W Suwalskim Ośrodku Kultury w czwartek, 17 listopada o godz. 18.00 w sali kameralnej zagości nowa sztuka. Aktorzy z młodzieżowego teatru „Plama”, pracujący pod okiem Mirosławy Krymskiej, zaprezentują spektakl według tekstu Maliny Prześlugi – o dezintegracji relacji międzyludzkich.
Autor: Iwona Danilewicz
Malina Prześluga, nagradzana autorka sztuk, sama zaczynała w grupie amatorskiej, w poznańskim zespole teatralnym podobnym do suwalskiej „Plamy”. Sztuki Prześlugi to jednak nie tylko propozycja dla młodych aktorów – można je zobaczyć również na deskach teatrów instytucjonalnych, jak choćby Wrocławskiego Teatru Współczesnego, w którym „Garnitur prezydenta” wyreżyserował pochodzący z Suwałk Cezary Iber.
Teksty Prześlugi od dawna docenia Mirosława Krymska, instruktorka z Suwalskiego Ośrodka Kultury. Krymska chętnie sięga po jej sztuki. Teatr to jednak praca zespołowa – młodzi aktorzy z SOK muszą podzielać ten entuzjazm. – Wszystkie teksty Maliny Prześlugi, które ukażą się, np. w „Dialogu”, jak „Pustostan”, wnikliwie czytam. W przypadku tej sztuki wiedziałam od razu, że to świetny materiał na spektakl. Mimo to, ostateczną decyzję pozostawiłam młodzieży, zespołowi „Plamy” – wspomina Mirosława Krymska. Weronika Bogdan, która w najnowszym spektaklu gra rolę Matki, potwierdza te słowa. – Gdy przeczytaliśmy „Pustostan”, wiedzieliśmy, że to właśnie to – dodaje.
Praca nad spektaklem trwa już ponad pół roku. Sporo trudności w budowaniu tej misternej konstrukcji nastręcza nie tylko język bohaterów – wielozdaniowe, nie powiązane ze sobą na pierwszy rzut oka dialogi, ale i emocje – te w postaciach, i te, w aktorach. – Bohaterowie „Pustostanu” mówią, ale nie rozmawiają, nie słuchają siebie wzajemnie. Zauważyłam, że praca nad tym spektaklem uruchomiła w nas wszystkich pewne odniesienia do relacji – życia naszych rodzin, bliskości – podkreśla Mirosława Krymska, wskazując, że młodym aktorom nie było łatwo wyzbyć się pewnych stereotypów zachowań wpisanych w tekst przez Prześlugę. – Nachalny realizm, czy też naturalizm i tak się uruchamiał. Ze spektaklu wychodziła początkowo psychodrama – wspomina Krymska.
Analiza spektrum zachowań bohaterów pomogła aktorom „Plamy” zrozumieć istotę postaci – ich specyficznego języka, obrazu świata. To wszystko przełożyło się także na stronę wizualną spektaklu – wnętrze domu z „Pustostanu” tylko podkreśla problemy bohaterów. Co ciekawe, autorem świetnej scenografii spektaklu jest gimnazjalista – Filip Szczerba, który od pierwszych prób zaangażował się w realizację projektu. – Zobaczył potencjał w sztuce już podczas prób czytanych i analitycznych. „Wyczuł” klimat i formę, do jakiej zmierzamy – dodaje instruktorka SOK.
„Pustostan” według „Plamy” zawiera trochę skrótów, zawiera też autorskie rozwiązania koncepcyjne, jak np. elementy reality show na scenie, co tylko potęguje sztuczność relacji rodzinnych, życia na pokaz. W sztuce tylko dwie postaci odbiegają zachowaniem od reszty bohaterów. Są to Babcia i Pies. Czym się różnią? Warto sprawdzić – również z powodu interesującego finału przygotowanego przez zespół młodych aktorów.
W „Pustostanie” w reżyserii Mirosławy Krymskiej zobaczymy: Weronikę Bogdan (Matka), Maksymiliana Łejmela (Ojciec), Annę Barszczewską (Córka), Oskara Pawełko (Syn), Barbarę Szymczyk (Babcia), Wiktorię Cichosz (Gość), Filipa Szczepkowskiego (Pies ).
Spektakl odbędzie się w sali kameralnej SOK. Bilety: 10 zł w kasie SOK i na www.bilety.soksuwalki.eu
Malina Prześluga, ur. 1983. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, dramaturg w Teatrze Animacji w Poznaniu. Autorka sześciu książek dla dzieci (m. in. Bajka i Majka, Bajka o Włosie Patryku, Bajka o starej babci i Molu Zbyszku, Ziuzia – nagrodzona tytułem Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY). Jej dramaty publikowane są w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży”, „Dialogu” i wystawiane między innymi w Baju Pomorskim w Toruniu, w Teatrze Osterwy w Lublinie, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Lalki i Aktora w Opolu, Teatrze Norwida w Jeleniej Górze, Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze Guliwer w Warszawie. Jest laureatką Medalu Młodej Sztuki, zdobywczyni kilku nagród i wyróżnień w edycjach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W roku 2013 zdobyła nagrodę główną, publiczności i dziennikarzy w konkursie „Metafory Rzeczywistości” za dramat Kwaśne mleko. W 2015 roku otrzymała II nagrodę (pierwszej nie przyznano) w zamkniętym konkursie Wrocławskiego Teatru Współczesnego Strefy_Kontaktu_2016 za dramat Garnitur Prezydenta. Również w 2015 została nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzatę Omilanowską za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci podczas Wieczoru Twórców Kultury dla Dzieci.