tym miejscu tzw. Wyspy Nauki. Kowno kandyduje również do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2022 roku.
Fot. Niebywałe Suwałki – Marcin Tylenda (wyjazd studyjny, 08.10.2016 r.)