Modelu edukacji, który prowadzi do sukcesu poszukiwali w piątek (18.11.16) naukowcy, lokalni przedsiębiorcy i studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach.
Autor: Dawid Harasim, PWSZ w Suwałkach
W seminarium naukowym („Potencjał i kompetencje w planowaniu rozwoju społeczno-zawodowego. W poszukiwaniu modelu edukacji do sukcesu”) uczestniczyło kilkadziesiąt osób, w tym przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy, doradcy zawodowi, konsultanci Centrum Edukacji Nauczycieli, wykładowcy PWSZ oraz właściciele lokalnych firm.
Ci ostatni mówili między innymi o modelu pracownika, którego stale poszukują. – Ważne jest przede wszystkim podejście młodego człowieka do swoich obowiązków i pokora – mówił Mirosław Szyszko, suwalski przedsiębiorca. – Oprócz kompetencji i konkretnego przygotowania do zawodu, ważne są też tzw. kompetencje transferowane, czyli ponadzawodowe (m. in. odpowiedzialność, kultura osobista, gotowość do zmian, szacunek, czy zdolność samokształcenia) – podkreślili doradcy zawodowi.
O wykorzystaniu Podlaskiej Platformy Edukacyjnej i Laboratorium Innowacji i-lab, które mają służyć promocji kształcenia zawodowego wspominali z kolei Andrzej Staszczyk i Danuta Moroz – konsultanci CEN w Suwałkach. Marta Matusiewicz z Biura Karier Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach opowiadała o misji, zadaniach i obszarach działania Akademickiego Biura Karier, a Mariola Ciborowska z Powiatowego Urzędu Pracy – o usługach i instrumentach rynku pracy adresowanych do młodych.
Druga część rozważań dotyczyła natomiast efektywnego radzenia sobie w sytuacjach społeczno-zawodowych. Wykładowcy PWSZ poruszyli kwestę zachowań twórczych, wspieraniu rozwoju inteligencji wielowymiarowej i innowacyjności w perspektywie rozwoju kariery zawodowej.
Organizatorem seminarium był Wydział Humanistyczno-Ekonomiczny Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Suwałkach.